Bugün Avrupa’da Bir Numaralı Üreticiyiz
BEYSAD-Beyaz Eşya Yan Sanayicileri Derneği Başkan Yardımcısı Hasan Danişment:
Beyaz eşya yan sanayisindeki 40 yıllık tecrübesi ile sektör duayenleri arasında yer alan ve 20. yılını kutlayan BEYSAD-Beyaz Eşya Yan Sanayicileri Derneği’nde başkan yardımcılığı görevini yürüten Hasan Danişment ile BEYSAD’ın yeni ofisinde bir araya geldik. İş hayatına başlayışından sektörün şuan geldiği konuma kadar birçok konuda bilgiler veren Hasan Danişment ile olan söyleşimiz.
Beyaz eşya sektörü ile nasıl tanıştınız? İş hayatına başlayışınızı BEYSAD’ın kuruluş hikayesini bizimle paylaşır mısınız?
Hasan Danişment: 1951 yılı Kasımpaşa doğumluyum. Henüz ilkokul 1’e giderken tatil dönemlerinde rahmetli babam İsmail Danişment beni işyerine götürüyordu ve ona yardım ediyordum. Babam Türkeli firmasında ambalajcı olarak işçi konumunda çalışıyordu. Türkiye’de ilk buzdolabı üretimi yapan Türkeli firmasında çırak olarak 1960’lı yıllarda çalışmaya başladım ve beyaz eşya sektörü ile tanışmam o yıllarda oldu. Türkeli firması asansör, su sebil imalatı ve sanayi tipi buzdolabı imalatı yapan bir firmaydı. Sebil imalatında ve buzdolabı montajında çalıştım. Bu şekilde devam ederken askerlik yaşına geldim ve askerlik görevimi tamamladım. Askerlik dönüşü 1971 yılında rahmetli babamıza bir tane torna tezgahı alıp üretim yapmak istediğimizi söyledik. Kasımpaşa Dolapdere’de 12 metrekare küçücük bir atölyede bir torna tezgahı ile üretim yapmaya başladık. İlk üretimimize o zamanlar Edirnekapı’da olan Simtel süpürge fabrikasının süpürge motorlarına, motor mili üretimi yaparak başladık. Daha sonra buradaki işimizi geliştirdik ve Okmeydanı’nda 200 metrekare bir atölyeye çıktık ama o zaman biz o atölyeye fabrika diyorduk ve 5 tane torna tezgahımız olmuştu. Profilo Motor Fabrikasına motor mili üretmeye başlamıştık. Bu şekilde işlerimizi geliştirirken talepler çoğaldı, motorların alüminyum kapaklarını da basmaya başladık. O tarihlerde çamaşır makineleri otomatik değildi, şanzımanlı makineler vardı. Gelişmemizi sağlayan bir diğer üretimimiz ise Arçelik’in Çayırova’daki tesislerinde üretilen merdaneli çamaşır makinalarının merdane millerini ve şanzımanın içerisindeki motor millerinin üretimini yapmamız oldu. Sonrasında kendimizi daha da geliştirerek Eskişehir’de 2000 metrekare kapalı alanı olan fabrika yaptık. 1981 yılında Eskişehir’e gittik. Eskişehir fabrikamızı motor fabrikasının komponentlerini üretmek amacı ile yaptık ve Profilo’nun Pemko motorlarına da ürün vermeye başladık.
Sürekli olarak işlerimiz gelişiyordu ve beyaz eşya sektörü de Türkiye’de kendini geliştiriyordu. Daha sonra İstanbul’da Yakacık’ta bir fabrika satın aldık ve bu fabrikada da işlerimizi büyüttük. Manisa’ya bir fabrika kurduk, 20.000 metrekarelik bir fabrikaydı. Manisa’daki fabrikamızda Vestel’e plastik ürünler yapıyorduk. Bu dönemde İstanbul ve Eskişehir’deki fabrikamızdan Çerkezköy’deki Profilo’ya sevkiyat yapıyorduk. Alman Boch firması Profilo’yu aldıktan sonra gerek teknolojimizi yenilemek, gerekse lojistik açısından Çerkezköy’de bir fabrika aldık ve Çerkezköy’deki Danişment fabrikasından oraya ürün satmaya başladık.
