50,3 Milyar Dolarlık Hizmet İhracatında Başı Turizm Çekiyor
Cari açığın ilacı hizmet ihracatı artışında
Türkiye ekonomisinin başlıca sorunlarından biri olan cari açığın azaltılmasında hizmet sektörlerinin yarattığı katma değer ve ihracatın artırılması önem taşıyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye’nin hizmet ihracatı önceki yıla kıyasla yüzde 8 artışla 50,3 milyar dolara yükseldi. Hizmet ihracatında aslan payı ise yüzde 58,6 ile turizm sektörüne ait. Ekonomi Bakanlığı, 2023 yılında 150 milyar dolarlık ihracat hedefini gerçekleştirmek amacıyla Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği (TET) işbirliği ile Hizmet İhracatı Stratejisi Çalıştayı’nı düzenledi.
Hizmet İhracatı Stratejisi’nin hazırlanmasına yönelik yol haritasını belirlemek amacıyla düzenlenen Çalıştay, hizmet sektörlerinin ilgili taraflarının katıldığı ve görüş alışverişinde bulundukları bir platforma dönüştü. Düzenlenen oturumlar ile hizmet sektörlerinin ortak ihtiyaç ve beklentileri ortaya konulurken, sektör temsilcilerinin mevcut sorunlara yönelik çözüm önerileri aktarıldı.
Ekonomi Bakanlığı temsilcileri, sunumları ile hizmet ticaretinde Türkiye’nin geldiği nokta, dünya ticaretindeki yeri, uluslararası anlaşmalar ve düzenlemeler konusunda katılımcılara önemli bilgiler verdi. Türkiye’nin hizmet ihracatı ve 2023 hedeflerinin paylaşıldığı oturumun ardından hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren şirketler, kamu kurumları ve STK temsilcileri, oluşturulan çalışma grupları ile ortak ihtiyaçlar, kritik süreçler, yetkinlikler, sektörel sorunlar ve çözüm önerileri hakkında beyin fırtınası yaptılar.
Hizmet sektörünü oluşturan 12 ana sektör bulunuyor. Bunlar; Mesleki Hizmetler, Haberleşme Hizmetleri, İnşaat ve İlgili Mühendislik Hizmetleri, Dağıtım Hizmetleri, Eğitim Hizmetleri, Çevre Hizmetleri, Mali Hizmetler, Sağlıkla ilgili Hizmetler ve Sosyal Hizmetler, Turizm ve Seyahat ile ilgili Hizmetler, Eğlence, Kültür ve Spor Hizmetleri, Ulaştırma Hizmetleri ile Diğer Hizmetler. 2014 yılında Türkiye’nin hizmet ihracatı 50,3 milyar dolara ulaştı. Hizmet ihracatında liderlik yüzde 58,6 ile Turizm sektörüne ait. Turizmi, yüzde 28,4 pay ile Taşımacılık izledi.
2014 yılı rakamlarına göre 4,6 trilyon dolar olan dünya hizmet ihracatında, 686 milyar dolarla ilk sırada yer alan ABD’yi 329 milyar dolarla İngiltere, 267 milyar dolarla Almanya izliyor. Türkiye, dünya hizmet ihracatında yüzde 1’lik pay ile 27’inci sırada bulunuyor. Dünya ticaretinde hizmet sektörlerinin yarattığı büyüklük her yıl artan bir ivmeye sahip. Ülkemizde de benzer bir seyir izleyen hizmet sektörünün GSYH içindeki payı yüzde 63 seviyesinde.
Hizmet ihracatının tanımlanması ve hizmet ihracatçısı şirketler için ayrı bir birlik oluşturulması için yürütülen çalışmalara devam edildi. 2013 yılında hizmet ihracatı Ekonomi Bakanlığı tarafından TET bünyesine dahil edilerek Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği adını aldı. TET bünyesinde, hizmet ihracatının alt kırılımları için Çalışma Grupları oluşturuldu ve ‘kuluçka’ döneminin ardından nihai hedef olarak hizmet ihracatının müstakil bir ihracatçı birliğine kavuşması belirlendi. Bu açıdan önemli bir adım olan Hizmet İhracatı Stratejisi Çalıştayı’nda, Türkiye’nin hizmet ticaretinde büyük bir potansiyele sahip olduğu ve bu potansiyeli doğru kullandığı takdirde dünyadaki yerini üst sıralara taşıyabileceği vurgulandı.
Dünya hizmet ihracatının tanımlanması, sektörel sınıflandırma, destek ve teşvik mekanizmaların gelişiminin 20 yıl gibi kısa bir geçmişe sahip olduğunun dile getirildiği toplantıda, Türkiye’nin gelişmeleri yakından izlediği ve gerekli düzenlemeleri hızla yaptığı belirtildi.
Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği (TET) Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Kemal Ebiçlioğlu, hizmet ihracatı ile ilgili yaptığı değerlendirmede şunları söyledi: “Geçtiğimiz yıl 50,3 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan hizmetler ihracatının tanımlanması ve kendi ihracatçı birliğinin oluşturulması amacıyla Ekonomi Bakanlığımız ve Türkiye İhracatçılar Meclisi işbirliği ile yoğun bir çaba içindeyiz. Hizmetler sektörü, çok geniş bir dağılım gösterdiğinden, her bir alt sektörün ihracat potansiyelinin geliştirilmesi için tek başına ele alınması gerekli. Bu amaçla Birliğimiz bünyesinde; turizm, taşımacılık, kültürel hizmetler, yazılım-bilişim, eğitim-danışmanlık, teknik müşavirlik ve yurtdışı müteahhitlik gibi farklı sektörlere özel çalışma grupları oluşturduk. Geçen yıl dizi, sinema, müzik, kitap, spor gibi alanları kapsayan kültürel hizmet ihracatına yönelik bir çalıştay düzenleyerek sektörü ilk kez bir araya getirdik. Bu yıl ilk kez, 100’ü aşkın ülkeye ihraç edilir konuma yükselen Türk dizi endüstrisinin yıldızlarını ödüllendirirken, 2014 yılında 10 eseri 8 farklı dilde yayımlanan Ahmet Ümit’e yazılı eser alanında İhracatın Yıldızı Ödülünü takdim ettik. Hizmet ihracatının şu an ‘kuluçka’ döneminde olduğunu söyleyebiliriz. Yürütülen çalışmalar neticesinde, önümüzdeki birkaç yıl içinde Hizmet İhracatçıları Birliği’nin kurulması mümkün olabilecektir. Hizmet İhracatı Stratejisinin belirlenmesi hedefiyle düzenlenen Çalıştay, sektörel birliktelik ve sinerjinin yaratılması bakımından da önemli bir adım olmuştur.”
Haberin Kaynağı : İlyada İletişim
03.06.2015