Beyaz Eşyanın Tüm Aktörleri HEFI 2018’de Buluşacak
Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği-TÜRKBESD Başkanı Ergün Güler: Beyaz Eşyanın Tüm Aktörleri HEFI 2018’de Buluşacak
Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) Türkiye’nin en önde gelen firmalarından Arçelik, Vestel, BSH, Whirlpool, Demir Döküm, Candy-Hoover ve Silverline’ı bünyesinde barındıran ve dünyanın en büyük ikinci üreticisi olan beyaz eşya sektörünü temsil etmektedir.
TÜRKBESD Yönetim Kurulu Başkanı Ergün Güler, HEFI 2018 Fuarı özel sayımız için değerlendirmelerde bulundu:
Büyüklük olarak 30 Milyar TL’lik bir sektör olan beyaz eşya sektörünün cirosunun %75'i ihracat kaynaklıdır. Sektör, dünyada 100’ü aşkın ülkeye çoğunluğu AB pazarı olmak üzere ihracat yapmakta, doğrudan 60.000 kişi istihdam edilmektedir. Ancak sektörün içinde bulunduğu geniş ekosistem düşünüldüğünde, 500 tane KOBİ büyüklüğünde yan sanayi ve 15.000 tane perakende satış noktaları, 3500 tane satış sonrası hizmet yerine getiren servis ağı ile birlikte istihdamda 600.000 kişi civarında çok büyük bir rakamdan söz edilmektedir.
2017’nin Görünümü
4 beyaz eşyada (buzdolabı, çamaşır makinası, bulaşık makinası, fırın) 2017’de %7,3 büyüme görülmüştür Alt bileşenlerde ise ihracat %6 büyürken, ÖTV teşviki ile iç satışlarında %11 büyüme gerçekleşmiştir.
Çin’den sonra üretim kapasitesi olarak dünyada en büyük ikinci beyaz eşya üreticisi olan Türkiye beyaz eşya sektörünün büyüklüğü sadece üretim kapasitesinin yanı sıra Ar-Ge, patent, uluslararası marka yönetimi, tedarik zinciri yönetimi alanındaki başarılardan da kaynaklanmaktadır.
2018 Beklentileri
ÖTV teşvikinin sona ermesinin ardından 4 büyük beyaz eşyanın iç satışlarında 2018 Ocak-Nisan dönemi itibariyle %20 azalma görülmektedir. Bununla bağlantılı olarak üretimde de %5 küçülme gözlenmektedir. İhracat %8’lik büyüme ile sevindirici olmakla birlikte sektördeki küçülmeyi durdurmak için yeterli olmamaktadır. Önümüzdeki günlerde, ek vergiler nedeniyle hammadde fiyatlarında yaşanabilecek bir artışın sektöre yansıması, daralmanın artmasına sebep olacaktır. Bu durum yan sanayi için daha dramatik sonuçlar doğurabilecektir. Türkiye’de ana sanayinin yan sanayi ile çok yakın işbirliği içinde bulunması nedeniyle tüm ekosistem hammadde fiyatlarında yaşanacak değişimlerden etkilenecektir.
Olumsuz bir sürpriz senaryonun gerçekleşmemesi halinde sektörün Türkiye ekonomisine paralel olarak üretim açısından %4-%5 civarında büyümesi hedeflenmektedir. Ancak, yakın dönemdeki ekonomik konjonktür bu konuda beklentileri bir miktar tehlikeye atmıştır.
Ana Sanayi-Yan Sanayi Yanyana
Günümüzde teknolojinin geldiği nokta, özellikle Sanayi 4.0’a ilişkin gelişmeler ekosistemleri birbirine daha da sıkı bir şekilde bağlamaktadır. Büyük teknolojik gelişmeler için ön alınabilmesi, en azından teknolojinin gerisinde kalınmaması için ana sanayinin tek başına yatırım yapması yeterli olmayacaktır. Değer zincirinin tamamı belli bir teknoloji düzeyinde olduğu durumda büyük bir sinerji sağlamak mümkündür. Ana ve yan sanayiyi buluşturan etkinlikler artık eskisinden daha da önemlidir. Bu anlamda beyaz eşya sektörü değer zincirindeki tüm aktörler HEFİ fuarından büyük bir kazanım elde edeceklerdir.
01.08.2018