Asrın Projesi 150 Yıllık Rüyayı Gerçekleştirdi
Asya ile Avrupa yakası, Boğaz’ın altından Marmaray ile birleşti. Sultan Abdülmecit’in hayal ettiği, Sultan Abdülhamit’in çizimlerini yaptırdığı 150 yıllık ‘rüya proje’ ile iki yaka Boğaz’ın 62 metre altından batırma tünelleriyle birbirine bağlandı.
2004’te temeli atılan Marmaray’ın ilk etabı Cumhuriyetimizin 90. yılında açıldı.
Asya ile Avrupa arasında, denizin altından kesintisiz demiryolu ulaşımı sağlayacak, dünyanın alanındaki önemli projelerinden Marmaray’ın açılışı, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, TBMM Başkanı Cemil Çiçek ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın yanı sıra Somali Cumhurbaşkanı Hasan Şeyh Mahmud, Japonya Başbakanı Shinzo Abe ve Romanya Başbakanı Viktor Ponta ile 8 ülkeden 9 konuk bakanın katılımıyla gerçekleşti.
“Dünyayı ilgilendiren bir proje”
Cumhurbaşkanı Abdullah Gül törendeki konuşmasında, “Bugün Cumhuriyet’in 90. yaş gününü kutlarken, hükümetimiz çok büyük bir hediyeyi de vatandaşlarımıza, İstanbul’a, Türkiye’ye sunuyor” dedi. Marmaray’ın sadece İstanbul için değil, dünya için sayılı büyük projelerden biri olduğunu belirten Gül, açılışını yapmaktan gurur duydukları Marmaray’ın, İstanbullular’a, Türkiye’ye ve bütün insanlığa hayırlı olmasını dileyerek çok büyük projelerin önce hayal edildiğini, sonra ideal haline geldiğini ve sonra da işbilen, kararlı, vizyon sahibi insanlar tarafından gerçekleştirildiğini dile getirdi. Abdullah Gül şunları kaydetti: “Atlas Okyanusu’ndan Hint Okyanusu’na kadar, artık kesintisiz bir tren yolu yapılmış oluyor. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu, inşallah önümüzdeki yıl başlayacak. Hazar’daki limanla birlikte, Pekin’e kadar bu taraftan Asya’ya doğru gitmek mümkün olacak. Buradan ise Londra’ya zaten bağlantılar tamam. Yani Pekin ile Londra’nın arasını bağlayan bir tünel olmuş oldu. Bu kadar büyük bir proje, sadece İstanbul’u ilgilendiren değil, dünyayı ilgilendiren bir proje.”
Gül ayrıca, “Bu proje hayata geçerken, içinde olduğum için çok yakınen bildiğim, önce değerli kardeşim Sayın Başbakan Erdoğan, büyük azim ve kararlılıkla bu projeyi takip etti. Sonra değerli Bakan Binali Yıldırım. Sadece bu proje değil, birçok ulaştırma ve altyapı projelerinde kararlı ve bilgili bir şekilde, onları bakanlık sorumluluğu çerçevesinde takip etti. Bakanlar Kurulu’ndan ilgili bütün değerli bakanlar ellerinden gelen bütün desteği verdiler ve nihayet bu rüya, bu hayal bugün gerçek oldu. Emeği geçen herkese, canıgönülden, bütün Türk milleti adına teşekkür ediyorum. Bu proje büyük bir mühendislik şahikasıdır, çok büyük bir mühendislik projesidir.” ifadelerini kullandı.
TBMM Başkanı Cemil Çiçek de konuşmasında, “Daha dün denecek kadar kısa bir süre evvel, yatırım yapamayan, maaş ödeyemeyen, borç bulamayan, iki yakası bir araya gelemeyen bir Türkiye’den, iki kıtanın yakasını bir araya getiren bir güne, bir mutluluğa ulaştıysak gerçekten bugün Cenab-ı Hakk’a çok şükretmeliyiz.” dedi.
“Yaşanan büyük gurur Türkiye’nin”
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ise yaşanılan büyük gururun, Türkiye’nin, milletin ve İstanbul’un gururu olduğunu söyledi. Başbakan Erdoğan, “Ama bugün yaşadığımız gurur aynı zamanda cumhuriyetimizin, demokrasimizin, birlik ve kardeşliğimizin gururudur. Cumhuriyetimizin 10. yıl dönümünde Türkiye, inşa ettiği demir ağlarla gurur duyuyordu. O izi takip ederek, 10. yıl kazanımlarına yenilerini ekleyerek, demir ağları, karayolları ağlarını, deniz yolları ağlarını, hava yolları ağlarını kat kat artırarak, 90. yılında benzer gurur ve şuurla idrak ediyoruz.” dedi.
Erdoğan sözlerini şöyle sürdürdü: Marmaray, sadece iki kıtayı birbirine kavuşturmakla kalmıyor. Marmaray, 150 yıl öncenin hayallerini gerçekle buluşturuyor. Marmaray, tarih ile bugünü, bugün ile geleceği buluşturuyor. Marmaray, bu aziz milleti, öz güveniyle inandığı zaman neleri yapabileceğini göreceği bir imanla buluşturuyor. Marmaray kıtaları olduğu kadar insanları, halkları, ülkeleri birbiriyle buluşturuyor, kucaklaştırıyor.”