Bu işler böyle gelişirken ben ne yapmamız gerekir diye düşünmeye başladım. Beyaz eşya yan sanayicilerinin bir araya gelmesinin gerektiğini, birlik olduğumuzda teknolojimizin gelişeceğini, daha rekabetçi ürünler üreteceğimizi ve beyaz eşya sektörüne büyük bir imkan tanıyabileceğimizi biliyordum. Sivil toplum örgütü olarak BEYSAD- Beyaz Eşya Yan Sanayiciler Derneği’nin kurulmasına karar verdik. Kuruluşunda ben en genç kişilerden biriydim. Bundan 20 sene evvel 40 yaşlarındaydım. Tabi biz bu derneği kurarken çok zorluklarla karşılaştık. İleride bu derneğin beyaz eşya sektörüne çok katkılar sunacağını anlattık ve sektördeki kişilerde bunu kabul ettiler. Böylelikle BEYSAD bundan 20 yıl evvel kurulmuş oldu. BEYSAD’da Başkan Yardımcısı olarak son 4-5 yıldır tamamen beyaz eşya sektörüyle ilgili deneyim ve tecrübelerimi BEYSAD ve üyelerimizle paylaşarak faydalı olmaya çalışıyorum.
Derneğimizin Kurucuları:
Levent Gabay (Botel A.Ş.)
Namık Ceylanoğlu (Arçelik A.Ş.)
Hasan Basri Aksu (Konveyör San.)
Fazıl Çamdibi (TEE A.Ş.)
Hasan Danişment (Danişment A.Ş.)
Ender Çakıroğlu (TEE A.Ş.)
Murat Önay (Önaysan A.Ş.)
Kerem Ünal (Galsan A.Ş)
Uğur Barkan (Set Plastik)
Dilek Temel (Destek A.Ş.)
BEYSAD’ın kurulmasından bu yana beyaz eşya sektörü nasıl gelişti?
Hasan Danişment: BEYSAD’ın kurulmasından sonra beyaz eşya sektörü hızla gelişimini sürdürdü. Bu gelişimi devletimizin de çok iyi değerlendirmesi gerekiyor. Beyaz eşya sektörü bugün hala çok sessiz bir sektör. Bugün otomotiv sanayi veya tekstil sanayi ekonominin gündeminde ama şu bir gerçek ki girdi katkıları %70 olan, üretiminin %70’i yerli yapılan gerek hammaddesinden gerek işçiliğinden ve ihracatın ithalata oranının olumlu yönünden, bütçe açıklarına karşı önemli katkısından dolayı beyaz eşya sektörünün Türk ekonomisine büyük katkılar verdiğine inanıyorum. 2012 senesindeki 21 milyon adet üretim rakamıyla Avrupa’nın bir numaralı üreticisi konumundayız ve bunu sürdürerek devam edeceğiz. Bu arada reklam olsun diye söylemiyorum; SUBCONTURKEY’in beyaz eşya yan sanayi sektörüne katkılarını da vurgulamak isterim. Yurt içinde ve yurt dışında yaptığımız sergi ve fuarlarda sektörü tanıtmasından dolayı da ben 40 senelik bu sektörün içerisinde yer alan bir kişi olarak SUBCONTURKEY’in sektörün sesini duyurmasında çok büyük katkıları olduğunu düşünüyorum, bunun içinde teşekkür etmek istiyorum. Sesimizi duyurduğunuz için ayrıca size teşekkür ederim. Bizim beyaz eşyada vermiş olduğumuz katkılar geniş anlamda lanse edilebilirse, Türk beyaz eşya sektörünün gelecek 10 yıl ve sonraki 10 yılda Avrupa’da ve hatta dünyada liderliğini sürdüreceği inancındayım. Çünkü gerek bizim toplum yapımız, gerekse kültürel yapımız bu işin devam edeceğini gösteriyor. Türkiye’de çok büyük yatırımcılarımız var, Avrupa’nın en büyük firmaları buraya gelip yatırıma devam ediyorlar. Bir ana sanayi firmasının yeni yatırım olarak 300 milyon Euro yatırım kararı alması, sadece 5 yıllık yatırım kararı değil, 10-20 yıllık gelecekler görülerek yapılan yatırımlardır, bu da beni gelecek için daha çok umutlandırıyor.
