Demiryolu Zamanı
TCDD Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Karaman:
Demiryollarında 2003 yılından itibaren ayrılan büyük ödeneklerle Cumhuriyetin ilk yıllarındaki gibi yatırım hamlesi başlatılmıştır. Son 11 yıllık süreçte TCDD’ye yaklaşık 23,1 milyar olmak üzere demiryolu sektörüne toplam 35 milyar lira yatırım ödeneği ayrılmıştır. 2023 yılı hedefleri doğrultusunda önemli kaynak ayrılmaya devam edilecektir.
Bu kaynaklar; yüksek hızlı ve hızlı demiryolu projeleri, mevcut sistemin modernizasyonu, ileri demiryolu sanayinin geliştirilmesi ve TCDD’nin yeniden yapılandırılması ana hedefleri doğrultusundaki projelere harcanmaktadır.
Ulaşımda Devrim: Yüksek Hızlı Tren
Ankara-Eskişehir-Konya YHT Ringi
Yüksek Hızlı Tren (YHT) İşletmeciliği Ankara-Eskişehir-Ankara arasında 13 Mart 2009 tarihinde başlamıştır. Bu parkurda günde 20 seferle ortalama 7.000 yolcuya hizmet verilmektedir. Daha önce Ankara-Eskişehir arasında %8 olan tren taşıma payı YHT+ Konvansiyonel Tren ile %72’yi bulmuş, %16 oranında talep artışı gerçekleşmiştir. YHT+ Tren bağlantısıyla Ankara - Kütahya ve YHT + Otobüs bağlantısıyla Ankara – Bursa yolculuk sürelerinde önemli ölçüde kısalmalar olmuştur.
24 Ağustos 2011 tarihinde Yüksek Hızlı Tren İşletmeciliğine başlanan Ankara-Konya-Ankara parkurunda günde 16 sefer yapılmaktadır. Bu parkurda günlük ortalama yolcu sayısı 4.600’dür. YHT taşımacılığından önce %70 olan otobüs payı, YHT’den sonra %17’ye düşmüş, YHT taşıma payı %66 olmuş ve %12 oranında talep artışı gerçekleşmiştir. YHT + Tren bağlantısıyla Ankara-Karaman arasında kombine taşımacılık yapılmakta olup, 8 Kasım 2013 tarihinden itibaren Ankara’dan Manavgat, Alanya ve Antalya’ya YHT + Otobüs taşımacılığı başlamıştır.
24 Mart 2013 tarihinde Yüksek Hızlı Tren İşletmeciliğine başlanan Konya-Eskişehir-Konya parkurunda günde 4 sefer yapılmaktadır. Bu parkurda günlük ortalama yolcu 536’dır. YHT taşımacılığından önce %70 olan otobüs payı, YHT’den sonra %32’ye düşmüş, YHT taşıma payı %55 olmuş ve %25 oranında talep artışı gerçekleşmiştir.Konya – Bursa arasında YHT + Otobüs bağlantılı kombine taşımacılık yapılmaktadır.
Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya ve Konya-Eskişehir hatlarında 13 Mart 2009 – 31 Ocak 2014 tarihleri arasında YHT’ler ile yaklaşık toplam 14 milyon yolcu taşınmıştır.
Ankara-İstanbul YHT’de Sona Gelindi
Ankara-İstanbul YHT Hattının Eskişehir-İstanbul kesiminde ise testlerimiz devam etmektedir. 2014’de işletmeye alınmasıyla birlikte; İstanbul-Konya-Ankara YHT üçgeninde önemli bir hareketlilik başlayacaktır. Yapılan ve yapılmaya devam eden YHT projelerimizle Türkiye’de yüksek hızlı trenle gelen yeni yolculuk ve değişim kültürü tabana yayılacak, yüksek hızlı tren doğrudan 36 milyon insanımıza hitap edecektir.
