2020’ye Göre Tedarik Sanayinin İhracat Artışı Yüzde 35 Olarak Gerçekleşti
TAYSAD Başkanı Albert Saydam, tedarik sanayinin 2021 yılını değerlendirdi ve 2022 yılı öngörülerini paylaştı.
TAYSAD Başkanı Albert Saydam:
2020’ye Göre Tedarik Sanayinin İhracat Artışı Yüzde 35 Olarak Gerçekleşti
Ülkemiz üretim olarak şu anda dünyada 13’üncü sırada yer alıyor. Bu bizim esasında alıştığımız, belki son 5-6 seneye göre en iyi durum gibi gözüküyor ama hep 15 ila 13 arasında sıkışmış durumdayız. Pazar olarak baktığımızdaysa yerimiz 17’ncilik. Bu da gösteriyor ki, biz ihracatçı bir ülkeyiz. Şu andaki tahminlere göre 2020’ye göre yüzde 3’lük büyüme hedefleniyor. Küresel pazarlar için veya üretim verileri için söylediğimiz durum ülkemiz için de geçerli. Hepimizin bildiği küresel tedarik zincirindeki sorunlardan dolayı bu sayıyı da yakalamakta bazı endişelerimiz var. İhracat tutarımız ise güzel bir veri. Geçen seneye göre tüm otomotiv sektöründeki ihracat artışı yüzde 24 olarak gerçekleşti. 2017 yılını hep bir referans noktası olarak alıyoruz. Türkiye’deki pazarın ve üretimin en yüksek olduğu dönemdi. Ona göre de yüzde 2,5’lik bir büyüme var. Tedarik sanayi özeline baktığımızda bu oranlar daha da sevindirici. 2020’ye göre tedarik sanayinin ihracat artışı yüzde 35 olarak gerçekleşti. Pay olarak baktığımızda 2017’de tedarik sanayinin payı yüzde 30’lardaydı, şu anda yüzde 41 seviyesindeyiz
Doğru adımlarla otomotiv tedarik sanayi dünya liginde ilk 10’a yükselebilir
Zorluklara rağmen Türkiye’nin atacağı doğru adımlarla geçmiş yıllarda olduğu gibi küresel krizleri fırsata çevirebiliriz. Kamu ve özel sektörün birlikte hareket ederek, olumsuz havayı Türk otomotiv sanayinin lehine döndürebilmek mümkün. Burada hem üreticiye hem kamuya görevler düşmektedir. Özel sektörün ise otomotiv endüstrisinin geçirdiği hızlı dönüşüme bağlı olarak hızla elektrifikasyona odaklanması gerekmektedir. 1997’de Asya mali krizi yaşanmış ve bu kriz Rusya’yı vurmuştu. O dönemden sonra otomotiv sanayimizde özellikle ihracatta ciddi bir artış oldu. 2008’deki Lehman Brothers krizinden sonra dünya ticaretinden aldığımız pay arttı. Eğer doğru adımları atarsak Türk otomotiv tedarik sanayinin yine bir sıçrama gerçekleştirmesi mümkün. Doğru adımlarla Türkiye otomotiv tedarik sanayi yılda 15 milyar dolar ihracat gerçekleştirerek, dünya liginde ilk 10’a yükselebilir
2022 daha zor bir yıl olacak
Dünya otomotiv sektörünün genel ve hemfikir olduğu bir görüş var. Bu görüş, küresel olarak 2022 yılının çok daha zor bir yıl olacağı. Pandemi olduğu dönemde, işte 2021’de toparlanılacak, 2022’de ise dünya otomotiv sektörü olarak 2019’un üstüne çıkılacak. Hatta 2023’lerde 100 milyon araçlık rakama ulaşılacak diye bir varsayım vardı. Şu anda bu mümkün olmayacak, hatta 2022’nin ne olacağı bile bilinmiyor. Dünya otomotiv sanayinde bu sene 210 milyar dolarlık bir kayıptan bahsediliyordu. Şu anda bu rakam 250 milyar dolara doğru gidiyor. Biz, Türkiye olarak dünya otomotiv ticaretinden yüzde 1,5 ila yüzde 1,7 arasında bir pay alıyoruz. Dolayısıyla, ana ve tedarik sanayi dahil yaklaşık olarak 3-4 milyar dolarlık bir kaybımız var. Bugün geldiğimiz noktada pandeminin başlangıcına geri döndük. Ne yazık ki kapasite kullanım oranlarımız ciddi oranda azaldı. Çalışanlarımızın izinlerini kullandırıyoruz. Ancak söylediğimiz gibi, bazı adımlar atılırsa, özellikle ihracatta bu kayıpların kapatılabileceğini tahmin ediyoruz.
