Bakırköy-Kirazlı Metrosu İhaleye Çıktı
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na devredilen Bakırköy-Kirazlı Metro Hattı’nın yapımı için ihale ilanı yapıldı. 8,9 km uzunluğundaki metro hattının inşaatı ile elektromekanik sistemlerinin temin, montaj ve işletmeye alma işlerini kapsayan ihaleye göre, işler 1.200 takvim gününde (40 ay) tamamlanacaktır.
İş kapsamında; İstanbul Ulaşım Ana Planı öngörüleri doğrultusunda uygulama projeleri yapılan ve Kalkınma Bakanlığı’nın Yatırım Programı’nda da yer alan İstanbul’un önemli hatlarından biri olan Bakırköy - Bahçelievler - Kirazlı (Bakırköy İDO- Kirazlı) Metro projesinin yapılması planlanmıştır. Bu hat; Bakırköy İDO ile Bağcılar Kirazlı arasında yer alan yaklaşık 8,9 km uzunluğundaki ana hat tünelleri ve delme,
aç-kapa tipinde toplam 8 adet istasyonu bulunan bir raylı toplu taşıma sistemidir. Ana hat, Bakırköy İDO İstasyonu’ndan başlayarak yaklaşık 8,9 km’lik güzergah TBM/EPB ve NATM yapım teknikleriyle gerçekleştirilecek tünel ile mevcut M3 Kirazlı-Başakşehir Metro Hattı’nın Kirazlı İstasyonuna entegre olacak şekilde Kirazlı İstasyonunda sonlanır. İhale konusu iş, söz konusu Raylı Sistem Hattının (yaklaşık 8,9 km’lik ana hat), toplam 8 istasyonun kaba inşaat işleri, ince işleri, giriş-çıkış yapıları, demiryolu işleri, elektrik temini ve dağıtımı, sinyalizasyon, haberleşme ve kontrol, yardımcı tesisler, yürüyen merdiven, asansör, Çevresel Kontrol ile ilgili bütün sistem için ve sistemin parçaları için sistemin asgari bakım gerektirecek şekilde tasarım hizmetleri, yapım, temin, montaj, test ve işletmeye alma işleri ile sistemle ilgili 24 ay süreli işletme ve bakım gözetimi hizmeti verilmesi, işletme ve bakım el kitaplarının hazırlanması, 2 yıllık yedek parça ve sarf malzemeleri ile özel alet ve teçhizatların temini, eğitimlerin işbaşında ve yurt dışında verilmesidir.
Bakanlık tarafından ilan edilen ihaleye taahhüt firmalarından 20’nin üzerinde firma ihale ile ilgilenmiştir. Firmaların çok büyük oranda yerli firmalardan oluştuğu görülmektedir. Metro hattı tamamlandığında Kirazlı-Başakşehir Metrosu ile bütünleşecek olup işletmesi Bakırköy-Başakşehir şeklinde olacaktır.
Yeni yapılacak metro uzatma hattının istasyonları şöyle olacaktır: Bakırköy İDO, Özgürlük Meydanı, Zuhurat Baba, İncirli, Haznedar, İlkyuva, Yıldıztepe, Molla Gürani, Kirazlı. Hattın son istasyonu olan Kirazlı istasyonu, mevcut Kirazlı-Başakşehir Metrosu’nun istasyonu olacağı için yeni bir istasyon yapımına gerek kalmamaktadır. Kirazlı Metro İstasyonu’nun güney ucunda tünel ağız bölgesi bulunmaktadır. Metro araçları için mevcut Başakşehir-Kirazlı hattının Olimpiyatköy’deki depo sahası kullanıalcaktır. Trafik yönetimi de Başakşehir’den sağlanacaktır. İstasyon platformları 180 m uzunluğundadır. Kirazlı-Bakırköy İDO hattında, Bakırköy İDO, Molla Gürani ve Bakırköy İncirli İstasyonlarında çapraz makas yapısı öngörülmüştür. Metrokent-Olimpiyat-Kirazlı Metro hattında çalışan 20 adet 4’lü dizi,Kirazlı-Bakırköy İDO Metro hattında da çalıştırılacaktır. Ayrıca yeni alınacak 20 adet 4’lü dizideki araçlar da, bu iki hattın tamamında (Metrokent-Olimpiyat-Kirazlı-Bakırköy İDO Metro hattı) kesintisiz bir işletme altında bir bütün olarak çalışacaktır. İşletim en fazla 8’li araçlardan oluşan trenlerle yapılabilir. Hattaki maksimum hız: 80 km/saat olacaktır. Metro hattının tamamlanması ile birlikte Özgürlük Meydanı’nda Marmaray Projesi Gebze-Halkalı Bnaliyösü ile aktarma ve transfer imkanı verecektir. Ankara’dan Halkalı’ya gidecek hızlı tren Bakırköy İstasyonu’nda yolcularını indireceğinden dolayı, çok önemli bir transfer merkezi özelliği olacaktır.Metro hattı ayrıca İncirli’de mevcut M1 Havalimanı-Yenikapı Hattı’na aktarma imkanı verecektir. İncirli Metro İstasyonu, önümüzdeki yıllarda çok önemli bir transfer merkezi olacak ve İncirli-Yenikapı ve İncirli-Beylikdüzü hatlarının buluşma noktası olacaktır. Bundan dolayı Başakşehir-Bakırköy Metrosu ile İncirli’ye gelen yolcular Yenikapı yönüne veya Beylikdüzü yönüne gidebileceklerdir. Ayrıca Bakırköy Sahili’nde yer alan İDO İskelesi’nin önünde istasyon yapılacağı için deniz yolları ile de entegrasyon sağlanacaktır. Metro hattının orta vadeli planları bununla da sınırlı değildir. Son istasyon olacak Başakşehir’den sonra Kayaşehir Bölgesi’ne de uzatılması planlanmaktadır. İkitelli’de yapılan Şehir Hastanesi’nden de geçmesi planlanan metro hattının, 3. Köprü’den geçip Halkalı2ya gidecek hızlı tren hattı için yapılacak YHT Garı ve Yeni Meydan ile entegre olması beklenmektedir.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
16.12.2014