YHT Ege’ye Doğru Yola Çıktı
Sanayisi, turizm potansiyeli ve limanıyla ülkemizin 3. Büyük kenti olan İzmir’i ve güzergâhındaki Manisa, Uşak ve Afyonkarahisar’ı Ankara’ya kapı komşusu yapmak için Ankara- İzmir Yüksek Hızlı Demiryolu Projesinin yapımına başlanmıştır. Ankara-İzmir mevcut demiryolu 824 kilometre olup, seyahat süresi yaklaşık 14 saattir. İki şehir arası mesafeyi 624 kilometreye ve seyahat süresini 3 saat 30 dakikaya düşürecek olan Ankara-İzmir YHT Hattı üç kesim halinde projelendirilmiştir. Polatlı-Afyonkarahisar kesiminin inşaatına 2012 yılında başlanılmış ve sanat yapılarının imalatına yoğun bir şekilde devam edilmektedir. Afyon-Uşak (Eşme) arasının altyapı yapım ihale hazırlık çalışmaları devam etmektedir. Uşak (Eşme)- Manisa kesiminde ise uygulama projelerinin yapımı devam etmekte olup, tamamlanmasını takiben yapım işlerine başlanacaktır. YHT’ler, Ankara’dan İzmir’e bağlantıyı sağlayarak ulaşılabilirlik kavramını yeniden dizayn edecek ve bir demiryolu hattıyla değil, tüm dinamikleriyle birleştirip yeni bir bölgesel ya da kentsel gelişme koridoru oluşturacaktır.
İpek Demiryolu İnşa Ediliyor
Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Demiryolu güzergâhı ise; bir taraftan ülkemizin batı sınırından doğu sınırına kadar uzanan demiryolu ağının boylamasına ana arterinin bir parçasını oluşturmakta, diğer taraftan ise Avrupa-İran, Avrupa-Ortadoğu ve Kafkas ülkelerinin demiryolu bağlantısı üzerinde bulunmaktadır. Ayrıca Pan-Avrupa IV. koridorunun devamında yer almaktadır.
Ankara-Sivas mevcut demiryolu 603 km olup seyahat süresi 10 saattir. İki kent arasındaki seyahat süresini kısaltacak projeyle 250 km/saat hıza uygun, çift hatlı, elektrikli, sinyalli 405 km yeni yüksek hızlı demiryolu yapımı hedeflenmiştir. Bu sayede hattın 198 km kısalması sağlanacak ve seyahat süresi 10 saatten 2 saate inecektir.
Projenin ikinci etabı olan 142 km’lik Kayaş-Yerköy kesimi, 62 km’lik Kayaş-Kırıkkale ve 80 km’lik Kırıkkale-Yerköy olmak üzere iki kesim halinde projelendirilmiştir. Kırıkkale-Yerköy kesiminde altyapı yapım sözleşmesi 7 Ocak 2013’de imzalanarak yer teslimi yapılmıştır. İnşaat çalışmaları devam etmektedir.
Kayaş-Kırıkkale kesiminin yapım ihalesi Şubat ayı içerisinde yapılacaktır. Kayaş-Kırıkkale viyadük yapım işinin ihalesi yapılmış olup, KİK süreci tamamlanmış olup, firma sözleşmeye davet edilmiştir.Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolunun projesin ilk aşamada 50 km’lik kesiminin altyapı yapım ihalesi 28 Ocak 2014 tarihinde yapılmıştır
Bursa-Bilecik YHT Projesi
Demiryoluyla ilk tanışan şehirlerimizden biri olan Bursa’nın demiryolu şebekesine bağlantısının tekrar sağlanması amacıyla Ocak 2012’de yüksek hızlı tren hattının yapımına başlandı. Projenin tamamlanmasıyla gelişmiş sanayi şehri olan Bursa İstanbul, Eskişehir ve Ankara’ya bağlanacaktır.
