BursaRay, 60 Vagon Alacak
• Hazırlayan: Raytürk Haber - Mehmet Kasım •Yaklaşık 38 km uzunluğa ve 38 adet istasyona sahip olan Bursa Hafif Raylı Sistemi’nde (BursaRay) artan yolcu talebini karşılamak amacıyla 60 adet vagon alımı için düğmeye basıldı. Kuzey ve Güney Hatları’ndan oluşan ve 6 dakika sıklıkla günde 200.000 civarında yolcu taşınan Bursaray’da pik saatlerde taşınan yolcu sayısı 20.000’e yaklaşmıştır. Her 2 hattın birleşme noktasında olan akt
2 işletmenin birleştiği Acemler ile doğu yakasındaki Kestel arasında 3 dakikada 1 sefer yapılan Bursaray’da yeni alınacak araçlar için ihale ilanı yayınlanmıştır. İhalenin amacı araçların, tasarım ömrü boyunca, yolcunun BursaRay Sistemi üzerinde emniyetli, konforlu ve etkin bir şekilde taşınabilmesini, işletim tarifesine bağlı kalınarak yolcuların gerekli görülen sayıda ve sürede istasyonlarda trenlere güvenli bir şekilde inip binebilmelerini sağlayacak şekilde imal edilmesinin sağlanmasıdır. İhale yukarıda belirtilen amaçla kullanılmak üzere, 60 adet HRS aracının temini, mevcut sinyalizasyon sistemi ile uyumlu bir şekilde çalışabilmesi için gerekli teçhizat ile donatılması, 51 kalem yedek parça, sürücü eğitiminin, araca ait bakım ve ağır bakım eğitimi ve dokümanlarının, bakım ve onarım için gerekli özel aletlerin, araca ait özel deray ekipmanı, aracın güvenilirliğini ve kalitesini kanıtlayan testlerin alınmasını kapsamaktadır. İşin süresi 1450 takvim günü (48 ay) olarak belirlenmiştir. Yüklenici vagonları kademeli olarak teslimata verecek olup en son aracı en geç işe başladıktan 4 yıl sonra geçici kabule hazır duruma getirecektir. Yüklenici sözleşme tarihinden itibaren 15 gün içinde sözleşme doğrultusunda iş programı yaparak idarenin onayına sunacaktır. Bu iş programı doğrultusunda teknik şartname baz alınarak aracın; genel tasarım, detay proje, tüm üretim, montaj, test ve teslim süreçleri ile sözleşmeye uygun nakit akış programını da içerecektir.
Teslimat Programı:
HRS aracı; 6.ay 2 araç 10.ay 2 araç 11.ay 2araç 12.ay 2 araç 13.ay 2 araç 14.ay 2 araç 15.ay 3 araç 16.ay 3 araç 17.ay 3 araç 18.ay 3 araç 19.ay 3 araç 20.ay 3 araç 21.ay 3 araç 22.ay 3 araç 23.ay 3 araç 24.ay 3 araç 25.ay 3 araç 26.ay 3 araç 27.ay 3 araç 28.ay 3 araç 29.ay 3 araç 30.ay 3 araç 6.ayın sonunda 2 adet HRS aracı 12.ayın sonuna kadar toplam 8 adet HRS aracı 16.ayın sonuna kadar toplam 18 adet HRS aracı 24.ayın sonuna kadar toplam 42 adet HRS aracı 30.ayın sonuna kadar toplam 60 adet HRS aracı teslim edilecektir. Tramvay aracı; 6.ay 2 araç 7.ay 2 araç 11.ay 2 araç 12.ay 2 araç 13.ay 2 araç 14.ay 2 araç olmak üzere toplam 12 adet Tramvay aracı teslim edilecektir. İşletime alma test sertifikası onaylandığı tarih, İdare’ye teslim tarihi olarak kabul edilecektir. İş programı teslim alma programına uygun şekilde düzenlenecektir.
Genel Nitelikler:
Araçların tasarımı ve imalatı o tarihe kadar bu amaçlar doğrultusunda bu kapsamda herhangi Avrupa şartnamesinin tanımlanmayacağı öngörüsü üzerine mutabık kalınarak, sözleşmenin imzalandığı tarihte yürürlükte olan teknik standartlara, mevzuata, yönetmeliklere, kaza önleyici yönetmeliklere ve ayrıca profesyonel kurumların, işverenin teknik kontrol yetkililerinin ve yetki sahibi olan kabul yetkililerinin şartlarına göre yapılacaktır.
Tüm araçlarda standart bağlantılar, kablolama, devreler ve işlevsel özellikler olacaktır ve menşei aynı üretici ve aynı tip olan aksamlar ve sistemler kullanılarak imal edilecektir.
Bunların garanti edilmesi ile ilgili olarak, yeni siparişi verilen araçların iç ve dış görünüşlerinin İdare tarafından teklif edilenle tutarlı olmasını sağlamak için özen gösterilecektir.
