BMW’nin Elektrikli Araçlarında BASF’nin Akıllı Çözümleri Devrede 18 Nisan 2014
Dünyanın lider kimya ÅŸirketi BASF, BMW Grubu’nun ilk elektrikli otomobili olan BMW i3 için çeÅŸitli plastik ürünler ve destekleyici parça katkısı saÄŸlıyor.
BASF, BMW Grubu’nun elektrikli aracı olan i3’e parça geliÅŸtirme desteÄŸi ile birlikte birçok plastik malzeme saÄŸlıyor. Yeni modelde ön koltukların sırt aksamları, karbon fiber gövdedeki önemli destek parçaları ve arka koltuk aksamlarında BASF’nin imzası bulunuyor.
BASF Performans Materyalleri BaÅŸkanı Raimar Jahn, “Performans Materyalleri Bölümü olarak, plastik malzeme konusundaki tüm uzmanlığımızla BMW Grubu ve dünyanın dört bir yanındaki tedarikçileri için yenilikçi çözümler sunuyoruz. Parçaların üretimi sırasında da destek veriyoruz. BMW i3 ile otomotiv endüstrisinin geleceÄŸine yönelik atılan devrim niteliÄŸindeki bu adıma katkı saÄŸlamaktan dolayı mutluyuz” dedi.
Poliamid koltuk sırt aksamları
BASF’nin Global Koltuk Ekibinin üstün teknik bilgisinin bir göstergesi olarak poliamid malzeme kullanılarak plastik enjeksiyon prosesi ile üretilen ve saÄŸlamakta olduÄŸu yüzey kalitesi ile boyama gerektirmeyen sürücü ve yolcu koltuklarının sırt aksamları , sadece 2 kilo ağırlığında. Fonksiyonerl özellikler sunan koltuk sırt aksamı, BASF tarafından özellikle bu tarz uygulamalar için geliÅŸtirilmiÅŸ olan yüksek UV dayanımlı poliamid 6 kompaundundan üretildi (Ultramid® B3ZG8 UV). Bu malzeme BMW Grubu’nun mekanik gereksinimlerini karşılamak üzere -30 C ve + 80 C sıcaklık deÄŸerleri arasında yeterlidayanıma sahip bulunuyor. Koltuk sırt aksamı nihai, kompleks ve her ÅŸeyden öte ince ÅŸeklini, BASF’nin entegre simülasyon aracı olan Ultrasim®’in ilk aÅŸamalarda kullanılmasına borçlu. Sırt aksamı, ayar kolu ve kemer kılavuzu için kullanılan malzemelerin hassas sayısal simülasyonu sayesinde, çarpma simülasyonu sırasında hesaplanan davranış ile sonraki testlerle son derece doÄŸru bir ÅŸekilde eÅŸleÅŸti.Özellikle düşük emisyon özelliÄŸi sayesinde ön plana çıkan Ultramid®, çizilmeye karşı son derece dayanıklı olması ve üstün yüzey kalitesi ile iyileÅŸtirilmiÅŸ bir görünüm sunuyor.. Koltuk ayar kolunun malzemesinin bir çarpışma sırasında baÅŸarısız olmaması amacıyla bu uygulamada uzun cam elyaf katkılı Ultramid® Structure B3WG8 LF kullanıldı.PBT’den üretilen çok iÅŸlevli yapısal gövde parçaları BMW i3’nin karbon gövdesi, iç ve dış kaideler arasında PBT (polibütilen tereftalat) yapısal parçaları içeriyor. En büyük ve türünün ilk örneÄŸi olan tümleyici parça, karbon fiber gövde kaidelerinin arasında arka tarafta bulunuyor. Yan cama ait kelebek camını da oluÅŸturan bu parça, bir çarpışma anında yük taşıma özelliÄŸinin yanı sıra aynı zamanda iki gövde kaidesini birbirinden ayrı tutuyor.BASF’nin PBT Ultradur® B4040 G6 ürünü, çevredeki iklim koÅŸullarından bağımsız olarak boyutsal dengesini koruması ve gerekli burkulma dayanımını saÄŸlaması nedeniyle ideal özellik taşıyor. BASF mühendisleri tarafından gerçekleÅŸtirilen simülasyon, düşük çarpılma oranlarının saÄŸlanması ve meydana gelen yüklere uygun cam elyaf oryantasyonunu saÄŸlamada önemli bir katkısaÄŸlıyor. Plastik enjeksiyon prosesi ile üretilen parça , karmaşıklığı ve maliyetleri azaltmak adına geçmiÅŸte birden fazla küçük parçanın yerini alıyor. Toplamda yaklaşık 9 kilo olan iki düzineden fazla Ultradur® dan üretilen küçük bileÅŸen, yapısal destek saÄŸlamak ve istenen akustiÄŸi elde etmek üzere aracın gövdesinin diÄŸer alanlarına entegre edilmiÅŸ bulunuyor.
