BEYSAD İran’da da Beyaz Eşya Üreticilerini Biraraya Getirdi
Bilindiği üzere, 2010/8 sayılı Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi Hakkındaki Tebliğ çerçevesinde; (TET) Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği'nce Beyaz Eşya Yan Sanayi Sektöründe ihracat yapan firmalarımızın yeni pazarlara girişini kolaylaştırmak ve ihracat kapasitelerini geliştirmek amacıyla daha önce ilkini gerçekleştirdiğimiz TURKHAS projemizin tamamlanmasının ardından ikinci projemizi de başlatmıştık.
23 üye firmamız ile yola çıkmış olduğumuz Beyaz Eşya Yan Sanayi Sektörü Yurtdışı Pazarlama Takımı - TURKHAS 2” adını verdiğimiz bu proje kapsamında, birliktelikleri yurt dışı pazarlamada sinerji yaratacak sınırlı sayıda firmanın ortak hedef ve ortak pazarlama faaliyetleri etrafında bir araya gelmeleri amaçlanmaktadır.
Projeye göre, bu firmalar, öncelikli olarak bir eğitim programına alınıp, programı tamamlayan firmaların, sektörel ticaret heyeti, yurt dışı pazar araştırması ve alım heyetleri gibi ortak pazarlama faaliyetlerine katılmaları ve eğitim ile organizasyon faaliyetlerine ilişkin masrafların %75'lik kısmının devlet desteğinden faydalandırılması mümkün olabilmektedir.
Bu kapsamda TURKHAS-2 ilk Ticaret Heyetini İran’a yaptı.
22-28 Kasım 2016 tarihleri arasında yapılan programın ilk gününde İran’ın en önemli Beyaz Eşya Firmaları olan Pars Appliances ve Himalia firmalarına ziyaretler gerçekleştirildi. Fabrika ziyaretleri ile başlayan programlar, bilgilendirme ve tanıtım toplantıları ile sürdü…
Pars Appliances hakkında: Yaklaşık 40 yıllık firma Pars, İran iç pazarında kamu payı da olan önemli bir beyaz eşya firması olup, 700 çalışanı bulunuyor. Yapılan toplantıda, buzdolabı ve çamaşır makinesi üreticisi olan firmanın yıllık üretim adetinin 250.000 adet civarında olduğu kaydedildi. Kullandıkları tüm parçaları bünyelerinde imal etmekteler.
Himalia hakkında: 45 yıldır Tahran’da faaliyet gösteren firma; buzdolabı üreticisi olan bir aile şirketi… Ülke genelinde 400 bayisi var. Bu firmanın da, yıllık üretim adedinin 250.000 civarında olduğu belirtildi. Yeni yatırımlar içindeler ve yeni bir işletme ile önümüzdeki yıllarda üretim miktarlarını ciddi artırmayı düşünüyorlar. Tek ve çift kapılı soğutucular üretmekteler. Kardeş firmaları fırın da üretmekte.
14 üye firmadan oluşan Heyet, 24-28 Kasım tarihlerinde ise 16. International Exhibition of Household Appliances Fuarı’nda 6. Holde stant açtı…
İran’ın nüfus yoğunluğu, yüzölçümü ve Türk ürünlerinin İran’daki güvenilirliği göz önüne alındığında önemli bir organizasyon olarak öne çıkan, yaklaşık 20.000 metrekare sergi alanında 16.’sı gerçekleşen fuara, 389 katılımcı firma stant açarak ilgi göstermiştir.
Ana Ürün Grupları buzdolabı, TV, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, derin dondurucu, süpürge, fırın, mikrodalga fırınlar, aspiratör, elektrikli küçük ev aletleri, şofben, elektrikli termosifon, klima ve beyaz eşya yan sanayi ve yedek parça, cam ürünler, çelik mutfak eşyaları, porselen ve seramik ürünler, emaye ürünler, elektrikli ev gereçleri, yapışmaz kaplama mutfak eşyaları, gümüş kaplama hediyelik çeşitleri, dekoratif mamuller…
Fuarın ilk akşamı yapılan heyet yemeğine, İran’ın önde gelen beyaz eşya ana üretici firmalarının önemli yetkilileri katıldı ve üyelerimizle karşılıklı işbirliklerini keyifli bir ortamda konuşabilme fırsatı bulabildiler. Tahran Üniversitesi’nden Prof. Dr. Aliresa Noorpoor’a ek olarak; Donar Genel Müdürü, Pars Ticari Müdürü, Tacnogas, Himalia yetkilileri yemekte heyetle birliktelerdi.
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Ş. Burak Özaydemir heyete ilişkin yapmış olduğu değerlendirmede; “Komşu ülke İran’ın beyaz eşya yan sanayisi için sunduğu fırsatları değerlendirmek üzere İran’daki 16. Uluslararası Beyaz Eşya Fuarı’na URGE projemiz kapsamında üyelerimizle birlikte ve TET şemsiyesinde katıldık. Fuar öncesi de İran’ın önde gelen beyaz eşya şirketlerinin üretim tesislerini ziyaret etme şansımız oldu.
Ziyaretimiz İran’ın pazar derinliği ve üretici çeşitliliği konusunda kıymetli izlenimler oluşturma fırsatı verdi. Hızlanarak gelişeceğini düşündüğümüz İran pazarının Türk üreticiler tarafından yakın takip edilmesinin önemli olduğunu düşünüyoruz. Sektördeki dağınık ve düşük hacimli üretici yapısı ve pazarın gelişmesi durumunda, konsolide olması ve dış yatırımcı da olabilecek bazı üreticilerin öne çıkması beklenebilir. Yerli komponent tedarik ağırlığı piyasanın gelişmesi ile global standartlar arayışına yönelebilecektir. Katılımımızın gerçekleşmesinde büyük katkısı olan TET yetkililerine ve katılım gösteren üyelerimize teşekkür ederiz.” dedi.
TET Yönetim Kurulu Üyesi Atilla Eren ise konuya ilişkin; “URGE takımı olarak gerçekleştirilen İran Beyaz Eşya Fuarı katılımı, sektör potansiyelini görmek ve ilişkileri geliştirmek açısından çok yararlı olmuştur. Ülkenin her bölgesinde yoğun, çok sayıda yerel beyaz eşya üreticileri var. Ancak iç pazarla sınırlı kalınmasından dolayı üretim hacmi oldukça düşük seviyelerde kalmış. İran’da fuarcılık kültürünün yerleşmiş olduğunu gördük. Fuar, katılımcı ve ziyaretçi açısından yoğun geçmekte ve yıl içinde de farklı sektörlere hitap eden fuarlara ev sahipliği yapıyor. Uluslararası oyuncuların yer almadığı bu pazar, ürün ve üretim teknolojileri açısından gelişmeye açıktır. Bu bağlamda Avrupa’nın beyaz eşya üretim merkezi olan Türkiye’nin bu pazarda da kısa bir süreçte ana ve yardımcı sanayileri ile önemli oyuncular olacağına inanıyorum.
Organizasyona katılan TET Denetim Kurulu Üyesi Besim Oktayer ise ; ”İran’ı ve İran beyaz eşya sanayisini tanımak adına çok yerinde ve faydalı olmuştur. Bu seyahatte büyümekte olan bir kapalı ekonomiyi inceleme şansına kavuştuk. Aynı sektörde şaşırtacak kadar küçük ölçekte ve yüksek miktarda hatta bölgesel üreticiler olduğunu gözlemledik. Bu firmaların genellikle yüksek derecede üretim yapmak, ithalatlarını yerlileştirmek arzusunda olduklarına şahit olduk. Ürettikleri ürünlerin kalitesi dünya seviyesinin çok altında olmakla beraber, yaptıkları üretim çeşitliliğinin yüksekliği şaşırtıcı seviyede. Neredeyse tüm ihtiyaçlarını yerli olarak ve tercihen çok küçük ölçekte olsa bile kendi fabrikaları dahilinde üretmektedirler. Haliyle üretim verimsizliği ve organizasyonun olması gerekenin çok altında olduğu da bir diğer gözlemim. Genel itibari ile tüm görüştüğümüz firmalar, İran’ın şu anda içinde olduğu büyüme beklentilerinden çok olumlu etkilenmişler. Hepsi yeni yatırım içerisinde. Bizlerin bu piyasadaki şansı ise İran’ın ihtiyaç duyduğu yüksek kalitedeki ürünlerimizi çok rekabetçi fiyatlarla onlara satmak olacaktır. Keza firmalarımız büyüyen İran pazarında yatırım yapmayı da düşünebilirler. Halkın ve görüşmüş olduğum sanayicilerin Türkiye’ye ve Türk ürünlerine çok olumlu yaklaştıklarını gözlemledim. Yaptığımız bu fuar katılımının çok yerinde olduğunu ve bu katılımların devam etmesinin gerektiğine inanarak tüm organizasyonda çalışan arkadaşlarımıza özellikle TET ve BEYSAD çalışanlarına teşekkürümü bildirmeyi bir görev addederim.”
Bizler de BEYSAD olarak genel olarak çok verimli geçtiğini söyleyebileceğimiz İran Heyeti organizasyonu için başta TURKHAS-2 URGE Projesi paydaşımız TET (Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği) yetkililerine ve çalışanlarına olmak üzere; katılımları için değerli üyelerimize teşekkür ederiz.
Katılımcı firmalar; Alpplas Endüstriyel, Atasan Metal, ATM Beyaz Eşya, Başoğlu Kablo, Boyplast Boya, De-Ka Elektroteknik, Erta Elektromekanik, Esalba Metal, Gençler Kablo, Kabel Kablo, Karel Elektronik, Punteks Tekstil, san Metal, Technocast…
Ayşegül Koç
03.05.2017