Ambalaj Sektörü 6 Ayda 202 Milyon Dolar Fazla Verdi
Dış ticaret açığı vermeyen ender sektörlerden biri olarak istikrarlı büyümesini sürdüren Türkiye Ambalaj Sanayi, kuralı yine bozmadı. 2015’in ilk 6 aylık ihracat/ithalat rakamlarına göre ambalaj sektörü, dış ticarette 202,1 milyon dolarlık fazlaya ulaştı.
Ambalaj Sanayicileri Derneği’nden yapılan açıklamada, sektöre ait ilk 6 ay rakamları değerlendirildi. Buna göre, plastik, torba ve çuval, ahşap, kâğıt/karton, cam, metal ambalajda geçen yılın ilk 6 ayında 696 bin 569 ton olan ihracat rakamı 2015’in aynı döneminde 790 bin 680 tona yükseldi. Değer olarak 1,96 milyar dolardan 1,81 milyar dolara gerilemesine rağmen ihracatta miktar bazında yüzde 18 artış oldu. İthalatta ise 2014’ün ilk 6 ayında 980 bin 817 ton olan rakam bu yıl 924 bin 538 tona geriledi. 2014 için 1,82 milyar dolara eşdeğer olan ithalat rakamı 2015’in aynı döneminde yüzde 12’lik düşüşle 1,61 milyar dolar oldu. Böylece sektör dış ticaret dengesinde toplamda 202,1 milyon dolar dış ticaret fazlası verdi.
Türlerine göre bakıldığında, geçen yıla oranla ihracatta miktar bazında en büyük artış yüzde 32 ile torba ve çuvalda, yüzde 29 ile kağıt/karton ambalajda gerçekleşti. İhracatın lideri, geçen yıla oranla yüzde 9 artışla 434 bin 398 tona yükselen plastik ambalaj sektörü oldu.2015’in ilk 6 ayında en fazla ihracat yapılan ilk 10 ülke; Almanya, İngiltere, Irak, Fransa, İran, İsrail, İtalya, Hollanda, Azerbaycan ve Rusya olarak sıralandı. En fazla ihracat artışını yüzde 6 ile İsrail’e gerçekleştiren ambalaj sektörünün en fazla ihracat yaptığı ülke 133,9 milyon dolar ile Almanya oldu. Onu 120,8 milyon dolarla İngiltere, 119,4 milyon dolarla Irak izledi. Buna karşılık, Almanya, Güney Kore, Belçika ve Rusya’dan ithalat geçen yıla göre azaldı. Çin, ABD, İtalya, Fransa, İngiltere ve Finlandiya’dan ithalat miktarı artış gösterdi.
Her şeye rağmen pazar büyüyor
Ambalaj Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sadettin Korkut, 2014’ün ilk 6 ayına oranla bu yılın aynı döneminde miktar bazında ambalaj ihracatının yüzde 14 arttığına dikkat çekti ve Türkiye Ambalaj Sanayicilerinin küresel ekonomideki belirsizliklere rağmen yeni pazarlar kazanmaya devam ettiğini vurguladı. Emtia fiyatlarının tarihi seviyelere gerilemesinin fiyatlar üzerinde baskı yapması, Euro/dolar paritesinde yaşanan kayıplar nedeniyle ihracatta değer bazında yüzde 8 düşüş yaşandığını ifade eden Korkut, bu gelişmelere rağmen Türkiye ambalaj sanayinin yılın ilk 6 ayında dış ticaret fazlası vererek ülke ekonomisine katkı yapmayı sürdürdüğünü söyledi ve şöyle konuştu:
“Ambalaj sanayimiz katma değerli üretim gerçekleştirdiğini yine ortaya koydu. Rekabet gücümüz ve potansiyelimiz yüksek. Bölgesel olarak AB, Ortadoğu, Kuzey Afrika, Kafkaslar ve Balkanlar’da güçlüyüz. Türkiye ambalaj sektörünün ürünleri dünyada 180’den fazla ülkeye ihraç ediliyor. Rakamlara bakıldığında, Türkiye ambalaj sanayinin, Avrasya’nın ambalaj merkezi olma yolunda kararlı adımlarla yürüdüğünü hatırlatmak gerek. 2023’te 30 milyar dolarlık pazar büyüklüğü, 10 milyar dolarlık ihracat hedefimize ulaşacağız. Sektörün, nitelikli hammadde ara mal açığını kapatmak için yatırım ve üretime yönelmesi hem önemli bir ihtiyacı karşılayacak hem de dış ticaret fazlasının daha da yükselmesini sağlayacaktır.”
Ekmeğe, meyveye, bakliyata ambalaj şart
Ambalaj sektöründeki gelişmenin, ülkenin gelişmişliğiyle orantılı olduğunu hatırlatan Korkut, gıda israfına da dikkat çekti. Korkut, “Avrupa’da ambalaj bilinci sayesinde gıdalarda yüzde 2-3 oranında israf söz konusu oluyor. Türkiye’de ise her yıl 16 milyar TL değerinde taze meyve-sebze çöpe gidiyor. Toplam 35 milyar lira büyüklüğünde olduğu tahmin edilen ekmek pazarında yılda 1,54 milyar TL yine çöp oluyor. Bu israfı geri çevirmek için ekmekte, bakliyatta, yaş sebze-meyvede ambalajın şart olduğunu söylüyoruz. Sadece ekmekte ambalaja geçebilsek, yüzde 50’sini çöpe gitmekten kurtarabiliriz” diye konuştu.
Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) Hakkında:
Türkiye'deki önemli ambalaj sanayicilerini bünyesinde bir araya getiren ASD, 1992 yılında 39 ambalaj üreticisi tarafından kuruldu. Ağustos 2015 itibariyle 214 üyesi bulunan ASD’nin amacı; Türkiye ambalaj sanayinin gelişmesine katkıda bulunmak, sektöre kimlik kazandırmak, ulusal ve uluslararası platformlarda sektörün temsil edilmesini sağlamak, üyeleri arasında birlik beraberlik ve dayanışmayı sağlamak, güçlendirmek ve daimi kılmaktır.
Haberin Kaynağı : MPR İletişim Danışmanlığı
31.08.2015