Karbon elyaf ve PU matrisinden üretilmiş arka koltuk kaidesi
Kendinden destekli arka koltuk kaidesi, BASF’nin Elastolit® poliüretan sisteminden üretildi. Bir seri üretim aracında ilk kez karbon elyaflar bir poliüretan matrisle birleÅŸtirildi. Parça, hem montaj iÅŸinden hem de ağırlıktan tasarruf saÄŸlayarak bardak tutacağı ve saklama tepsisi gibi çeÅŸitli iÅŸlevler saÄŸlıyor.
BASF’nin Elastolit®, poliüretan sisteminin (ürününü) önemli bir özelliÄŸi de yüksek yorulma dayanımı ve hasar toleransıyla birlikte geniÅŸ süreç kapsamıdır. Malzemenin özel özellikleri sayesinde, çarpışmayla ilgili parça sadece 1,4 milimetrelik duvar kalınlığına raÄŸmen BMW Grubu’nun katı güvenlik gereksinimlerini baÅŸarıyla karşılıyor.
Tavan çerçevesi için güçlendirici yapısal köpük
Poliüretan yapısal köpük; Elastolit® D, A-direÄŸi baÅŸta olmak üzere tüm tavan çerçevesinde güçlendirici malzeme olarak kullanıldı. Yüksek basınç dayanımına sahip olan köpük, aracın yapısal sertliÄŸini desteklemek üzere bir karbon sandviç kompozit olarak üretildi.
BASF plastik ürünlerinden üretilen otomobildeki diğer parçalar
BMW i3, hâlihazırda pek çok araçta kullanılmakta olan BASF plastik ürünlerinden yapılan diÄŸer parçalar da içeriyor:
-Bunların arasında Ultramid®, Ultradur® veya poliüretandan üretilmiÅŸ farklı elektrikli ve elektronik uygulamalar yer alıyor: Sertlik ve çekme direncine yönelik en yüksekbeklentileri karşılayan Ultramid® B3ZG3’den üretilen sigorta kutusu ve Ultramid® A3EG6’den üretilmiÅŸ olan yüksek voltaj konektörü; bunlara ek olarak, Elastollan® ve Elastoflex(Elastofoam olabilir mi?)®’ten üretilen kablo kaplamaları ve kablo rakorları.
-Aracın iç kısmında, PU yarı sert köpük Elastoflex® E gösterge panelinin arka köpüğü için kullanılırken, C-direÄŸinin kaplaması ise Ultramid® B3ZG3 ile yapıldı.
-Ä°ki farklı Elastoflex® E poliüretan köpük, iç kısımdaki akustiÄŸin iyileÅŸtirilmesi için tavan yapısında kullanıldı. Tavan astarında, mükemmel termo-ÅŸekillenebilirliÄŸe ve yüksek sertliÄŸe sahip bir sandviç kompozitin temel malzemesi; son derece düşük yoÄŸunluÄŸa ve açık hücreye sahip Elastoflex® E, akustik açıdan etkili parçaların temelinde kullanıldı.
-Opsiyonel açılır tavanın modül üretiminde, UV ve hava ÅŸartlarına dayanıklı cam kapsülleme sistemi Elastolit® R 8919 uygulandı. Açılır tavanın çerçevesi, düşük çarpılma özellikleri saÄŸlayan PBT/PET karışımı olan Ultradur® B 4040 G6’den yapıldı.
-Mikro-hücresel özel elastomer Cellasto®’dan üretilen hafif ağırlıklı yay destekleri de BMW i3’ün ön ve arka aks süspansiyonlarında yer alıyor.
-BASF’nin Boya Bölümü de BMW i3’ün olaÄŸanüstü tasarımına katkıda bulunuyor. Ek bileÅŸenlerin boya gereksinimlerini ve uygulanan boya süreçlerinin gereksinimlerini karşılayan dört renkteki ara kat boya ile Leipzig fabrikasında BMW i3 için yeni bir üretim hattı kuruldu.
BASF Hakkında:
Dünyanın lider kimya ÅŸirketi BASF olarak portföyümüzde; kimyasallardan plastiklere, bitki koruma ürünlerinden petrol ve doÄŸalgaza kadar birçok ürün yer alıyor. Ekonomik baÅŸarıyı, sosyal sorumluluk ve çevresel korumayla birleÅŸtiriyoruz. Toplumun bugüne ve geleceÄŸe dair ihtiyaçlarını karşılamak adına, hemen hemen bütün endüstriyel alanlarda bilim ve inovasyon aracılığıyla müşterilerimize hizmet sunuyoruz. Ãœrünlerimiz ve çözümlerimizle kaynakların korunmasına, saÄŸlıklı gıda teminine ve hayat kalitesinin artırılmasına katkı saÄŸlıyoruz. Kurumsal hedefimiz doÄŸrultusunda; sürdürülebilir bir gelecek için kimya yaratıyoruz. 2013 yılsonu itibarıyla dünya çapında 112 binin üzerinde çalışanı bulunan ve bu dönemde satışları yaklaşık 74 milyar Avro olarak gerçekleÅŸen BASF’nin hisseleri Frankfurt (BAS), Londra (BFA) ve Zürih (AN) borsalarında iÅŸlem görüyor. BASF hakkında daha ayrıntılı bilgiye www.basf.com.tr internet sitesinden ulaşılabiliyor.
Haberin Kaynağı : Basf
21.04.2014