Bağlantı Elemanları Sektörü, İhracatını Tonajda Yüzde 36, Değerde Yüzde 48 Artırdı
BESİAD Başkanı Mustafa Tecdelioğlu, 2021 yılında sektörün gerçekleştirdiği ihracat rakamları ve diğer konu başlıkları hakkında önemli bilgiler verdi.
Bağlantı Elemanları Sektörü, İhracatını Tonajda Yüzde 36, Değerde Yüzde 48 Artırdı
BESİAD-Bağlantı Elemanları Sanayici İş İnsanları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Tecdelioğlu, 2021 yılında sektörün gerçekleştirdiği ihracat rakamları ve diğer konu başlıkları hakkında önemli bilgiler verdi. 2022 yılının ayakta kalma yılı olacağının vurgusunu yapan Mustafa Tecdelioğlu gelişmeleri ve öngörülerini okuyucularımızla paylaştı.
BESİAD Başkanı Mustafa Tecdelioğlu: ‘Bağlantı elemanları sektörü, 2020 yılında direkt 132 bin ton ihracat gerçekleştirdi. Ciro olarak ise 415 milyon dolar ihracat yaptı. Sektörümüz pandemiye, hammadde ve diğer emtia fiyatlarındaki aşırı artışa ve daha birçok olumsuzluklara rağmen; 2021 yılında 179 bin ton ve 612 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Birim fiyatımız, 3.100 USD/Tondan 3450 USD/Tona yükseldi. Tonajda yüzde 36, değerde ise yüzde 48 artış gösterdik. 2022 yılında ise direkt ihracat hedefimiz, 230 bin ton ve 850 milyon dolardır. 2022 yılında diğer sektörlerin malzemesi üzerinde giden ürün (endirekt) olarak da hesaplarsak, toplamda 400 bin ton - 1,7 milyar dolar ihracatımızın olacağını öngörüyoruz. 2023 yılında daha önce belirlediğimiz direkt ihracat hedefimiz olan 1 milyar doları gerçekleştireceğiz. Cumhuriyetimizin 100. yılında belirlenen ihracat rakamlarına ulaşan sektörlerden biri olacağız. Sektör olarak pazar büyüklüğümüz 1 milyon tonun üzerine çıktı. Sürekli büyüyen ve yatırım yapan bir sektörüz. Biz ihracatımızı artırırken iç pazarın da ihtiyaçlarına aksatmadan cevap veriyoruz.
2022 Yılı Karlılık Yılı Değil, Ayakta Kalma Yılı Olacak
İhracatımız bir yandan artarken, maliyetlerimiz de büyük oranda arttı. Elektrik fiyatına gelen zamlar, işçi maliyetleri vb. arttı. 2021’in karlı bir yıl olmasına rağmen, bizim meslek grubumuzdaki firmalar yatırım yaptı. Sektörümüzde ki şirketlerin yüzde 90’a yakını kazandıklarını, yatırıma harcadılar. Bir kısmı yeni fabrika kurdu veya makine yatırımı yaptı, kapasitesini artırdı ya da teknolojiye yatırım yaptı. Kazançlarını yatırıma harcadıkları için 2022’de en büyük sıkıntının nakit sıkıntısı olacağını düşünüyorum. Aralık ayında enflasyon yüzde 13,8 yıllık bazda yüzde 36 olarak açıklandı. Ama bu enerji zamları, işçilik zamları daha yansımadı. Ocak sonunda yansıdığında, enflasyonun en az yüzde 10-13 oranında daha artmasını bekliyorum ki toplamda enflasyon yüzde 50’yi geçecektir. Bu da Ocak ayından sonra bir çok ürüne zam geleceğini gösteriyor. İç piyasada satın alma gücü düşecektir. Bunun için daha fazla ihracat yapmak gerekiyor. Döviz, bundan sonra çok yükselip düşmez. İhracattan gelen kazanç daha net bir gelir olarak işletmelerin elinde olacak. İhracat yaparken sürdürebilir bir ihracat olmalı. Kaliteli, katma değeri yüksek ürünlerin ihracatını yapmamız gerekiyor. Sektörümüzü ileriye taşıyacak en önemli konunun katma değerli ürün ihracatı olacağını düşünüyorum. 2022 yılında, 2021 yılına göre iş ve karlılık daha az olacaktır. 2022 yılı ayakta kalma yılı olacak. Bu çok önemli bir konu, 2021 yılında doların artmasından dolayı para kazanıldı ama ihracat birim fiyatımız yeterince artmadı. Hammadde fiyatımız artarken, biz üreticiler bunu fiyatlarımıza yeterince yansıtamadık. 2022 yılına tel fiyatlarının, enerji fiyatlarının, diğer girdiler ve masrafların artmasıyla doların ve faizin yüksekliğiyle başlıyoruz. 2022 yılında para kazanma fırsatı daha az olacak, o bakımdan 2022 yılı, ayakta kalma yılı diyorum. Firmalar bu yıl yatırımlarına dikkat etmeli. Her yıla başlarken umutla konuşurum, ihracat konusunda yine umutlu konuşuyorum ama kar anlamında kimse 2021 yılını beklemesin. Olması da mümkün görünmüyor. Sektörümüz için 2022 yılı zor bir yıl olacak ama daha çok çok üretme fırsatları var elimizde. Türkiye, fiyat olarak hala Avrupa’daki imalatçılara göre avantajlı konumda. Uzakdoğu’da ise terminler 9-12 ay sonraya verilebiliyor. Bizim bu avantajları doğru kullanmamız lazım ama kaliteyi bozmadan ve iç pazarı ürünsüz bırakmadan bunu yapmalıyız. 2022 yılındaki en büyük sorunlarımızın başta devam eden eleman sorunu, nakit sorunu ve karlılık olacağını söyleyebilirim. Sektörümüzü ve üyelerimizi bu konularda dikkatli olmaları konusunda uyarmak isterim.