Antalya’da Raylı Sistem Atağı
2010 yılından bu yana 11 km uzunluğunda ve 16 adet duraktan oluşan Meydan-Fatih Tramvay İşletmesi ile her gün binlerce yolcu taşınan Antalya Hafif Raylı Sistemi’ni (ANTRAY) geliştirmek için çalışmalar hızlandı. Bu amaçla uygulama projeleri hazırlanan ANTRAY 2. Etap Havalimanı-EXPO Hattı için yapım safhasına geçilmesi amacıyla Ankara’daki onay süreçlerinde sona yaklaşılmıştır. Yapım işi için Ulaştırma Bakanlığı’nın devreye gireceği proj
Bundan dolayı araç temini için Antalya Büyükşehir Belediyesi tarafından ihale ilanı yayınlanmıştır. Şubat ayında gerçekleştirilen ihale kapsamında Antalya Hafif Raylı Sistemi 3. Etap için de proje hazırlanacaktır. Varsak-Otogar-Hastane güzergâhında yapılması planlanan 3. etap için uygulama projeleri 2016’ya kadar hazırlanacaktır. 2. etap ise Meydan’dan Havalimanı ve EXPO’ya uzanacak olan Aksu Tramvayı olup toplam güzergah uzunluğu 17.5 km olacaktır. Güzergah üzerinde Havalimanı’na bağlantı verilmesi için makas hattı ile ayrılarak şube hattı düzenlenecektir. Yaklaşık 200 milyon TL maliyetinde olacak projenin yapımına bu yıl başlanması ve 2016’da düzenlenecek EXPO 2016 Etkinliği’ne yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Yeni tramvay hattının güzergahı ağırlıklı olarak cadde ortasındaki refüjün kullanılması ile geçilecek olup Demokrasi Kavşağı ve Havalimanı Kavşakları’nda yer altından geçilecektir. Tramvay araçlarının depolanması için ayrıca bir depo sahası inşaa edilmeyecek olup 1. etap kapsamında Fatih’te yapılan mevcut tramvay deposu kullanılacaktır. 15 adet durağın inşa edileceği projede Havalimanı şube hattı, ana hattan ayrılan 2.4 km uzunluğunda olacaktır. Havalimanı’nda hem iç hatlarda hem de dış hatlarda olmak üzere 2 farklı durak yapılması planlanmaktadır.
ANTRAY 1. Etabın son durağı olan Meydan’dan başlayıp Aspendos Bulvarı’nı takip edecek yeni tramvay hattındaki duraklar; Perge, Kışla, Topçular, Demokrasi, Cırnık, Altınova, Yenigöl, Sinan, Havalimanı Kavşağı, Dış Hatlar, İç Hatlar, ANFAŞ, Kurşunlu, Aksu ve EXPO durakları olacaktır.
Perge Tramvay Durağı:
Tramvay hattı güzergahı üzerinde servis, hidrolik, alt geçit ve köprü amaçlı olmak üzere toplam 7 adet sanat yapısı bulunmaktadır. Raylı sistemin geçebilmesi için güzergahta Acısu Deresi üzerine bir adet, Soğucaksu Deresi üzerine 1 adet, Cırnık deresi üzerine 3 adet olmak üzere toplam 5 adet köprü yapılacak. Raylı sistem araçları, Demokrasi Kavşağı’nı yeraltından, diğer kavşakları ise hemzeminle geçecektir. Meydan’dan Aksu’ya kadar bulvarların orta refüjünde seyreden raylı sistem araçları, Aksu’ya vardığında yer altı geçişiyle sol yan yola geçecek ve EXPO’ya kadar bu şekilde seyredecektir.
Kentiçi ulaşıma yönelik somut adımlar atılan Antalya’da şehirlerarası demiryolu ulaşımı için de projeler yapılmaktadır. Bu amaçla İstanbul-Antalya Hızlı Tren Projesi kapsamında Eskişehir-Antalya kesimi için uygulama projeleri hazırlanmaktadır. Kütahya, Afyon ve Burdur’dan geçmesi planlanan projenin Eskişehir (İnönü)-Kütahya (Alayunt) kesimi yatırım programına alınmış olup 2015 bütçesinde yer almıştır. Kütahya-Afyon bölümünde yapılacak Zafer Havalimanı ile entegre olması amacıyla proje revizyonları yapılan hattın yolcu trenleri yanında yük trenlerinin geçişine de olanak sağlayarak Antalya Limanı’na bağlanması ve sebze-meyve ticareti için Kemer üzerinden Kumluca’ya da uzatılması ön görülmektedir.
