BEYSAD - 2020-2021 Çalışmaları ve Değerlendirmesi
BEYSAD - Beyaz Eşya Yan Sanayiciler Derneği 2020-2021 Çalışmaları ve Değerlendirmesi
BEYSAD - Beyaz Eşya Yan Sanayiciler Derneği 2020-2021 Çalışmaları ve Değerlendirmesi
Pandemi nedenli toplantı kısıtlamaları sonrası uzun bir aranın ardından, 26 Mart 2021 tarihinde, pandemi kurallarını titizlikle dikkate alarak, 27. Olağan Genel Kurul Toplantısı’nı gerçekleştirdik ve bu toplantı ile BEYSAD Yeni Dönem Yönetim, Denetim ve Disiplin Kurulları seçildi… Yeni Yönetim Kurulumuz aşağıdaki gibi oluştu.
1. |
Ş. BURAK ÖZAYDEMİR |
2. |
F. MURAT ÖNEY |
3. |
D. YASEMİN AKSU |
4. |
SEFA BÖYET |
5. |
ERDOĞAN KALAY |
6. |
TUNÇ YELOĞLU |
7. |
SAYAT ÇAKIR |
8. |
TUĞBA ÖZALP |
9. |
ERAY GÖNENLİ |
Geçtiğimiz dönemi değerlendirdiğimizde, Koronavirüs/Covid-19 salgınının Türkiye’de yerleşik tedarik zinciri ve sektörel kümelenmelerin kritik önemini tekrar gösterdiğini düşünüyoruz. Türkiye Beyaz Eşya Sektörü Dünya’daki 2.’lik konumu ve oluşturduğu ekosistem ile ciddi bir sınavdan başarı ile geçti. Sektördeki tedarikçi yapısının derinliği ve kalitesi ana üretici işletmelerin üretimlerinin aksamamasını sağladı. Bu sayede sektörün önümüzdeki dönemde tedarik zincirlerinin kısalması ile ilgili trendlerden olumlu etkilenerek salgının Dünya, Bölge ve Ülke ekonomisine göre nispeten daha az etkilenmesini bekliyoruz.
BEYSAD olarak faaliyetlerimizi 2 yıllık aralıklarla tüm paydaşlarımızın katılımı ile yaptığımız ortak akıl içeren Arama Konferansları ve Strateji Belgelerimiz ile yönlendiriyoruz. Bu anlamda 2020 yılı içerisinde güncel belgemizi 2020 Mart ayında yayınlayarak tüm sektör ve paydaşlarımızla paylaştık. Pandemi süreci başlayınca belgemizdeki orta vadeli hedeflerimizle birlikte sektör ve üyelerimizin güncel ihtiyaçlarına göre dinamik şekilde faaliyetlerimizi gerçekleştirmeye yöneldik.
BEYSAD olarak süreçte üyelerimizin asgari etkilenmesi adına hızlı ve sağlıklı bilgilerin ulaştırılması yönünde iletişime öncelik verdik. Üyelerimizle, ana sanayi yetkililerimiz, diğer paydaşlarımız ve kamu yetkililerimizle sektörel bilgi ve beklentiler anlamında köprü görevi üstlenmeye çalıştık.
Dernek içindeki faaliyetlerimizi daha dinamik yönetebilmek adına, Mart ayından itibaren haftalık olarak Yönetim Kurulu Toplantılarımızı çevrim içi olarak gerçekleştirdik. Toplantılarımızda sektör, ülke ve üye faydasına yapılacak faaliyetleri değerlendirip, planlarımızı oluşturup, takip eden günlerde hızlıca hayata geçirmeye çalıştık.
Ayrıca İnsan Kaynakları Komite üyelerimiz ile de sık aralıklarla çevrim içi toplantılarımızı gerçekleştirdik. İK Komite Toplantıları sayesinde üyeler arasında iyi uygulamaların paylaşımı gerçekleşti, üyelerimize yansımaları oldu ve hızlı önlemler alındı.
Ana sanayilerimiz başta olmak üzere diğer STK paydaşlarımız ve uzman kuruluşlar ile de sürekli etkileşimde kalarak, üyelerimizle Kısa Çalışma, Hukuki Konular, Finansal Yönetim gibi güncel önceliklere göre bilgi ve faydalı yazıları paylaşıma öncelik verdik.
Bu dönemde paylaştığımız bazı içerikleri aşağıdaki gibi paylaşmak isterim:
-Covid-19'dan Korunma Önlemleri
-Kısa Çalışma Ödeneği Bilgilendirmeleri
-Yenilenmiş Olan Covid-19 Destekleri;
-Covid-19 Salgını Etkilerinin İş Hukuku Bakımından Değerlendirilmesi
-Covid-19 Finansal İpuçları Hakkında Bilgilendirme Yazıları
-Covid-19 Genel Finansal Bilgilendirme;
-Ek Gümrük Vergilerinin Etkileri
Üyelerimiz, kendi dinamikleri doğrultusunda, muhakkak işletmeleri içerisinde kendi önlemlerini almaktadır; ancak bu konuda yol göstermesi adına ana sanayi ve farklı sektörlerin uygulamalarını içeren bir dizi tablo ve rapor paylaştık.
