Batıkent-Sincan Metro Hattı’nda Son Aşamaya Geçildi
Yapım çalışmalarına 2001’de başlanan ancak yarım kaldığı için 2011’de Ulaştırma Bakanlığı’na devredilen 15.4 km uzunluğundaki Batıkent-Sincan Metro Hattı’nda inşaat çalışmaları tamamlandı. 11 istasyondan oluşan ve hali hazırda işletmede olan Kızılay-Batıkent Metro Hattı’nın devamı olan Batıkent-Sincan Metro Hattı’nda test sürüşleri yapılmaktadır.
Batıkent-Sincan Metro hattı, 12 istasyonlu olan Kızılay–Batıkent Metro Hattı (14.5 km) üzerinden devam ederek, yapım çalışmaları tamamlanma aşamasında olan Kızılay-Çayyolu Metrosu ile Çayyolu’na kadar kesintisiz ulaşım imkanı sunacaktır. Hattın açılmasıyla birlikte Kızılay’dan Sincan’a kadar toplam uzunluğu 30 km’ye ulaşan yekpare bir metro hattı elde edilmiş olacaktır. Buna göre, Kızılay-Sincan Metro Hattı’nda toplam 23 istasyon hizmet verecektir. İşletmede olan Kızılay-Batıkent Metrosu’nun istasyonları; Kızılay, Sıhhiye, Ulus, AKM, Akköprü, İvedik, Yenimahalle, Demetevler, Hastane, Macunköy, OSTİM, Batıkent olup, yeni eklenecek istasyonlar ise; Batı Merkezi, MESA, Botanik, İstanbul Yolu, Eryaman 1-2, Eryaman-5, Devlet Mahallesi, Harikalar Diyarı, Fatih, GOP, OSB-Törekent’tir.
Ankara’daki Metro Hatları’nda yolcu taşıma amacıyla 324 adet vagon imal edilecektir. Çinli bir firma tarafından imalatı tamamlanan 24 adet vagon depoya teslim edilmiştir. Çin’den gelen vagonlarla başlayan test sürüşleri devam etmektedir. Testlerde elde edilen sonuçların değerlendirilmesiyle vagonların geçici kabulü yapılacaktır. Bu şekilde ay sonuna kadar testlerin devam edeceği ve alınan sonuçların olumlu olması halinde açılış için takvim belirlenmesi beklenmektedir. Bu ay sonuna kadar Çin’den 24 adet daha vagon teslim edilecek olup depodaki yeni vagon sayısı 48 adet olacaktır. Gelen vagonlar peyderpey test sürüşlerine alınacak ve çalışmaları tamamlananlar hatta verilip yolcu taşımaya başlayacaklardır. Gelecek 24 adet vagon Kızılay-Çayyolu Metro Hattı’na verilebilecektir. 2014-2015 yıllarında teslim edilmesi gereken 276 adet daha vagon bulunmaktadır. Kalan vagonların imalatı için Çin-Türk işbirliği ile özel sektör tarafından Sincan’da Vagon Fabrikası kurulmaktadır. Vagon Fabrikası’nın yakında üretime başlayıp vagonları 2 yılda teslim etmesi beklenmektedir. Vagonlarda kullanılacak yedek malzemelerin % 51’inin yerli malı olması zorunluluğu bulunmakta olup, hattın hedeflenen açılışına yetiştirilmesi için ilk bölümlerde bu şart aranmamıştır. Kalan bölümlerde yerli parça temin edilmesi gerekmektedir. Bu konuda özellikle OSTİM Sanayi’sinden yoğun bir talep gelmektedir. Metro için üretilecek 324 adet vagonun hepsi Sincan Hattı’nda kullanılmayacak olup 11 istasyondan oluşan Çayyolu ve Keçiören hatlarında da kullanılacaktır. 16.6 km uzunluğundaki Kızılay-Çayyolu Metro Hattı’ndaki çalışmalarda son aşamaya gelinmiş olup istasyonlarda ince işlere devam edilmektedir. Yakında test sürüşleri başlatılacak olan Çayyolu Metrosu’nun 2014’ün ilk çeyreğinde hizmete açılması beklenmektedir.
Ankara’da yapımı devam eden diğer metro hattı ise Keçiören-Tandoğan Metro Hattı’nda yapılacak işler ve son durum bilgileri şöyledir:
• 9 İstasyon-9.700 metre çift hat tünel imalatı yapılacaktır.
• 40.000 metre ray döşenecektir.
• 250.000 M3 betonarme imalatı yapılacaktır.
• 9.800 metre altyapı aktarımı yapılacaktır.
• 50.000 metre fore kazık İmalatı yapılacaktır.
• 5.200 metre TBM tünel yapılacaktır.
• 880.000 M3 kazı-hafriyat yapılacaktır.
Tünel İşleri
• Faz betonu ve yürüme yolları beton imalatlarına devam edilmektedir.
TBM Hattı
• Toplam TBM Tünel uzunluğu 5.206 m. olup; bunun 2.548 m’si tamamlanmıştır. (% 48.94)
Ray Montajı İşleri
• Gazino İstasyonu kuyruk tünelinden ray montajına başlandı.
• Hat-1’ de 376 metre, Hat-2’ de 296 metre olmak üzere toplamda 672 metre ray montajı yapıldı.
Keçiören Metro Hattı’nın tamamlanması için “Mevcut (M1) Metro Bağlantı Hattı Elektromekanik Sistemleri Temin, Montaj ve İşletmeye Alma İşleri ile Macunköy Depo Sahası İlave Hatları Yapım ve AŞTİ-Söğütözü Uzatması Elektromekanik Sistemleri Temin, Montaj ve İşletmeye Alma İşi” kapsamında 10 Aralık’ta ihale yapılacaktır. İhalede belirtilen iş süresi 540 gün olup yer tesliminden itibaren 18 ayda bitirilmesi hedeflenmektedir. 2014’ün ilk aylarında işlere başlanması halinde, 2015 sonuna kadar bitirilecektir.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
03.01.2014