Demiryolları Özelleşiyor
Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı TBMM’ye sunuldu.
Tasarı ile TCDD’nin yerine TCDD Taşımacılık A.Ş. kurulacak. Özel şirketler, demiryolu altyapısı inşa edebilecek, işletebilecek ya da demiryolu üzerinde tren işletebilecek.
Şirketler, kendilerine ait demiryolu altyapısı inşa edebilecek, işletebilecek ya da önceden devletçe kurulmuş demiryolu üzerinde tren işletebilecek. Özel şirketler, demiryolu altyapısı inşa etmek istemeleri halinde, ihtiyaç duydukları arazi ve taşınmazları, kamulaştırma bedeli ödemeleri kaydıyla 49 yıllığına kiralayabilecek.
Tasarıya göre, TCDD’de çalışanlara emekli olmaları halinde fazla emekli ikramiyesi ödemesi yapılacak, bu şekilde özelleştirmeden önce personel azaltılması sağlanacak. TCDD’de istihdam edilenlerden emekli aylığı bağlanmasına hak kazananlardan, bir ay içinde başvuruda bulunanların emekli ikramiyeleri; yaş haddinden emekliliğine en fazla üç yıl kalanlar için yüzde 25, yaş haddinden emekliliğine üç yıldan fazla beş yıldan az kalanlar için yüzde 30, yaş haddinden emekliliğine beş yıl ve daha fazla kalanlar için yüzde 40 fazlasıyla ödenecek.
Emekli aylığı bağlanması şartlarını 2013 yılı sonuna kadar haiz olacaklara, bu hakkı kazandıktan tarihten itibaren bir ay içinde başvuruda bulunmaları halinde emekli ikramiyeleri yüzde 40 fazlasıyla ödenecek.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Devlet Demiryolları’nın özel şirketlerin de kullanımına açılmasıyla ilgili olarak, ”Şu ana kadar demiryolları sadece TCDD tarafından yolcu ve yük taşımacılığı için kullanıyordu. Havaalanı ve karayollarında olduğu gibi artık altyapıyı herkes kullanabilecek. Demiryolları işletmeye devam edecek” dedi.
Bakan Yıldırım dün İstanbul Fuar Merkezi’nde ‘Eurasia Rail-3. Demiryolu Hafif Raylı Sistemler Altyapı ve Lojistik Fuarı’nda incelemelerde bulundu. Yeni dönemde Devlet Demiryolları’nın yanı sıra yük ve yolcu taşımacılığı yapmak isteyenlerin işletmecilik yapabileceğini belirten Bakan Yıldırım, şunları söyledi:
“Taşımayı şu anda Devlet Demiryolları yapabiliyor. Başkası yapamıyor. Kara yollarında yolu biz yapıyoruz, herkes taşımacılık yapıyor. Bunda da aynı olacak. Ücreti vermek suretiyle vagonunu, lokomotifini temin edecek ve taşımacılık yapacaklar.
Havaalanını biz yapıyoruz, ama herkes belirli bir düzen içerisinde kullanabiliyor. Demiryolları iki bölüme ayrılıyor. Devlet Demiryolu altyapı işletmecisi olarak kalıyor. Diğeri de normal üst yapı işletmecisi. Yani yolcu ve yük taşımacılığı yapacak şirket haline dönüşüyor. Demiryollarının altyapısı devlette kalıyor.”
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
11.10.2013