Türk beyaz eşya sanayisi şuan boş durmuyor ve çalışma içerisinde. Türkiye’nin devlerinden olan ana sanayilerimizden biri BEYSAD üyelerini laboratuarlarına davet etti, bu Türkiye’deki büyük bir açılımdır. 3 Temmuz’da ziyarete gideceğiz. Bu çok önemli bir gelişme ve bunları şuan yaşıyor olmak beni çok mutlu ediyor. Ana sanayilerimiz ileriye gittikçe bizi de götürüyorlar.
Yine laboratuarları Vatikan gibi korunan dünya devi firması olan 3M firmasından yine BEYSAD olarak davet aldık. 24 Haziran’da Amerika’daki tesislerine gideceğiz. Amerika laboratuarlarının kapısını bize açıyorsa 5-10 yıllık planlamasında bizimle iş yapmak istemelerinin göstergesidir. Bunlar çok önemli konular. Bugün dünya Türk beyaz eşyasını kabul etmeye başladı.
Strateji belgesinin sektöre katacakları hakkında değerlendirme yapabilir misiniz?
Hasan Danişment: Strateji Belgesi’nin BEYSAD’ın bugüne kadar yaptığı çalışmalar içerisinde en önemlisi olduğunu düşünüyorum. Sektörün bundan sonraki süreçte neler yapması gerektiğini gösteren, sektörün yol haritası olacak bir çalışma oldu. Biz bu belgede sadece 2023 yılını planlamadık, 2023 yılından sonraki süreci de planladık. Genç Beysadlılar oluşumu, bunu çok uzun yıllar sonrası için de düşünerek oluşturduğumuzu gösteriyor. 2023 yılına kadar olan planlarımızı yaptık ve bunun da ilerisine giderek daha sonraki yıllar için de stratejimizi planladık. Strateji belgesi içerisinde 5 branşta çalışmalar yaptık. Bunlar yurt dışı tanıtım, iç pazarlama, teknoloji geliştirme, Ar-Ge/ Ür-Ge, lojistik gibi konuların hepsine belgenin içerisinde yer verdik. Her konuda dünyanın ve Türkiye’nin en büyük firmaları ile görüştük ve onlarda çok büyük katkılarda bulundular bizlere. Yani strateji belgesi bize ileride çıkabilecek sorunları bugünden çözümlememizi sağlıyor olacak.
Strateji Belgesi ile beyaz eşya yan sanayicileri dünyanın hiçbir yerinde olmayan bir şeyi başardı. Sadece beyaz eşya yan sanayinin düşünceleri değil beyaz eşya üreticilerinin de ihtiyaç ve düşüncelerini konuştuk ve ortak çözümler bulmak için çalışmalar yaptık.
Bu sektöre 40 yılını vermiş biri olarak yapmak isteyip de şuana kadar yapamadıklarınız var mı?
Hasan Danişment: Beyaz eşya organize sanayi bölgesi bizim en büyük eksikliğimiz ve benim çok üzüntü duyduğum bir konudur. Bu konuda da çalışmalarımız oldu, Adapazarı’nda bir organize sanayi bölgesi içerisinde yerler de aldık ve beyaz eşya yan sanayicilerimizin bir arada olduğu bir organize sanayi bölgesini kurmayı çok arzu ettik ama maalesef başaralı olamadık. İnşallah bundan sonra bu arzumuzu gerçekleştireceğiz. Bu konuda da çalışmaya devam edeceğiz.
Haberin Kaynağı : SUBCONTURKEY YAN SANAYİ ve TEDARİKÇİ GAZETESİ
23.07.2013