Ankara-Bursa arası 2 saat 15 dakika, Bursa-Eskişehir arası 1 saat ve Bursa-İstanbul ise 2 saat 15 dakika olacaktır. Söz konusu Projenin ilk etabı olan Bursa-Yenişehir kesiminde inşa çalışmaları, Bilecik-Yenişehir kesiminde ise uygulama projesi hazırlama çalışmaları sürdürülmektedir. Proje tamamlandığında hatta hem yolcu, hem de hızlı yük trenleri çalıştırılacaktır. Ayrıca, Bursa ve Yenişehir’e hızlı tren ve tren garları yapılacak olup, buradaki hava alanında da hızlı tren istasyonu inşa edilecektir.
Marmaray Projesi
İstanbul’da, bir buçuk asırlık rüyamız olan, dünya otoritelerinin mühendislik harikası olarak kabul ettiği, çift akıntının olduğu Boğaz’da, balıkların bile göç yolları dikkate alınarak yapılan, çevreci, dünyanın en derin batırma tüp tüneli tekniğiyle inşa edilen Marmaray 29 Ekim 2013 tarihinde hizmete alınmıştır. Teşekkülümüz tarafından işletilen Marmaray’da açıldığı günden bugüne kadar 12 milyon yolcu seyahat etmiştir.
Pendik-Söğütlüçeşme ve Kazlıçeşme-Halkalı hat ve istasyon iyileştirme çalışmaları devam etmekte olup, 2015 yılında işletmeye açılacaktır.
Hızlı ve Konvansiyonel Demiryolu Yapımı
Yüksek hızlı demiryolu yapım projelerinin yanı sıra hızlı ve konvansiyonel demiryolu yapımları da yoğun bir şekilde devam etmektedir. Bu kapsamda 311 km’lik konvansiyonel demiryolu inşaatı tamamlanmıştır. Palu-Genç-Muş Demiryolu Deplasmanı, Arifiye-Pamukova 2.hat, Bahçe-Nurdağ Varyantı, Akçagöze-Başpınar Varyantı, Konya-Karaman 2.hat olmak üzere 308 km’lik hızlı ve konvansiyonel demiryolu inşaatı devam etmektedir.
Demiryolu yenilemeleri ve bakım-onarım aracı temini
Yeni Demiryolu yapım projeleriyle eş zamanlı olarak mevcut hatların yenilenmesi de büyük önem veriyoruz.1856 yılından bu yana 150 yıldır el değmeyen Aydın-İzmir hattı ve 100 yıl önce yapılan Gaziantep-Mardin demiryolu ilk defa yenilenmiştir.
2003 yılından itibaren 2013 yılı sonuna kadar 8.426 km yol yenilemesi ve bakımı yapılmıştır. Ayrıca, yol yenileme ve bakım onarım işlerinde ekipleri güçlendirmek için 2003 yılından bugüne kadar 41 adet büyük makine 65 adet de mobil demiryolu aracı temin edilmiştir.
Sinyalizasyon ve Elektrifikasyon Yapım Projeleri
Sinyalizasyon ve elektrifikasyon; hat kapasitesini arttırmakta, işletme maliyetini düşürmekte, karbon salımını azaltmakta, güvenli taşımacılığı sağlamakta, ulaşımda elektrik enerjisini kullanarak dışa bağımlılığı azaltmakta, zaman ve personel tasarrufu sağlamaktadır.Mevcut 12.008 km hattımızın %33’ü (4.072 km) sinyalli, %27’si (3.339) km’si elektriklidir.
Mevcut konvansiyonel hatlarımızın kabiliyetini ve güvenliğini artıran sinyalizasyon projelerinin yaygınlaştırılması kapsamında 2.627 km’lik hatta sinyalizasyon çalışmalarımız devam etmektedir
Sinyalizasyon projelerinin yanında 2.432 km’lik konvansiyonel hatta elektrifikasyon projelerimizde çalışmalar hızla devam etmektedir.
Çeken- Çekilen Araçların Temin ve Modernizasyon Projesi
Çeken-çekilen araçlarımızdan lokomotif ve yük vagonu filosunun gençleştirilmesi imalat ve temin çalışmaları yoğun bir şekilde sürdürülmektedir.