Bu dönemde çalışmalarımızı sağlam bir zeminde yürütmek ve tam olarak üye ihtiyaçlarımızı anlamak adına farklı zamanlarda 3 anket çalışması yaptık. Bu anketler üyelerimizdeki beklentinin sektörümüzün maalesef talep anlamında hem iç piyasa hem ihracat açısından 2. çeyrekte çok olumsuz etkilenmesi ve normal seviyelere dönüşün 2020 sonu-2021 başını bulabileceği yönünde beklenti olduğunu gösterdi. Düşük talebe karşın yüksek seviyedeki geçmiş öngörülere göre yapılmış satınalma ve personel yapılarının ödemeleri ve Covid-19 tedbirlerinin ek maliyetleri ile sektördeki birçok firmanın nakit anlamında sıkıntı riski gördüğü tespit edildi. Üyelerimizin bu risklere karşı kısa çalışma ve kamunun benzeri desteklerinden yararlanma planları olduğu da görüldü. Yoğun katılımla önemli bir sektörel görüntü sağlayan sonuçları üyelerimize, ana sanayi yetkililerimize ve kamu yetkililerine ulaştırdık.
Yapılan anket sonuçlarında BEYSAD’dan beklentiler içerisinde yer alan ana sanayilerden daha fazla bilgi edinmek talebi üzerine, ana sanayi satınalma yetkililerimiz ile bir röportaj serisi oluşturduk. Kendilerine sunduğumuz kısa bir soru seti ile her hafta bir ana sanayimizden ulaşan bu kıymetli yanıtları üyelerimize ulaştırdık, sektörün önemli liderlerinin görüşlerinin üyelerimize ve tüm paydaşlarımıza ışık tutacağına inanıyoruz.
Bu dönemde her hafta bir çevrim içi bilgilendirme toplantısı yapmayı amaçladık. Bu vesile ile hem üyelerimizle biraraya gelme fırsatımız oldu hem de önemli görüşleri direkt uzman kaynaklardan kendilerine ulaştırmış olduk ve soru-cevap bölümleri ile etkileşimli olarak sorularına yanıt bulmalarına destek olduk.
Yukarıdaki çalışmalarımıza ek olarak; çevrim içi Bilgilendirme Toplantılarımızın konu başlıklarını özetlemek gerekirse;
-Kısa Çalışma Ödeneği Nedir, Nasıl Faydalandırılır?
-Kısa Çalışma Uygulamasında Bordro Uygulamaları
-Covid-19 Sonrası Dünya ve Türkiye Ekonomisi
-Covid-19 Etkisinin İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Açısından Değerlendirilmesi
-Yeni Normal Dönemde Finansal Risk Yönetimi…
-ARZUM A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Murat Kolbaşı ile Çin Pazarı
-Kolektif Bilinç ile Krizlerin Üstesinden Gelmek / Dr. Hakan Tetik
-TÜBİTAK Siparişe Dayalı Ar-Ge Projeleri İçin KOBİ Destekleme Çağrısı / Alkaze
-KOSGEB İmalat Sanayinde Dijitalleşme Çağrısı Bilgilendirme Toplantısı (Özyeğin Ünv-KOSGEB)
-Beyaz Eşya Sektörü Tedarik Sanayinde Dijital Dönüşüm Gündemi Nasıl Şekilleniyor?
-14001 ve 50001 Sistemleri (Bureau Veritas ve TÜV Nord)
2021
-Kurumsal Yönetim, İş Etiği Kavramları; Uyum Programlarında Üçüncü Tarafların Risklerinin Etkin Yönetimi (TEİD- Etik ve İtibar Derneği)
-Kurumsal Mutluluk (Sento Kurumsal Psikolojik Danışmanlık)
-Dijital Dönüşümde Kurumsal İş Uygulamaları (IFS Türkiye)
-TÜRKBESD Sektör Raporu BEYSAD Üye Buluşma Etkinliği
-TÜSİAD Avrupa Yeşil Mutabakatı Söyleşileri’nin 5.’sine BEYSAD Olarak, TÜRKBESD ile Konuk Olduk; Sektörlerin Dönüşümü ve Uyum Sürecinde İşbirliğinin Önemi ile…
-Siemens ile "Beyaz Eşya Sektörü Etkinliği" Seminerine de Yine BEYSAD Olarak Konuk Olduk ve BEYSAD ve Yeni Kurulacak Mükemmeliyet Merkez Projemizi Anlatma Fırsatı Sağladık.