VDV (VDV- Verband Deutcher Verkehrsunternehmen – Association of German Transport Undertakings – Alman Ulaşım Projeleri Birliği) (Kundenorientierter und behindertenfreundlicher ÖPNV) Kısım 2’ye göre engelli vatandaşlara eşit muamele sağlanabilmesi için, araçlar sorun yaşamadan binilip inilmesini sağlayacak şekilde tasarlanmalıdır. Ayrıntılı yapısal özellikler hazırlanacaktır. Bunlar, ilgili şemalarla sunulacak ve imalata geçilmeden önce İdare ile mutabakata varılacaktır. İmalat sırasında gerekli olabilecek ve şartnamede belirtilmiş olan şartlardan farklı olan her türlü değişiklik ve düzenleme Avrupa mevzuatına uygun yapılacaktır. Araçların kent raylı sistemlerinde (özellikle Raylı Sistemlerin İşletme mevzuatı Bau und Betriebsordnung Strassenbahn: BOStrab çerçevesinde) kullanılması amaçlanmaktadır.
a) HRS Aracı, yüksek tabanlı olacak, araç uzunluğuna bağlı olarak işletme şartlarını karşılayacak şekilde bir adet mafsal ve üç adet boji (2 motorlu ve 1 motorsuz) bulunacaktır.
b) Araçlar mevcut hat üzerinde elektriksel ve mekanik kuplaj yapılarak 2’li, 3’lü ve 4’lü dizi olarak çalışacaktır. Kuplaj için araçtan inmeye veya araç dışından yardımcı olacak ikinci bir kişiye ihtiyaç duyulmamalıdır. Mekanik kuplajlar, İdarenin sahip olduğu diğer araçlar ve kurtarma aracı (Unimog) ile de uyumlu olacak ve araçların, Unimog ve mevcut araçlar tarafından itilip/çekilmesine müsait olacaktır.
Bursaray’da Çalışan Araç:
c) HRS araçları nominal 1500 V DC gerilim ile beslenecek ve gerekli elektriksel enerjiyi bir katener sisteminden alacaktır. Araçlar BursaRay Katener Sisteminin nominal gerilim aralıklarında çalışabilecektir. Raylar arası açıklık standart 1435 mm olacaktır. Projede kullanılan ölçü birimi metrik sistemde olacaktır.
d) Araç uzunluğu (kuplör dahil) 28±0,25 metre arasında olmalıdır. Araçlar, BursaRay hatlarında çalışacağından iki yönde sürücü kabini olan, çift yönlü, fakat kısıtlı hızda geri manevra da yapabilen, her iki tarafında çift kanatlı en az 4 yolcu kapısı ve sürüş yönüne göre sağ tarafta birer sürücü kapısı olan araçlar olacaktır. Her iki sürücü kabini eş donanım ve tasarıma sahip olacaktır.
e) Mevcut BursaRay hatlarına, depo sahasına ve bakım atölyesine ait teknik incelemeler istekliler tarafından teklif vermeden önce yapılacaktır. Teklif edilen Araçların mevcut BursaRay sisteminde, sorunsuz ve tam uyumlu bir şekilde çalışması esas alınacaktır. Araç özellikleri hat ve tünel gabarisine, istasyon özelliklerine, katener sistemine, sinyalizasyon ve haberleşme sistemlerine, depo sahası şartlarına, araç dış yıkama ünitesine, atölye kanal ve ekipmanlarına, fren test standına, satıh altı teker tornası, satıh altı kaldırma liftleri ve özel deray ekipmanına uygun olacaktır.
f) Sistemde kullanılan ekipmanlar; cep telefonları, bilgisayarlar, kalp pilleri gibi yolcuların kullanacağı elektrik-elektronik cihazlardan etkilenmeyecek ve bu cihazları etkilemeyecek şekilde tasarlanacaktır. Dahili ve harici etkileşimler araç sistemlerinin düzgün çalışmasını etkilemeyecek ve araç sistemleri de harici sistemleri etkilemeyecektir.
g) Araçların kuplaj edilmesiyle oluşturulan tren setleri mükemmel seyir kalitesine, en iyi akım toplama vasıflarına, tekerlek ve ray üzerinde asgari aşınmaya, özellikle kurplarda raydan çıkmaya karşı güvenilir emniyete ve yola gelen kuvvetleri en aza indirecek bir tasarıma sahip olacaktır.
h) Araçların üzerindeki her türlü görüntü ve yazılar Türkçe olacaktır. Ancak yolculara yönelik tüm levhalar, uyarı işaretleri, göstergeler Türkçe ve İngilizce olacaktır.
i) Yüklenici Araçların iç tasarımı, dış görünüş ve renk kombinasyonları ile ilgili taslaklar
hazırlayarak idarenin seçimine sunacaktır.
j) Tasarlanan Araçlar tam yükte %6 lık eğime tırmanabilecek özellikte olacaktır.
k) W0 yüklü halde çalışan bir araç, arıza durumunda veya tahliye ihtiyacı hasıl olduğunda W4 yüklü bir aracı bu şartnamede özellikleri belirtilen herhangi bir hatta itebilmeli veya çekebilmelidir.
l) Araçlar üzerine monte edilecek ATP sinyalizasyon sistemi mevcut sinyalizasyon sistemi ile tam uyumlu olacak ve ilgili tüm ekipmanların tamamı Yüklenici tarafından temin edilecektir. Araçlar, İdare’ye mevcut ATP sistemine tam uyumlu olarak teslim edilecektir.
m) Araçlarda yolcuların ücretsiz kablosuz internet erişimine olanak sağlamak amacıyla 3G/LTE Router teknolojisiyle donatılmış, her bir araca en az bir adet monte edilmek üzere Wi-Fi kullanımına olanak sağlayan cihaz monte edilecektir. Araç içinde de yolcuların rahatlıkla göreceği şekilde her vagonda birer adet(bir araçta 2 adet) etiketleme yapılarak ücretsiz sağlandığını gösterir Türkçe ve İngilizce işaretleme yapılacaktır. İdare gerek görürse, masrafları İdare’ ye ait olmak üzere, Araçların üretim, kaynak, montaj süreçlerini takip ve denetlemek üzere İdare personeli harici uzman denetçi(ler) görevlendirebilecektir.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
11.03.2015