Elektrikleşmeyi odağına alacak bir inovasyon merkezi kurma projemiz var
Elektrifikasyon konusunda geçtiğimiz 5-6 ay içerisinde hiç olmamış gibi hızlı bazı yatırımların hayata geçirildiğini gördük. TOGG’un bünyesi dışında batarya üretimi konusunda bir yatırımı var. Başka ana sanayilerimizin de batarya paketi konusunda yatırım hazırlıkları yaptığını duyuyoruz. Kendi üyelerimizden daha iki hafta önce bir açılışı vardı. 15 milyon dolar sadece otomotiv ve elektroniğe yatırım yaptılar.
Türkiye’nin elektrifikasyon dönüşümünde, tedarik sanayicileri olarak kritik öneme sahibiz. Tedarik sanayimizin, bu dönüşümü yakından takip etmesi, vizyonunu yeniden belirlemesi, teknolojiyi yakalayacak yatırımlar yapması şart. Bu dönüşümü ülkemize ve üyelerimize daha nasıl iyi anlatırız diye elektrikleşmeyi odağına alacak bir inovasyon merkezi kurma projemiz var. Bu proje için ülkemizde olan teknoparkları geziyor ve incelemelerde bulunuyoruz.
TAYSAD olarak, elektrikli araçlara gereken teknolojilerin geliştirilmesi için Türkiye’de uygun ortamın yaratılması, otomotiv tedarik sanayicilerimizin bu teknolojileri geliştirebilmesi adına gerekli bilgi seviyesi ve altyapıya ulaşmasının sağlanması için çaba sarf ediyoruz.
TAYSAD, “Elektrikli Araçlar Günü” Etkinlik Serisinin İlkini Gerçekleştirdik
Elektrikli ve hibrit araç teknolojilerinin dünyaya beklenenden daha çabuk yayıldığını görüyoruz. Türkiye’nin elektrifikasyon dönüşümünde, tedarik sanayicileri olarak kritik öneme sahibiz. Tedarik sanayimizin, bu dönüşümü yakından takip etmesi, vizyonunu yeniden belirlemesi, teknolojiyi yakalayacak yatırımlar yapması şart.
Otomotiv sektöründe elektrifikasyon alanında yaşanan dönüşümün tedarik sanayine olan etkilerinin paylaşılması ve bu alanda yerlileştirme çalışmalarının arttırılması amacıyla ilkini 24 Eylül tarihinde gerçekleştirdiğimiz TAYSAD Elektrikli Araçlar Günü etkinlik serisi organize ediyoruz. Bu etkinlikler ile ülkemizde, yollarda göreceğimiz elektrikli araçları ve bu araçlardaki parçaları üyelerimize göstererek aslında farkındalık oluşturmayı ve gerçek bir deneyim yaşatmayı amaçlıyoruz.
Elektrikleşmeye liderlik eden kıta, Avrupa. Bunun nedeni; İklim değişikliği, Paris anlaşması, OEM’lerin karbon nötr hedefleri ve akabinde gelen Yeşil Mutabakat. Şu an birçok üretici 2030’u telaffuz etmeye başladı. Her geçen gün bir ana sanayimiz, 2030’dan sonra içten yanmalı motorlu modeller üretmeyeceğini açıklıyor. Hepimiz biliyoruz ki, içten yanmalı motor teknolojisinin elektrik enerjisine dönüşmesi basit bir değişim değil. Basit değil ancak zorunlu bir değişimden bahsediyoruz.
Bu konuda sadece kendi sektör temsilcilerimiz ile değil, birçok sektör temsilcisiyle ve paydaşlarımız ile toplantılar ve çalışmalar yaparak teknolojik dönüşümün Türkiye için en hızlı ve başarılı şekilde gerçekleşmesine gayret ediyoruz.