Açılan Yüksek Hızlı Tren hatlarımızda yolcu taşımacılığı yapmak için 250 km/saat hıza uygun işletmecilik yapılabilen 12 adet yüksek hızlı tren seti temin edilmiştir. Ayrıca saatte 300 km hız yapabilecek 1+6 adet çok yüksek hızlı tren setinin sözleşmesi imzalanmıştır. Bu setlerden 1 adedi teslim alınmış olup, dizayn çalışmaları devam etmektedir.
Mevcut ve ileride açılması planlanan YHT ve HT hatlarında çalıştırılmak üzere 106 adet YHT seti temin projesi yatırım programına alınmıştır. Teknik şartnameleri tamamlanan 106 setin ilk 20 setin yurt dışından, 70 setin ise en az %51 yerli katkı payı ile imal edilerek temini planlanmaktadır. Kalan 16 adet YHT setinin ise Milli Hızlı Tren Projesi kapsamında imalatı planlanmıştır.
Finansmanının % 70’i İslam Kalkınma Bankası kredisinden sağlanan 80 adet elektrikli lokomotif temini, 10 yıllık lisans hakkı, yedek parça temini ve simülatör temini projesi devam etmektedir. İlk 8 adedi Güney Kore’den gelmiş olup, test çalışmaları devam etmektedir. Geriye kalan 72 adedin 45 adedi 2014’de, 27 adedi 2015 yılında olmak üzere TÜLOMSAŞ’da imal edilecektir.
20 adet yeni nesil dizel anahat lokomotifin imali TÜLOMSAŞ’a sipariş edilmiştir. Söz konusu lokomotiflerin 3 adedi Mart ayında ve 2 adedi de Nisan ayında servise verilecektir. Geriye kalan 5 adedi bu yıl, 10 adedi ise 2015 yılında üretilerek servise verilecektir.
Kısa ve orta mesafeli taşımacılıkta yolcularımıza daha hızlı ve konforlu bir hizmet sunmak, işletme maliyetini düşürmek ve yolcu taşımacılığındaki payımızı artırmak amacıyla ilk yerli dizel tren seti olan 52 set (208 araç) ‘ANADOLU’ Bağlı Ortaklığımız TÜVASAŞ’dan 23 set temin edilmiştir.
2003-2013 yılları arasında Teşekkülümüz için TÜDEMSAŞ’tan 4.545 adet ve TÜLOMSAŞ’tan 1.962 adet yük vagonu temin edilmiştir. 2014 yılında TÜDEMSAŞ’ta 1.000 adet ve TÜLOMSAŞ’ta 56 adet olmak üzere toplam 1.056 adet yük vagonu üretilmesi planlanmıştır.
Yük Taşımacılığı:
Son 11 yıllık dönemde yük taşımaları % 67 artışla 15,9 milyon tondan 26,6 milyon tona ulaşmıştır.
Blok Tren İşletmeciliği: 2004 yılında başlattığımız “Blok Tren” taşımacılığıyla taşınan yük miktarımızda sürekli artış sağlıyoruz. Bu çerçevede 2004 yılında 18,6 milyon ton taşırken 2013 yılında 26 milyon yük taşıdık. 2014 yılı hedefimiz 28 milyon tondur.
Lojistik Merkezler: Ülkemizin küresel ölçekte rekabet gücünü artırmak amacıyla ilk etapta 19 adet lojistik merkez planlanmıştır. Bu merkezler; İstanbul (Halkalı ve Yeşilbayır), İzmit (Köseköy), Samsun (Gelemen), Eskişehir (Hasanbey), Kayseri (Boğazköprü), Balıkesir (Gökköy), Mersin (Yenice), Uşak, Erzurum (Palandöken), Konya (Kayacık), Denizli (Kaklık), Bilecik (Bozüyük), Kahramanmaraş (Türkoğlu), Mardin, Kars, Sivas, Şırnak (Habur) ve Bitlis (Tatvan) lojistik merkezleridir.
Bunlardan, Samsun, Uşak, Denizli (Kaklık), Köseköy, Halkalı ve Eskişehir işletmeye açılmıştır. Balıkesir, Bozüyük, Mardin, Erzurum, Mersin (Yenice) lojistik merkezlerinde inşaat işleri devam etmektedir. Diğer lojistik merkezlerle ilgili proje ve kamulaştırma çalışmaları sürdürülmektedir.
İltisak Hatları: Yurt içindeki üretim merkezlerinin, fabrikaların, organize sanayi bölgelerinin demiryoluna bağlanması öncelikli olarak ele alınmakta, yerel yönetimler ve özel sektör kuruluşlarıyla iş birliği yoluna gidilmektedir. 2003 yılında 287 merkezde toplam 390 km olan iltisak hattı uzunluğu, 2013 yılında 339 merkeze ve 480 km’ye yükselmiştir. İltisak hatlarının geliştirilmesi konusunda çalışmalar sürdürülmektedir.
BALO Treni: TOBB işbirliğiyle hayata geçen BALO (Büyük Anadolu Lojistik Organizasyon) Projesi ile Anadolu kaplanlarının yüklerinin başta Almanya’ya Avrupa’nın iç kesimlerine kadar demiryolu ile ulaştırılması hedeflendi.
Viking Treni: TRACECA koridoru üzerinden Avrupa’nın en kısa yoldan Ortadoğu ve Asya’ya bağlanması hedeflenmektedir. Konuyla ilgili Mutabakat Zaptı’nı imzaladık.
Türkiye-Rusya Tren Feri Hattı: Türkiye’nin Samsun, Rusya’nın Kavkaz Limanları Arasında kurulan tren feri hattı ile kombine taşımacılık başlatıldı.Marmara Denizinde Kombine Taşımacılık: Derince ve Tekirdağ arasında tren feri işletmeciliğine başlandı.
Marmaray Projesi: Avrupa’dan Asya’ya, batıdan doğuya kesintisiz, hızlı, ekonomik bir demiryolu bağlantısı sağlayacak Marmaray’da ilerleyen süreçte yük taşımacılığı da yapılacaktır.
Kars-Tiflis Demiryolu Bağlantısı: Halen inşası devam eden Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesinin tamamlanması ile ilk etapta yıllık 6.5 milyon ton yük taşınması hedeflenmektedir.
İliçevski-Derince Feribot Taşımacılığı: Ukrayna – Türkiye arasında Karadeniz koridorunda demiryolu+feribot bağlantısıyla yük taşıması yapılmaktadır.
Van Gölü Geçişi: Türkiye - İran -Türki Cumhuriyetleri ve Türkiye- Pakistan ve Afganistan arasındaki demiryolu yük taşımacılığının artırılması hedeflenmektedir.
Hızlı Tren Hattında Yük Taşımacılığı: Hızlı tren hatları yük taşımacılığında da kullanılacaktır. Bursa- Osmaneli, Halkalı-Edirne-Kapıkule vb. hızlı tren hatlarında yük taşımacılığı yapılacaktır.
İpek Rüzgarı Projesi: Türkiye’den Gürcistan üzerinden Azerbaycan’a demiryolu, Azerbaycan’ın Alat Limanı ve Kazakistan’ın Aktau Limanı arasında feribot ve Kazakistan ötesi Çin’e kadar demiryolu ile taşıma yapılabilecektir.
Liman Bağlantılı Demiryolu Taşımalarının Artırılması: TCDD tarafından liman bağlantılı demiryolu taşımalarının artırılması, liman geri sahasında yükleme-boşaltma faaliyetlerinin modern bir şekilde verilmesinin sağlanması, liman ve hinterlandında bulunan yük potansiyeli dikkate alınarak liman geri sahalarında yük merkezi oluşturma çalışmalarına başlanmıştır.