Demiryolunun Antalya’nın doğu ilçeleri olan Serik, Manavgat, Alanya ve Gazipaşa’ya da gitmesi için ayrıca ihale süreçleri yaşanmaktadır. Bu amaçla Ankara-Konya Hızlı Tren İşletmesi’ni Konya’dan Antalya’ya uzatmak ve Kapadokya ile Antalya arasında turizm amaçlı taşımacılık yapmak için Kayseri-Antalya Hattı etüt edilecektir. Bu etüt için 4 farklı bölümde yapılması amacıyla TCDD tarafından ihale ilanları duyurulmuştur. Buna göre ihale tarihleri şöyledir;
1-Konya-Seydişehir: 18 Şubat 2015
2-Seydişehir-Manavgat: 20 Şubat 2015
3-Konya-Aksaray: 12 Şubat 2015
4-Aksaray-Kayseri: 16 Şubat 2015
Her bir kesim için etüt-proje hazırlanması amacıyla belirlenen iş süresi 300 gün (10 ay) olup eş zamanlı olarak işlere başlanması halinde 2016’da proje safhasının hazır olması beklenmektedir.
Proje Kapsamı:
Demiryolu kesin projesi etüt, proje, mühendislik ve danışmanlık hizmetlerine ilişkin aşağıda belirtilen ve detayları başlıklar altında verilen hizmetleri kapsar.
• İlgili kurum ve kuruluşlar nezdinde (Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, TCK Genel Müdürlüğü, vd.) ulaştırma master planlarından, stratejik planlamalara ve imar planlarına değin gerekli her türlü araştırma ve çalışmanın yapılması,
• Yürütülen ve tasarlanan her ölçekteki (uluslararası, ulusal, kentsel vd.) projeler ve yatırım programları çerçevesinde her türlü veri toplama ve etüt çalışmalarının yapılması,
• Elde edilen veriler ışığında proje başlangıç ve varış noktaları ile koridor tespitine yönelik rapor hazırlanması
• Harita ve topoğrafik çalışmaların yapılması,
• Jeolojik-Jeoteknik, hidrolik-hidrolojik çalışmaların yapılması,
• İdarenin talebi doğrultusunda teknik ve ekonomik yönden uygun güzergahın seçilmesi,
• Belirlenen güzergâhın ÇED raporunun hazırlanması,
• Belirlenen güzergâha uygun olarak mevcut sanat yapılarının rehabilitasyonunu ve ihtiyaç duyulan yeni yapılması planlanan sanat yapılarının projelendirilmesi ile ilgili etüt-proje-mühendislik hizmetlerinin yapılması,
• Hattın kamulaştırma planlarının hazırlanması,
• Projenin, İdarenin talimatları doğrultusunda kısımlara bölünerek metraj, keşif ve yapım ihale dosyalarının hazırlanması,
• Belirlenen güzergâha uygun olarak mevcut sanat yapılarının rehabilitasyonunu ve ihtiyaç duyulan yeni yapılması planlanan sanat yapılarına ait uygulama projelerinde ihtiyaç duyulan elektromekanik, statik ve mimari tüm projelerinin hazırlanması
• Fizibilite raporlarının hazırlanması
• İş için gerekli tüm genel mühendislik hizmetlerinin yapılması.
• Mevcut hat değerlendirmesi yapılması;
• Mevcut demiryolu hattının elektrifikasyonlu, sinyalli ve 200 km/sa hıza uygun olup olmadığı etüt edilecek ve bu doğrultuda rapor hazırlanarak İdare onayına sunulacaktır,
• Eğer mevcut hattın durumunda yukarıdaki hususlar doğrultusunda yapılacak değişikliklerden dolayı % 50 sinden az etkilenme olursa, mevcut demiryolu hattı ilgili şartnamelerinde belirtilen esaslara göre yanına yeni yapılacak demiryolu ile beraber çift hatlı, elektrifikasyonlu, sinyalli ve 200 km/sa hıza uygun şekilde projelendirilecektir. Bu şekilde yapılacak proje çalışmalarında, demiryolu işletmeciliği bakımından önce yeni hattın yapılması ve demiryolunun trafiğinin yeni hatta verilmesi sonrasında mevcut hattın 200 km/sa uygun hale getirilmesi esas alınacaktır. Çift hatlı demiryolunun hat eksenleri arası mesafe, diğer hattaki elektrifikasyon ve sinyalizasyon etkilenmeyecek şekilde minimum 6 m olacak şekilde projelendirilecektir.
• Eğer mevcut hattın durumunda yukarıdaki hususlar doğrultusunda yapılacak değişikliklerden dolayı % 50 sinden fazla etkilenme olursa mevcut hat korunacak ve yeni bir koridorda 200 km/sa hıza uygun yeni çift hat projelendirilecektir.
Hizmet kavramı bilgi derleme çalışmalarını, harita çalışmalarını, jeodezik, jeolojik-jeoteknik, hidrojeoloji, geoteknik, mühendislik jeolojisi, hidrolik-hidrolojik çalışmaları ve genel mühendislik hizmetleri ile İdarenin başka bir ihale konusu olarak hazırlanmış mevcut hatta uyumlu olarak birleştirilecek şekilde detay projelerinin hazırlanmasını kapsar.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
11.03.2015