Önümüzdeki dönemde, öncelikle BEYSAD adına; Özyeğin Üniversitesi ve TÜSİAD ortaklığı ile sürdürdüğümüz Sanayi 4.0 Mükemmeliyet Merkezimizin faaliyete geçmesini hedefliyoruz. Sektörümüzün olumlu ayrışan dinamiklerinin ihracat pazarlarında etkin iletişimini yaparak üyelerimizin direkt ihracatlarını artırmayı ve hem sektör hem ülke finansal dengelerine katkı yapmayı amaçlıyoruz. Yakın gelecekteki hedef pazar ve müşteri beklentilerine uyum sağlamak çerçevesinde Çevre, İklim Değişikliği ve Enerji konularında başta AB Yeşil Mutabakatı olmak üzere üyelerimizin çalışmalarında yön gösterecek çalışmalar içinde bulunmayı planlıyoruz. BEYSAD İK platformumuz pandemi sürecindeki gelişmeler ve üyelerimizin İnsan Kaynakları gündemleri konusunda çalışmalarını sürdürecektir. Akaryakıt, sarf malzemeleri, vb. gibi üyelerimizin endirekt kullanımı olan malzemelerde ortak satınalma çalışmalarımızı yeni firma ve kategoriler ile genişleterek üyelerimize katkısını artırmaya çalışacağız. Sektör ve derneğin gelecek kuşaklarının yetişmesinde kritik olarak gördüğümüz Genç BEYSAD platformumuz yeni üyelerle genişleyerek etkinliklerini sürdürecektir.
Sektörümüzün pandemi koşullarına rağmen güçlü bir tempo ile ilerleyeceği yönünde ana sanayilerimiz görüş bildirmektedir. Artan hijyen ihtiyaçları ve ev yaşam süreleri Beyaz Eşya ürünlerine olan hem adetsel hem niteliksel talebi desteklemektedir. Ancak pandemi koşulları ve hammadde temin sorunlarının sektörümüzün büyüme ve ihracatında önemli engeller oluşturma potansiyeli vardır. Bu anlamda ulusal ve sektörel bazda tedbirler konusunda paydaşlarımız ile çalışmalarımız sürecektir.
Çevrimiçi ortamlarda gerçekleştireceğimiz Ana Sanayi - Tedarikçi Buluşmalarımız ile ana sanayilerimizin bugün ve gelecek öngörülerini ve beklentilerini üyelerimize direkt ulaştırmayı planlıyoruz.
İhracat, İnsan Kaynakları, Sanayi 4.0 ile Sürdürülebilirlik ve Çevre Komitelerimizin çalışmalarını yeni dönemde çevrimiçi ortamlarda sürdürmesini amaçlıyoruz. Sektörümüzün gelecek kuşaklarına yönelik Genç BEYSAD çalışmalarımız sürecektir.
Geçtiğimiz dönemde yapmış olduğumuz bölgesel çevrim içi üye toplantılarımızın çok faydalı olmasından hareketle, bu dönemde de yeniden bu toplantılarımıza başlıyor olacağız.
Türkiye’deki beyaz eşya üretiminin ihracat odaklı olması adetsel olarak finansal dalgalanmalardan etkilenmesini azaltmaktadır. Ancak temin tarafında yaşanan sorunlar sektörün rekabetçiliğini etkileyecek noktalara gelmeye başlamıştır. Sektörümüzde otomotiv sektörüne benzer temin nedenli büyük duruşlar daha gerçekleşmese de sorunların ve riskin kalmadığını söylemek mümkün değildir. Ana ve yan sanayiler çelik, plastik, kimya ve komponentler tarafında gerek ihtiyaç duyulan adetlerin ve çeşitlerin temini tarafında yüksek temin süreleri ve lojistik sorunlar ile mücadele etmektedir. Temin sorunları ile birlikte hammadde piyasalarında erken ödeme talepleri, hammadde fiyatlarında hem artışlar hem de yüksek değişkenlikler gözlemlemekteyiz. Bu koşullar sektörümüzdeki tüm firmalara finansal zararlar oluşturmaktadır. Ülke ve sektörümüzün önümüzdeki zorlu dönemde ortak akıl ile bu engelleri aşmak için birlikte çalışması gerekmektedir. Sektörümüzün işbirliği kültürünün ve kıymetli paydaş kurumlarımızın bu anlamda çok değerli olduğunu düşünüyoruz.
Geçtiğimiz dönemde tüm koşullara rağmen Dernek faaliyetlerimizin sürdürülmesi ve sektöre katkı sağlanması adına yaptığımız çalışmalarda yoğun katkıları adına başta Yönetim Kurulumuz olmak üzere, kurullarımızda görev alan tüm değerleri arkadaşlarımıza, etkinliklerimize katılan üyelerimize, sektörümüze yön veren ana sanayilerimize ve tüm paydaşlarımıza bir kez de sizin aracılığınız ile teşekkür etmek istiyorum.
BEYSAD olarak sektörümüzün global liderliğinin sürmesi vizyonu ile yaptığımız çalışmaları genel kurulumuzun takdiri ile önümüzdeki dönem de paydaşlarımızla ortak akıl ve işbirliği içerisinde çevrim içi ortamlardan da olsa tüm üyelerimizin yüksek katılımı ile sürdürmeyi amaçlıyoruz.
Bu vesile ile BEYSAD olarak planlarımızı ve faaliyetlerimizi paylaşma fırsatı için ve yapıcı işbirliğiniz için üyelerimiz ve yönetimimiz adına SUBCONTURKEY’e teşekkür ederiz.
Ş. Burak Özaydemir
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı