BEYSAD, “Mükemmeliyet Merkezi” KURUYOR
Her yıl olduğu gibi bu yıl sonunda da BEYSAD yönetimi ile bir araya gelerek 2018 yılının genel bir değerlendirmesini aldık.
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Ş. Burak Özaydemir, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Erdoğan Kalay, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Murat Öney, Yönetim Kurulu Üyeleri Deniz Yasemin Aksu, Sayat Çakır ve Genel Sekreter Ayşegül Koç’un katıldığı toplantıda, 2018 yılında BEYSAD’ın neler yaptığını ve sektörün genel değerlendirmesini konuştuk.
BEYSAD 2018 yılında neler yaptı, kısaca anlatır mısınız?
Ş. Burak Özaydemir: BEYSAD, çalışmalarını Strateji Belgesi kapsamında yürütüyor. 2018 yılının çalışmaları 2017 yılının sonunda yaptığımız Arama Konferansımız ile başladı ve önümüzdeki 2 yılı planlayacak bir çalışma yaptık. Arama konferansımızı, ana sanayiler, yan sanayiler, akademisyenler, ilgili kamu yetkilileri ve teknoloji firmalarının da katılımıyla gerçekleştirdik. Sonuçları da raporlanıp 2018 yılı başında basıldı. Bu bizim 4. Strateji Belgemiz oldu. 2 senede bir yayınlanan bir belge olarak 4.’sünü yayınlamanın bir STK olarak gururunu yaşıyoruz.
Bu belgemizde 2 önemli temamız var. Bu iki temamızdan bir tanesi; Uluslararasılaşma üyelerimizin daha fazla direkt ihracat yapmasına ve yurt dışı yatırımlarına yönelik çalışmalar, diğeri de Sanayi 4.0 ve Dijital dönüşüm. Bu iki tema çerçevesinde 5 farklı çalışma komitemiz mevcut… Bu 2 ana temayı destekleyen de her şeyde olduğu gibi insan kaynağının önemi. Dolayısıyla bu konuda çalışmalarımız var. Paydaşlarımızı ve kamu desteklerini önemsiyoruz, bu konuda çalışmalarımız var. Sektörün ve Derneğin geleceği için de Genç BEYSADLI yapılanmamız var. Gelecek kuşakların; gerek sektöre, gerekse kendi iş hayatlarına ve derneğe katkı yapmaları için çalışıyoruz.
Genel ajandamız bu şekilde. Bu ajanda içerisinde 2018 yılında farklı faaliyetler içerisinde bulunduk. 2018 yılının ilk faaliyeti ABD ziyareti oldu.
Erdoğan Kalay: Amerika’ya daha önce de benzer bir gezi düzenlemiştik. Yaptığımız gezi sırasında ve sonrasında anladık ki bu ve benzeri gezilerin birden fazla kez tekrar ediliyor olmasının ne kadar avantajlı olduğunu gördük. Daha önce yaptığımız gezide belli bir noktaya getirdiğimiz görüşmelerin geri dönüşleri ikinci gezide daha net ortaya çıktı. Bundan da hareketle önümüzdeki sene Şubat ayında da benzer bir gezi yapmayı düşünüyoruz. Karşı tarafın bizim ciddiyetimizi görmesi açısından oldukça kritik buluyoruz. Amerika gezimizde büyük üreticilerle temas ederek satın alma yetkilileriyle görüşmeler yaptık. Yaptığımız yurt dışı gezilerinde farklı amaçlar var. Bazen bir iki amaç aynı gezi içerisinde olabiliyor. Üretim teknolojilerinde dünya nereye gidiyor, rekabet etiğimiz rakiplerimizin sahip olduğu özellikler ne durumda, ne olacak, bugün ve yarında ne var bunları görmek için yapıyoruz. Bir diğer amacımız da tabiî ki müşterilerle görüşerek direkt ihracatımızı artırmak. Amerika gezimiz bu iki amacı da birleştirerek yaptığımız bir seyahat oldu.
Ş.Burak Özaydemir: Bu yılın Ocak ayında geçen yıl başvurusunu yaptığımız AB Projemizin protokolünü imzaladık. Sanayi 4.0 ile ilgili çalışmalarımızın sonucunda AB’ye bir proje başvurumuz olmuştu. Bu başvurumuz değerlendirme kurulu tarafından en yüksek puan alan 9 projeden biri olarak seçildi. Projenin konusu Mükemmeliyet Merkezi kurmaktı. “Mükemmeliyet Merkezi”, üyelerimize Endüstri 4.0 konusunda destek verecek. Bu projemizin imza törenine katıldık. BEYSAD olarak imza törenine Sayat Çakır ve Hasan Okyar Bayraktar katılmıştı.
Sayat Çakır: Projemiz, kabul edilen en üst limitte seçilen bir projeydi. Verilen hibe bakımından 10 milyon Euro ile en üst sınıra ulaştık Kabul edilen projeler arasında en üst segmentteyiz. Bütün amaç kendi sektörümüzü destekleyip, daha inovatif ve gelişim sürecine hızlıca katkı verebilmek. STK olarak da yapabileceğimiz en önemli konuların başında bu geliyor. Üyelerimiz için toplu halde düşünüp buna yönelik neler yapabileceğimizi çözmek. Bu projemiz de BEYSAD ne yapıyor, ne için yapıyor sorusunun da cevabı bu şekilde alınmış oluyor.
BEYSAD 2018’de 25. Yılını Kutladı
Ş. Burak Özaydemir: 2018 yılı Olağan Genel Kurul Toplantımızda BEYSAD’ın 25. yılını kutladık. Sivil toplum kuruluşu için 25 yıl önemli bir milat. Bu miladı da oldukça yoğun bir katılımla kutlama şansımız oldu. TÜSİAD Başkanı Erol Bilecik Bey de konuşmasıyla bizleri şereflendirdi. Sektörün önemli bir buluşmasını şenlik gibi kutlamaya çalıştık. Geçmiş dönemlerde derneğimize katkı yapmış yöneticilerimizi plaketlerle onurlandırmaya çalıştık. Onların sayesinde BEYSAD’ın bugünlere geldiğini tekrar anma fırsatımız oldu. Genel Kurulumuzda bir görev değişikliği de yapıldı. Deniz Yasemin Aksu aramıza katıldı. Hem genç olarak hem de sektörümüzün kadın temsili anlamında derneğimize önemli katkıları olacak kanaatindeyiz.
Deniz Yasemin Aksu: Şu an kendi şirketimizde ikinci kuşağı temsilen görev yapıyorum. Genç BEYSADLI’lar komitesinin lideriyim. Genç BEYSADLI’lar geçmişte oldukça faal olarak etkinliklerde bulunarak sektörün içerisine girdiler. Yeni jenerasyonda da sektöre yeni başlayanların işe adaptasyonları, sosyal çevrelerini oluşturabilmeleri adına Genç BEYSADLI’lar komitesi olarak çalışmalara başladık. Şu an üçüncü jenerasyondan da aramızda arkadaşlarımız var. Komite olarak bir araya gelerek sosyal sorumluluk projeleri yürütmek istiyoruz. Şu anda bir okulumuza yardım projemizi tamamlamış durumdayız.
Ayrıca, sektörümüzde kadın yönetici sayısı da artmış durumda. Sektörümüzdeki kadının görünürlüğünü artırmak için önümüzdeki dönemde çalışmalara başlayacağız.
Komiteler hakkında bilgi verir misiniz?
Ş. Burak Özaydemir: Komitelerimizin bir tanesi Genç BEYSADLI’lar ve ondan Yasemin Hanım bahsetmiş oldu. Başta saydığım hedefler doğrultusunda Uluslararasılaşma ve İhracat, Endüstri 4.0 ve Dijitalleşme, İnsan Kaynakları ve Paydaşlar, Kamu destekleri ve Genç BEYSADLI’lar olarak 5 konu başlığında komiteler oluşuyor. Faaliyetlerimiz hangi konu başlığına giriyorsa o komite tarafından olgunlaştırılıyor ve yönetim kuruluna sunuluyor. Yönetim Kurulu, görüşlerini belirttikten sonra da onaylanmış ve faaliyete dönüşmüş oluyor. Bu yapı daha geniş bir tabandan fikirlerin gelmesini, katılımcı bir yapıyla oluşmasını sağlıyor. Bizim daha fazla üyeye dokunmamız ve onları da çalışmaların içine katmamız açısından çok önemli bir mekanizma. Gelecekte BEYSAD yönetiminde yer alacak kişiler için de bir giriş kapısı olmuş oluyor.
Ayşegül Koç: Strateji Belgesinin oluşumundan sonra, komite özelinde hedeflerimiz, komite liderleri ve yönetimimiz tarafından belirlendikten sonra tüm paydaşlarımıza (ana sanayiler ve tüm üyelerimiz) gönderildi. Tüm komiteler hakkında bilgilendirme yapıldı ve kim hangi komite de olmak istiyor soruldu. Çok güzel bir ilgi oluştu, sayısı 25 kişiye dayanan komitelerimiz var. Her ay, BEYSAD ofiste aksatmaksızın her komite toplantılarını yapıyor ve planlanan çalışmalar hayata geçiyor.
Ş. Burak Özaydemir: 2018 yılı içerisinde Uluslararasılaşma anlamında İtalya seyahatimiz de oldu. İtalya’daki ana sanayilerin merkezlerini ziyaret ettik. Whirlpool, Candy ve Electrolux’ü ziyaret ettik. Bu üç ana sanayi üreticisi Avrupa’da önemli pazar payına sahip firmalar. Avrupa merkezlerindeki lider satınalmacılar ile üyelerimiz ikili görüşme yapma fırsatı elde etti. Bu organizasyon, UR-GE Projemiz kapsamında İhracatçı Birliğiyle (TET) yaptığımız faaliyetti. Faaliyetlerimizi farklı kurumlarla da olabildiğince işbirliği içerisinde yapmaya çalışıyoruz.
Bunun dışında Sanayi 4.0 komitemizin projesiyle Münih Automatica 2018 fuarına bir seyahat düzenledik. Bu fuar öncesinde Almanya’da bu konularda çok uzman bir enstitü olan Fraunhofer IPA Enstitüsü Merkezi ve Laboratuvarlarını ziyaret ettik. Laboratuvarları yakından inceleme fırsatı bulduk ve projemiz olan Mükemmeliyet Merkezi çalışmalarımıza da ışık tuttu. Daha sonra ise IFA 2018 fuar ziyaretimizi gerçekleştirdik.
Deniz Yasemin Aksu: BEYSAD’ın yaptığı yurt dışı ziyaretlerde genellikle şöyle bir konsept oluşturuluyor. Bir fuar ziyaretine gidiliyorsa bu ziyarette üyelerimizin yetkinliklerini artıracak bir ek görüşme daha ekleniyor. IFA 2018 Fuarı ziyareti ile birlikte Bosch IoT Merkezi’ni gezme fırsatımız oldu. IFA, tüketici elektroniği ve beyaz eşyaya yönelik bir fuar ve ana sanayilerin yaptığı yenilikleri görebileceğiniz bir fuar. Bu sene daha ziyade kullanıcı etkileşimi açısından yapılan yeniklikleri gördük. Elektronik ve dijitaleşme konusunda yapılan yenilikleri görme fırsatı yakaladık.
Beyaz Eşya Ana ve Yan Sanayimiz Dünya Lideri Olmak İçin Adaydır
2018 yılının sektör açısından genel bir değerlendirmesini yapar mısınız?
Ş. Burak Özaydemir: TÜRKBESD’in rakamlarına baktığımızda iç pazarda bir yavaşlama var, ihracatta ise hızlanma var ve bunlar üretim rakamlarını dengeliyor. Sektörümüz, diğer sektörlere göre nispeten adetler açısından ve ihracat yapıyor olması açısından şanslı görünüyor. Dövize bağlı girdilerin olması nedeniyle de dengeleri korumak anlamında herkesin dikkatli olması gereken bir dönemdeyiz. Dengeleri iyi korumamız ve iyi yönetmemiz şart. Risk yönetimi, nakit yönetimi anlamında tüm firmaların dikkatli olması gerekiyor. Bizim sektörümüz için kaynakların iyi kullanılması gereken bir dönemdeyiz.
Sektörün ana sanayiler-yan sanayiler -ihracatçı birlikleri gibi temsilcilerinin bir arada olması ve önümüzdeki dönemi değerlendirmesi, çözümler önermesini ve gerektiği yerde kamuya da öneriler sunmasını önemli görüyoruz. Kritik bir dönemde ortak akılla bir arada hareket etmek ve koordinasyon içerisinde olmak önemli. Biz bu anlamda BEYSAD olarak açığız. Olabildiğince etkileşimi yaymaya çalışıyoruz. Sektörün fikirlerini iletmeye çalışıyoruz. Farklı yerlerde dile getirmeye çalışıyoruz. Sektörün ihracatçı olması bir avantaj ama bunun korunması ülke açısından önemli. Güçlü olan bir sektörü güçlü tutmak da önemli. Sadece zayıflayan sektörlere destek vermek değil, Türkiye’nin güçlü ve lokomotif sektörlerini de daha ileriye taşımayı hedeflemek gerekiyor. Global baktığınızda genelde sanayi stratejilerinde güçlüyü öne çıkararak daha güçlü ve dünya şampiyonu yapmak yapısı var. Ülke olarak bu bakışta olmak daha faydalı olur. “Beyaz eşya ana ve yan sanayisi dünya lideri olmak için adaydır” diye düşünüyoruz.
Murat Öney: Sürdürülebilirliğin önemli olduğunu her platformda söylüyoruz. 2018 yılının başlangıcı ve sonu aynı olmadı. Herkesin çok ciddi rakamlarla matematik yaptığı bir dönemdeyiz. Sektörde üretim ve ihracat rakamlarını değerlendirirken maliyetler ne oldu ona da bakmak gerekiyor. Kendi Strateji Belgemizdeki ana başlıkların çok doğru olduğunu görüyoruz. Beyaz eşya sektörünün zirvede olmasını nasıl sürdürebiliriz diyoruz. Bu noktada Endüstri 4.0’dan bahsediyoruz, yetkin insan kaynağından, kriz yönetiminden, paydaşlardan ve yerlileştirmeden, millileşmeden bahsediyoruz. Bizim kullandığımız hammaddenin ve enerjinin de yerli ve milli olmasının önemi ortaya çıkıyor. Yola devam ediyoruz ama daha dikkatli yola devam ediyoruz. Sektörümüz kuvvetli bir sektör. Bu dönemde verimliliğimizi daha fazla nasıl yükseltiriz, daha temkinli nasıl gideriz ve nakit akışını nasıl yönetiriz bunlara odaklanmış durumdayız.
Yeni pazarlar yaratmak için neler yapılmalı?
Ş. Burak Özaydemir: Direkt ihracatın önemli olduğu bir dönemdeyiz. Bizim müşterilerimiz ihracatçı olduğu için dolaylı ihracatçıyız ama direkt ihracat yapmamız gerekiyor diye yıllardır sürekli vurgu yaptık. İhracatın çeşitli zorlukları var ama bu engelleri zamanında aşmanın ne kadar önemli olduğunu bugünlerde görebiliyoruz. Bu engelleri ana sanayilerin aşmış olması çok kritik bir fayda. Onların aşmasında biz yan sanayilerin de önemli katkıları olduğunu düşünüyoruz. Bu dönem, yan sanayilerimizin direkt ihracatçı olması adına daha fazla çalışması gerektiği bir dönem olacak. Ana sanayilere verdiğimiz ürünlerin ihracat ürününe dönüşmesi anlamında dolaylı ihracatçı olduğumuzun fark edilmesi ve bazı düzenlemelerin ve desteklerin yapılmasının da faydalı olacağını düşünüyoruz. İhracat oranına bazlı olarak alınan destek veya Eximbank kredileri gibi konularda düzenlemenin önemli bir fayda getireceğini, bunun da hak edildiğini düşünüyoruz.
2018 yılında ilk kez düzenlenen HEFI Beyaz Eşya Ana ve Yan Fuarını da desteklediniz. Fuar hakkında neler düşünüyorsunuz?
Ş. Burak Özaydemir: Türkiye’de sektörümüzle ilgili direkt bir fuarın olmasını faydalı görüyoruz ve üzerimize düşen görevi yaptığımızı düşünüyoruz. Fuara üyelerimizden ciddi bir katılım oldu ve katılımcılarda memnuniyet de oluştu. Fuar sonucu değerlendirmemizde fuarın 2 yılda bir olmasının daha faydalı olacağını öngördük. Yan sanayiler olarak her yıl böyle bir yükü karşılamak anlamında bütçesel bir sıkıntı olabileceği ve ana sanayilerin gerek ilgilisi ve gerekse teknolojik ürün anlamında gelişimlerinin iki yılda fark yaratacağı düşüncesiyle önerimizi iletmiştik. Ana sanayilerin katılımları ve desteği de fuar için önemli. Fuarın 2 yılda bir yapılması sektör açısından daha faydalı olacaktır.
16.01.2019