Marmaray’ın sadece bir İstanbul projesi olmayıp, aynı zamanda bir insanlık projesi olduğuna işaret eden Erdoğan, Marmaray’ın İstanbul’un olduğu kadar İzmir’in, Trabzon’un, Antalya’nın, Diyarbakır’ın, 81 ilin projesi olduğunu kaydetti.
Törende konuşan Japonya Başbakanı’nın, Japonya ile İstanbul’u birleştirmek istediğini söylediğini ifade eden Erdoğan, “İnşallah Tokyo, Pekin, Londra, Üsküdar. Olur mu, olur. Marmaray, Pekin’den, Tokyo’dan, Londra’ya kadar inşallah tüm dostlarımızın, kardeşlerimizin projesidir. Bir barış, dayanışma projesidir.” dedi.
Erdoğan, Japonya ile başka bir adımın daha atıldığını vurgulayarak, Sinop’taki nükleer enerji projesinin Japonya, Fransa ve Türkiye olarak birlikte inşa edileceğini anlattı.
Başta Cumhurbaşkanı Abdullah Gül olmak törene katılan yabancı cumhurbaşkanı, başbakan ve bakanlara, Türkiye’den bakanlar, yargı mensupları ve İstanbullular’a; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım olmak üzere bakanlık personeline, mimar, mühendis, işçi, yüklenici firmalara şükranlarını sunan Erdoğan, “Allah kazadan beladan bizleri korusun diyorum.”
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ise konuşmasında, “Artık İstanbul, Marmaray’dan önce, Marmaray’dan sonra diye anılmaya başlıyor. Marmaray projesi, İstanbul’un bilinen tarihini 6 bin yıldan, 8 bin 500 yıla çıkarıyor. İstanbul’un tarihini, Marmaray’la yeniden yazıyoruz.” dedi.
Marmaray’ın özellikleri
• Marmaray ile İstanbul Boğazı’nın iki yakasındaki Üsküdar ve Sirkeci ise denizin altından, yere batırma tekniğiyle inşa edilen tüp geçitle birbirine bağlandı.
• Avrupa yakasındaki Kazlıçeşme ve Anadolu yakasındaki Ayrılıkçeşme arasındaki bölümün toplam uzunluğu 13,6 kilometre.
• Projenin tamamlanmasıyla, hem Anadolu hem de Avrupa yakasındaki banliyö ve metro hatlarıyla entegre edilerek toplam 70 kilometrelik bir ulaşım ağı yaratılması hedefleniyordu. Bu bölümler henüz devreye girmedi
• Marmaray’ın ilk bölümünün açılmasıyla Üsküdar- Sirkeci arası 4 dakika, Ayrılıkçeşme – Kazlıçeşme 18 dakika sürecek. Bu güzergahın uzunluğu 13.6 kilometre.
• Asya yakasında 44.4, Avrupa yakasında ise 19.2 kilometrelik mevcut banliyö sistemi yenilenerek bu sisteme entegre edilecek. Böylece tamamlandığında Halkalı ve Gebze arası kesintisiz bir güzergah oluşacak.
• Hattın toplam uzunluğu 76.3 kilometre.
• Açılacak istasyonlar şöyle: Ayrılıkçeşme, Üsküdar, Sirkeci, Yenikapı ve Kazlıçeşme. Bu istasyonların tamamı yeraltında bulunuyor. Hat Kazlıçeşme ve Ayrılıkçeşme’de yeryüzüne çıkıyor.
• Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi ihalesini TGN ortak girişimi kazanmıştı. TGN konsorsiyumunun lider ortağı Japon Taisei Corporation idi. Konsorsiyumda yer alan diğer iki firma ise Gama Endüstri Tesisleri İmalat ve Montaj A.Ş. ve Nurol İnşaat ve Ticaret A.Ş. idi.
• Ulaştırma Bakanlığı verilerine göre 2 ile 10 dakika arasında sefer yapacak trenlerle saatte 75.000 yolcu taşınması bekleniyor.
• Marmaray için yapılan yatırım 5.5 milyar TL.
• Marmaray’da 13,6 kilometrelik hatta pik saatlerde 5 dakikada bir sefer yapılacak. Yolculuk ücreti ise 1,95 lira olacak. Köprü trafiğine alternatif olarak görülen Marmaray’ın birçok noktada toplu ulaşım sistemleriyle entegrasyonu bulunuyor. Haliç Metro Geçiş Köprüsü de hizmete alındığında kentin ana metro hatları Yenikapı’da entegre olacak. Halihazırda açılan Marmaray ile kentin ulaşım sistemleri arasında aktarma yaparak ulaşım sağlanacak.
Yeni Marmaray’ların yerli mühendis ve firmalar tarafından yapılması dileğiyle…
(Haber Ostim Gazetesinden alınmıştır)
Marmaray projesinde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Metin Tahan ve çalışma arkadaşları yoğun bir tempoda çalıştı. Tahan ve çalışma arkadaşları Marmaray’ın ilk etabının 29 Ekim 2013 tarihine yetiştirilmesi için büyük emek sarfetti.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
03.01.2014