Nilgün Yalım Eren
Hızlı Balık Yavaş Balığı Yutar (3.Bölüm)
J.Jennings-L.Haughton
İş dünyasında başarının anahtarı olan “hız”ın sırrı, yeni eğilimleri önceden keşfedebilmek, iş dünyasının değişen kurallarına süratle adapte olabilmek, yeniliklerin takipçisi değil öncüsü olabilmek ve müşteriyi anlayarak onlar talep etmeden ihtiyaçlarını anlamak ve bu doğrultuda hareket etmektir. Jason Jennings ve Laurence Haughton’un dünyayı gezerek yaptığı araştırmaların sonucunda ortaya çıkan bu eserin özetini, bunları nasıl başarabileceğinizi ve başarıya nasıl “hız”la ulaşabileceğinizi sizlerle paylaşıyor olacağım.
Unutmayınız dünyanın herhangi bir yerinde biri yapabiliyorsa siz de yapabilirsiniz.
HER DÜŞÜNCEYİ SÜZGEÇTEN GEÇİRMEK
İş dünyasında hep kazanan bir hızlı düşünür olmak istiyorsanız, bir karar alırken aşağıdaki soruları göz önüne alın:
1- Başarıyla Aptallık Teorisinin İlgisi Var Mı?
Aptallık teorisine göre her zaman sizi yemek isteyecek sizden aptal biri vardır. Oysa bugün bilginin internet sayesinde herkese açıldığı bir dönemdeyiz. Artık saf insan sayısı hızla azalıyor.
2-Akıntıya Karşı Mı Yüzüyorsunuz?
Bazen iş potansiyeli olan bir fikir vardır ama gerçekleşmesi çok zordur. Birçok kişi dimdik bir tepeye tırmanabileceğini sanarak gereksiz yere zaman kaybeder. Hızlı gidebilen insanlar asla akıntıya karşı yüzmeye çalışmazlar.
3. Her Şeyinizi Kumara Mı Yatırıyorsunuz?
Akıllı şirketler her zaman çiğneyebileceklerinden büyük lokma ısırmamaya dikkat ederler. Asıl şirketi tehlikeye sokacak bir anlaşma ya da satın alma yapmazlar.
4- Karlılık Hesabı Var Mı?
5- Kurtarma Planınız Var Mı?
6- Kaybetsem De Bir Şey Kazanır Mıyım?
7- Sizi Asıl Amacınızdan Saptıracak Bir İş Mi?
8- Daha Ucuza Yapılabilir Mi?
9- Bu Filmi Daha Önce Görmüş Müydük?
10- Bu Bir Ego Tatmini Mi Yoksa İş Mi?
11- Başkalarının Girmesini Engelleyecek Bariyerler Var Mı?
EN İYİ OLAN KAZANIR
Yarışı en iyi olan kazanmalıdır. İyi olanın kazanması herkesin kabul edeceği bir yaklaşımdır. Ne yazık ki, çoğu şirkette büyük fikirler en alt kademeden en üste doğru çıkarken yarı yolda aşağıdaki kazalara uğramaktadırlar:
- Çalınma
- Büyünün kaybolması
- Hasır altı etmek
Hızlı şirketlerde rakiplerden hızlı olmak için en iyi fikrin kazanmasını sağlamak üzere aşağıdaki yöntemler uygulanır:
- Egonuzu Kontrol Altına Alın.
- Herkesin Konuşmasına Fırsat Verin ve Dinleyin.
- Müşterilere Zaman Ayırın.
- Cimriliği Bırakın ve Büyük Fikirleri Ödüllendirin.
- Proje Ekipleri Kurun.
- Her Gün Bir Kahraman Seçip İlan Edin.
BÖLÜM 2
HIZLI KARAR
Bir şirketi analiz felcinden (yani en küçük kararı dahi alamamaktan) daha çok yavaşlatan hiçbir şey yoktur. En hızlı şirketler, prensipleri her karar alışlarında işleri hızlandırmak için kullanmayı becerebilenlerdir.
Eğer şirketteki herkes tarafından bilinmez ve karar almada kullanılmazlarsa prensiplerin hiçbir değeri yoktur.
BÜROKRASİDEN KURTULMANIN YOLU
Kendinizi kandırmayın, bu sizi yavaşlatır.
Kurumunuzun bürokratik olup olmadığını inceleyin ve bürokrasiden hızla kurtulun.
Barnevik kuralını uygulayın: Bir işyerinde tüm bürokratların %30’u bir operasyon birimine yollanarak rehabilite edilebilir ve yararlı personel haline dönüşebilir. %30’luk bölüm yeni kar odaklarına kaydırılabilir. %30’u fazla olduğundan bunlardan kurtulmak gerekir. %10’u ise merkezi birimi çalıştırmak için gerekli olacaktır.
PAKETİN İÇİNE BAKMAK
İş dünyasında paket anlaşmalar tehlikeli olabilir. Dikkatli incelerseniz pakette bir iyiye karşı bir iki de kötü bulunduğunu fark edersiniz. Hızlı bir karar vermek zorunda olduğunuz sırada, birileri %90 olasılıkla paketin içine çürük malları da dolduracaktır.
PORTFÖY DEĞİŞTİRMEK
Çoğu şirkette bir elemanı başarılı olduğu müddetçe yerinden oynatmamak gibi miyop bir eğilim vardır. Ne büyük hata!
Kararların hızla, duygusallıktan uzak ve doğru biçimde alındığı bir ortam yaratmak isteyenler arada desteyi karmak zorundadır.
Kartları Değiştirmek için 7 Neden:
- İnsanların bağlanma ihtiyacı.
- Çok fazla güven insanları zora sokar.
- İşi alınca insanlar gevşemeye başlar.
- En güzel anılarınızı 15. Evlilik yıldönümüne saklayın.
- Araçlara geri dönüş yasası.
- Kartları değiştirmek çorbayı tatlandırır.
- Kartları değiştirmek herkesin ayaklarını yere bastırır.
YENİLEME YAPMAK
Yeni işler bulan veya eskilerinde köklü değişiklikler yapan şirketlerin finansal performansları çok daha yüksek olur. Ancak, bunun için geçmişte alınan kararların sürekli olarak gözden geçirilmesi gerekir. Sürekli gözden geçirme yapabilmek için şunlar gerekir:
- Soylu başarısızlıkların kabul görmesi
- Kurumdaki herkesi yıllık olarak değerlendirmek
- Her yıl yeniden değerlendirme toplantısı yapmak
- Yeniden değerlendirme ekipleri oluşturmak