Prof. Dr. Ali Rıza Büyükuslu
Şirketlerin Dijitalleşme Süreçlerini ve Dijital Olgunluk Düzeyini Nasıl Ölçeriz
Üretimden başlayarak tüm operasyonel süreçlerde dijitalleşme ve dijital olgunluk düzeyine ulaşmak için yönetimin alması gerekli olan kararlar ve yapması gereken işlemler aşağıdaki gibidir:
- Üst yönetimin şirketin dijital vizyonunu belirlemesi gerekmektedir.
- Üst yönetimin şirketin dijital tabanlı büyümesi, ürün veya hizmet kalitesi ve verimliliğini artırması, maliyetleri düşürmesi VE DİJİTAL TEKNOLOJİ tabanlı yenilikçi ve yeni ürün veya hizmet üretebilmesi için şirket ‘DİJİTALLEŞME STRATEJİSİ’ hazırlaması yani şirketin dijitalleşme süreçleri ve yönetimiyle ilgili bir yol haritası olması gerekmektedir.
- Yukarıdan aşağıya ve aslında daha etkili ve kapsamlı bir dijitalleşme politikası için ‘decentralized^aşağıdan yukarı operasyonel yeni bir iş modeli geliştirmesi gerekmektedir.
- Şirketin dijital vizyonuna ve şirketin dijitalleşme stratejisine uygun olarak yeni hedefler koymak ve bu hedeflere gidilen aşamaları ve hedeflere ulaşma performansını ölçmek gerekmektedir.
- Bir Şirkettin dijitalleşmesi sadece otomasyona geçmesi, akıllı teknolojileri kullanması ve dijital aplikasyonlardan faydalanması anlamına gelmiyor. Aynı zamanda, şirket için inovatif ve yaratıcı düşünme, inovatif ürün ve hizmet geliştirme ve üretimden ve diğer opersyonel süreçlerde karşılaşılan sorunlara çözüm üretmesi son derece önemli olmakla birlikte bu konuda mesafe alabilmenin reçetesi proje bazlı çalışmaların ve organizasyonların şirkette desteklenmesi gerekir. Proje bazlı çalışmalar şirket içi olabileceği gibi şirket dışı paydaş ve partnerlerle ile de gerçekleştirilebilir.
- Dijitalleşme konusu şirketlerde sadece mekanik veya teknolojik bir konu değildir. Konun sosyal boyutunun, İnsan kaynakları politikalarının ve yapılacak aktivitelerin ayrıca derinlemesine ele alınması gerekmektedir.
- 6. Maddenin tamamlayıcısı olarak dijitalleşmenin gündeme geldiği her şirkette, konunun eğitim boyutuna büyük bir ciddiyetle odaklanmak gerekmektedir. Dijitalleşme süreçlerinde, dijital ürün ve hizmet üretme, dijital pazarlama, dijital satış ve dijital ticaret aşamalarına geçişte yeni bir dijital düşünme felsefesi ve yaklaşımı için eğitim ve insan kaynağımızın niteliği konusu yeni iş modelimizin merkezine oturmaktadır.
- Eğitimle bağlantılı olarak üst yönetimin üzerine mesai harcaması gereken en önemli husus şirket içi yeni bir dijital kültür ve sürdürülebilir değişimin ya da başka bir ifade ile dijital dönüşüm için yeni bir iş kültürünün ve şirket iç zihinsel insan kaynağı dönüşümünün benimsenmesidir.
- Söz konusu yapısal, teknolojik, kültürel ve sosyal dönüşümü izlemek (Monitör) ve performans ölçümlerini düzenli gerçekleştirmek gerekmektedir.
- Son olarak şirketi dijitalleştirmek, dijitalleşme süreçlerini yönetmek ve olgunluk aşamalarını ölçmek şirketler açısından yeni bir bütçe kalemidir. Ancak bu bütçeyi ayırmamak günün üretim ve tüketim koşullarına uyum sağlamamak ise şirketler açısından dijital iş dünyasında rekabet edebilme daha da önemlisi var olma ya da rekabet dışı kalma konusudur. Rekabet fiziki mekanların ötesine geçerek karakter olarak siber bir dünyaya geçerek boyut değiştirmiştir. Dolayısıyla, akıllı teknolojilere yatırım yapmama ve kaynak ayırmama zaman içinde şirketin beka sorunu haline gelecektir.