Prof. Dr. Ali Rıza Büyükuslu
Dijital Şirkete Nasıl Dönüşürüz
Hiç kuşkusuz ki yeni Küresel Dijital Ekonomiye geçiş Büyük Firmaları acilen KOBİ’leri ise orta ve uzun vadede bir plan dahilinde DİJİTAL ŞİRKETE dönüşmeye zorlamaktadır. Söz konusu dijital transformasyon sadece yeni bir sermaye birikim modelini ve değişim yönetimini gündeme getirmiyor aynı zamanda şirketlerin yeni ekonomik düzende ayakta kalabilmelerinin adeta bir reçetesi olarak karşımıza çıkıyor. Konvensiyonel üretim ve tüketim alışkanlıklarını kökten değiştiren ve insanlığın geleneksel örgütlenmesi ve iletişim mekanizmaları ile ilgili tüm ezberleri yıkan çoğunlukla baş döndürücü teknoloji devrimine ve inovasyon tabanlı yenilikçi ürünlere bağlı yeni bir küresel gelişme ile karşı karşıyayız.
Dijital teknoloji tabanlı üretim modellerine ve üretim sonrası süreçlerin yönetimi ve özellikle bireysel kullanıcı yani tüketici ile uzun soluklu kalıcı ürün-müşteri ilişkisinin ve güvenin tesis edilmesinde akıllı sistemlere geçmek için tartışmasız otomasyonun en ileri ölçekte hayata geçirilmesi, yapay zeka, IOT, büyük veri, makine öğrenmesi gibi aplikasyonlarla bir taraftan teknik-teknolojik alt yapı anlamda Endüstri 4.0’ a geçiş zorunlu hale gelirken, diğer taraftan söz konusu dijital dönüşümün patronlardan, en üst yönetim kadrolarından -organlarından organizasyon içindeki en alt birimlere ve çalışanlarına kadar yeni bir şirket kültürü haline gelmesi gerekiyor. Bu bağlamda Şirketimizi dijitalleştirmek veya dijital şirket haline getirmek için:
- Acilen yeni bir Dijital İş modeline geçilmelidir.
- Dijital operasyonel modele geçilmelidir.
- Yenilikçi ürün üretmek, gelecek Pazar öngörüleri yapabilmek, tüketici davranışlarını ölçmek ve yönlendirmek, işletme için değer yaratıcı yeni stratejiler geliştirmek için Şirket içinde veri madenciliği, veri analizi ve sağlıklı veri kullanımına yönelik Büyük Veri organizasyonu şirket içinde mutlaka gerçekleştirilmeli, verimliliği artırmak, müşteri memnuniyeti, servis kalitesi, hızı ve daha kaliteli ürün ve hizmet sunmak için BÜYÜK VERİ ANALİZİ odaklı yeni bir organizasyonel yapılanmaya geçilmelidir.
- Dijital Şirket için yeni bir DİJİTAL LİDERLİK gerektiğinden dolayı geleneksel CEO modellerinden veya üst düzey yönetici tiplerinden (Aile bireyleri, akrabalar, yakınlar, yağdanlıklar, aynı ideolojik mahalleye yada örgütlenmeye ait olanlar, yandaşlar, yoldaşlar, tenis arkadaşları,, crony kapitalizm ahbap-çavuş ilişkileri-eş-dost-okuldaş vb..) daha ehil-yetkin daha üst düzey yüksek eğitimli- akademik ve profesyonel dijital dönüşüm paradigmasına uygun en azından doktora sahibi filozofların iş başına getirilmesi gereklidir.
- Dijital teknolojik tabanlı söz konusu ekonomik ve endüstriyel alt yapı dönüşümü tüm sosyal üst yapıyı, kültürü, yaşam biçimini ve genel anlamda insanı bütünsel olarak dönüştürdüğü için Şirketlerin yada kurumların Dijitalleşmesi yada dijital şirket oluşturmak için aynı zamanda Dijital Devrimin neden olduğu yeni sosyal oluşumu, yeni dijital insanı ve yeni dijital tüketici profilini yönetebilecek en üst düzeyde eğitimli özellikle akademik formasyona ve girişimcilik ruhuna sahip liderlerin yöneteceği insan kaynağının da yeni üst düzey, orta kademe ve ürün-hizmet hattı dijital yöneticiler ve yeni dijital yeteneklerle donanmış nitelikli üniversite mezunu çalışanlardan oluşturulması gereklidir.
- Şirketlerin Dijital Dönüşüm için elzem olan düşünsel devrim, paradigma değişimi ve yeni dijital liderliğin başarı için süreçleri, çıktıları ölçecek dijital ‘metrrics’ uygulamaları yetkinliklerine sahip olması gerekmektedir,
- Dijital dönüşüm hiçbir şirketin gerek maliyetleri gerekse organizasyonu açısından tek başına yöneteceği ve baş edebileceği bir olgu olmadığı için sharing ecomomy-paylaşım ekonomisi ya da collaboration economy- işbirliği ekonomisi veya eko-sistemi içinde olması ve şirketin diğer işletmeler ile yapacağı rekabet öncesi işbirliği platformları (B2B), yerel ve genel kamusal kurumlardan alacakları destekler ve çözüm ortaklıkları (partnership) ön plana çıkmaktadır.