BEYSAD, 2. Ekonomik Görünüm Konferansı Gerçekleşti
BEYSAD’ın kıymetli üye ve paydaşları için düzenlenen Ekonomik Görünüm Konferansı’nın 2.’si, 28 Kasım Cuma günü gerçekleşti.
BEYSAD, 2. Ekonomik Görünüm Konferansı Gerçekleşti
BEYSAD’ın kıymetli üye ve paydaşları için düzenlenen Ekonomik Görünüm Konferansı’nın 2.’si, 28 Kasım Cuma günü yaklaşık 150 kişinin katılımıyla Mövenpick Hotel Istanbul Marmara Sea’de gerçekleşti.
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı D. Yasemin Aksu’nun açılış konuşmasıyla başlayan program, BEYSAD Genel Sekreteri Ayşegül Koç’un moderatörlüğünde devam etti.
Zor bir süreçten geçmekte olduğumuz bu günlerde bu konferansta, ekonomi ile ilgili merak edilenler hakkında sohbet edip, bilgi alış-verişi yapıldı. Bildiğiniz üzere son zamanlarda Sürdürülebilirlik konusu son derece önem arz etmekte olması sebebiyle Sürdürülebilirlik Türkiye ve Dünyada yeni gelişmeler ile ilgili konulara da değinildi. Değerli Ana Sanayi yetkilileri (Arçelik, BSH, Vestel, Haier, Teka…) ve BEYSAD dostlarının katıldığı etkinlik çok verimli geçti.
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı D. Yasemin Aksu konferansla ilgili görüşlerini şu şekilde dile getirdi.
“2024’ün ikinci yarısından itibaren düşmeye başlayan beyaz eşya talebinin, bu yıl hem düşen talep, hem de artan Çin rekabeti ile çok daha sert yaşandığını ifade etmek isterim. Çinli üreticiler, ölçek ekonomilerinden ve devlet destekli finansman modellerinden yararlanarak dünya pazarlarında önemli fiyat avantajları elde ettikleri sektörümüzce biliniyor. Üretim hacmi açısından Avrupa’da birinci, Dünya’da ikinci sırada konumlanan beyaz eşya ana sanayimizin bu rekabet karşısında maliyetlerini dengeleyebilmek adına tedarik ağlarını Çin’e kaydırma stratejisi izlediğini anlayışla karşılıyoruz. Fakat bu kaymanın etkisinin beyaz eşya yan sanayicileri tarafından ise iki kat hissedildiğini vurgulamak isteriz.
Bu tabloyu daha net anlamak için üyelerimize gönderdiğimiz ekonomik görünüm anketi, üyelerimiz açısından önemli sinyaller veriyor:
Dönüş yapan üyelerimizin yarısı 2025 senesinde, döviz bazında satış hacimlerinde kayıp yaşadıklarını bildiriyor; yurtiçindeki beyaz eşya üreticilerine yapılan satışlarında döviz bazında düşüş görenlerin oranı ise %66 seviyesinde.
Üyelerimizin maliyet yapılarında en yüksek artış işçilik ve finansman maliyetlerinde görülürken, döviz kurunun yol açtığı rekabetçilik kaybı üçüncü sırada geliyor.
İstihdam tarafında ise 2024 yılındaki yoğun turnover nispeten azalsa da, firmalarımızın %50’si yeni çalışan bulmakta güçlük yaşadığını belirtiyor. Öte yandan firmalarımızın %30’u, mevcut çalışan sayısını aktif şekilde azalttığını belirtiyor. Bu da üyelerimizdeki iş gücü piyasası dalgalanmalarının hâlâ diri olduğunu gösteriyor.
Anketin açık uçlu sorularında ise firmalarımızın 2025 yılını finansman, maliyet, işçilik, döviz kuru, rekabetçilik, pazar daralması ve tahsilat gibi konuların gündemden düşmediği bir “hayatta kalma yılı” olarak geçirdiği görülüyor. Önümüzdeki yıl ise verimlilik projeleri, yeni satış olanakları, dijitalleşme ve makine yatırımları, üyelerimizin gündemlerinde ilk sıralarda yer buluyor.
2026’ya yönelik beklentilere ilişkin ise üyelerimiz temkinli yaklaşıyor. Ana eğilim Türkiye ve globaldeki beyaz eşya sektörünün durağan seyredeceği yönünde olsa da; ihracat pazarlarında daha dengeli bir seyir görüleceği ve dolayısıyla ihracatta büyüme fırsatları yakalanabileceği yönünde. Maliyet düşürme ve verimlilik odağının merkeze konumlandığı 2026 senesini çoğu firmamız, yeniden yapılanma, kapasite optimizasyonu ve verimlilik artırımı yılı olarak görüyor.
Anket sonuçları bize gösteriyor ki, 2025 yılı birçok firmamız için zorlu koşulların yönetildiği, kaynakların dikkatle kullanıldığı bir dönem oldu. Aynı zamanda, önümüzdeki yıla dair planlarda güçlü ortak noktalar da bulunuyor: verimlilik artışı, dijitalleşme ve sürdürülebilirliğe yönelik yatırımların artık kaçınılmaz hale gelmesi.”
Bu günü bizim için anlamlı kılan tüm katılımcılarımız başta olmak üzere, konuşmacı olarak bizlerle çok kıymetli bilgiler paylaşan TÜRKBESD (Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sayın Mehmet Yavuz’a, Horizon Danışmanlık Kurucu Ortağı Sayın Eser Erginoğlu’na, konuk konuşmacı TCMB Eski Baş Ekonomisti Sayın Prof. Dr. Hakan Kara’ya ve sponsorluk desteği vererek tanıtım sunumlarını gerçekleştiren Egebimtes ve Kuka firma yetkililerine teşekkürlerimizi sunarız.
Değerli konuşmacılarımıza teşekkür plaketi takdimi yapan BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı D. Yasemin Aksu’ya, BEYSAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sayın Sefa Böyet’e, BEYSAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sayın Sayat Çakır’a, BEYSAD Yönetim Kurulu Üyesi Sayın Eray Gönenli’ye ve BEYSAD Yönetim Kurulu Üyesi Sayın Buket Böke’ye de ayrıca teşekkürlerimizi sunarız.
BEYSAD – BEYAZ EŞYA YAN SANAYİCİLER DERNEĞİ
Genel Sekreteri – Ayşegül Koç




