2014 Geri Çağırmaların Unutulmayacak Yılı
Geri çağırma örnekleri, bize özellikle otomotiv sanayiinde kutsal bir kavram olan kalitenin ne kadar ciddiye alınması gerektiğini bir kez daha hatırlatıyor. Tüm dünyada ve hiç kuşkusuz Türkiye’de de sanayinin tüm oyuncuları, üretim hatalarının kaynağında önlenmesi için bir kez daha iş süreçlerini, bölümler arasındaki iletişimi ve hataların, sorunların der
Bu yıl üretim hataları nedeniyle dünyada geri çağırılan araçların sayısı 56 milyonu aştı. Sorunun yüzde doksanı Kuzey Amerika’dan kaynaklanıyor. Şimdiye kadarki rekor yılı olan 2004’te geri çağrılan araç sayısının 30 milyon olduğu hatırlanırsa, bu yılki durumun ciddiyetini daha iyi kavrayabiliriz.
Bu müthiş rakamın ardında yatan en önemli neden ise General Motors (GM). Bir zamanlar bir numara olan, 2008’deki iflas ve ardından gelen yeniden yapılanma sonrası, çok kaliteli araçlar üretmeye başlayan bu dünya devi, 2000’li yıllardaki kötü yönetim-kötü kalite anlayışının bedelini ağır biçimde ödüyor. General Motors’un güvenlik ve imalat hataları nedeniyle 2014 yılında geri çağırdığı araç sayısı 30 milyonu buldu. Bu araçların takriben yüzde 90’u Kuzey Amerika’da satılan araçlar.
Bu yılın başında, dünyanın bir numaralı kadın yöneticisi olarak GM’in başına geçen Marry Barra, kucağında bir bomba buldu.
Asıl vahim olan, GM’in neredeyse on yıl önce bu problemden haberdar olmasına rağmen bu bilginin şirketin belli departmanlarının içinde gizlenmesi ve üst yönetiminin bundan haberdar olmaması idi.
Büyük kısmı geçen on yılda üretilen, Chevrolet, Pontiac, Saturn, Cadillac, Buick marka araçlarda, yeterli torka sahip olmayan kontakt anahtarlarının kendiliğinden ya da anahtarlığın ucuna asılan küçük bir ağırlıkla dönerek kontağı kapatması sonucunda direksiyon kilitleniyor, frenler ve hava yastıkları devreden çıkıyordu. Bu nedenle meydana gelen 40’a yakın kazada en az 13 kişinin öldüğü kanıtlandı. Gerçeğin ortaya çıkması, Georgialı bir avukat olan Lance Cooper’ın, kızı kazada ölen müvekkili adına açtığı tazminat davasıyla başladı. Bu dava sayesinde GM’in kayıtlarındaki binlerce sayfalık belge kamuoyu ile paylaşıldı. Araç başına 60 sent bile tutmayan masraf ve parça değişimiyle halledilebilecek bir sorun, maddi ve manevi bir trajediye dönüştü. 2014’ü tamamlamak üzere olduğumuz şu günlerde bu duyarsızlığın GM’e olan maliyeti 1,2 milyar dolara ulaştı. Açılacak yeni tazminat davaları ve cezalarla birlikte bu rakamın daha da yükselmesi neredeyse kesin.
GM CEO’su Mary Barra’nın ve bilgi sahibi olmasına rağmen duruma zamanında müdahale etmediği belirtilen Ulusal Yol ve Trafik Güvenliği İdaresi’nin (NHTSA), Amerikan Kongresi’nde verdiği ifadeler bile durumu tam bir açıklığa kavuşturamadı. Kolayca halledilebilecek bir problemin nasıl bu kadar uzun süre gizli kalabildiğine dair sorunun cevabını, 33 yıldır GM’de çalışan Barra da veremedi. Kongredeki ifadesinde, GM’deki çalışma süresi boyunca bu konuyu hiç duymadığını belirtti.
GM’in yaşadıkları, tüm üreticiler açısından büyük bir ders oldu. Bu yılın ikinci büyük geri çağırma operasyonu olan Takata problemi de muhtemelen ana firmaların artan duyarlılığı sayesinde ortaya çıktı. Hava yastıkları (airbag) üreten Japon Takata firmasının, kökü 2004’e uzanan ve patladığında metal parçaları saçarak en az beş kişinin ölümüne neden olan imalat hatasını farketmesine rağmen sorunu önce gizli testlerle belirleyip çözmeye çalıştığı sonra da test verilerini sildiği ortaya çıktı. Aralık ortası itibariyle, Takata marka hava yastıklarını araçlarında kullanan 15 kadar firmanın geri çağırdığı araç sayısı 20 milyona yaklaştı. GM de, kendi kontakt sorunu yetmiyormuş gibi bu sorundan etkilenen firmalardan biri.
Bu örnekler, bize özellikle otomotiv sanayiinde kutsal bir kavram olan kalitenin ne kadar ciddiye alınması gerektiğini bir kez daha hatırlatıyor. Tüm dünyada ve hiç kuşkusuz Türkiye’de de sanayinin tüm oyuncuları, üretim hatalarının kaynağında önlenmesi için bir kez daha iş süreçlerini, bölümler arasındaki iletişimi ve hataların, sorunların derhal paylaşılmasını teşvik eden bir iş kültürünü kurmak, yaşatmak, geliştirmek ve denetlemek zorundalar.
Haberin Kaynağı : TAYSAD
16.03.2015