Pakistan-İran-Türkiye Demiryolu Hattı “Pakistan-İran-Türkiye Demiryolu Hattı” ile; Pakistan’ın ve Hindistan’ın Avrupa, Orta Doğu, Orta Asya ve Çin bağlantısı sağlanmıştır.
Özel Sektöre Ait Vagon: Özel sektöre ait vagon sayısı on yılda 771 adetten 3000 adete yükseldi. Toplam taşıma içindeki payı ise % 22’ye ulaştı.
İleri Demiryolu Sanayisinin Geliştirilmesi
Demiryolu sektörünün dışa bağımlığının azaltılması, ileri demiryolu sanayisinin yerli ve yabancı özel sektör işbirliği ile geliştirilmesi için önemli adımlar atılıyor.
Kardemir ray üretimine başladı. Ülkemizin tüm ray ihtiyacını karşılayacak büyüklüğe ulaştı. YHT hatlarımız için 72 metrelik ray üreten Kardemir, Ortadoğu ülkelerine de ray ihraç ediyor.
Adapazarı’nda Türkiye’de teknolojisi bulunmayan her türlü elektrikli tren dizisi ve hafif raylı araçlar ile hızlı tren setleri ve hızlı tren yolcu vagonlarının üretimini yapmak üzere Hyundai Rotem (Güney Kore) ve TCDD ortaklığıyla EUROTEM şirketi kuruldu. Marmaray için metro aracı üretiyor.
Ülkemizde üretilmeyen her türlü konvansiyonel ve yüksek hıza uygun makasların üretimini gerçekleştirmek üzere Avusturya Voestalpine Firması, Kardemir ve TCDD’nin ortak olduğu VADEMSAŞ Çankırı’da kuruldu. Fabrikanın on yılda 150 Milyon Dolar değerinde bir pazar hedefine ulaşacağı tahmin ediliyor.Sivas’ta yüksek kapasiteli travers üretimi için TCDD’nin iştirakiyle, Türk ve İtalyan ortaklığıyla SİTAŞ üretime geçti.
VOSSLOH/Almanya firması Erzincan’da ray bağlantı elemanları fabrikası kurdu. Yurt içi ihtiyacı karşıladığı gibi çok sayıda ülkeye ihracat yapıyor.Makine Kimya Endüstrisi Kurumu işbirliğinde ise demiryolu tekerlekleri üretilmesi için çalışmalar devam ediyor.Sakarya, Konya, Ankara ve Afyon vb. yerlerde 10 adet hızlı tren travers fabrikaları kuruldu.
TÜLOMSAŞ’ta Amerikalı General Elektrikle dizel lokomotif, Güney Kore’li Hyundai Rotem işbirliğinde ise elektrikli lokomotif üretiliyor.
Milli Tren Projesi
Modern Demiryolu hatlarının inşası ile birlikte, yeni nesil demiryolu araçlarının da özgün tasarım ve yerli teknolojiyle ülkemizde üretilmesine yönelik MİLLİ TREN Projesi çalışmalarına başlandı.
TCDD’nin sorumlu Kuruluş olarak yer aldığı Projede, TCDD’nin Bağlı Ortaklıkları TÜLOMSAŞ, TÜVASAŞ ve TÜDEMSAŞ’ın proje yürütücüsü; İTÜ (İstanbul Teknik Üniversitesi)’nin Proje ortağı, TÜBİTAK, ASELSAN, Üniversiteler ile ARUS (Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri Kümesi) ve RSK (Eskişehir Raylı Sistemler Kümesi) seçilmiş, diğer Resmi ve Özel Kuruluşlardan Proje paydaşları olarak yer alması benimsenmiştir.
Milli Tren Projesi kapsamında üretilecek yüksek hızlı tren, DMU, yük vagonu vb. araçların asgari % 51 yerlilik oranıyla üretilmesi, yerlileştirme çalışmaları sonucunda bu oranın % 85 düzeyine kadar çıkartılması hedeflenmiştir.
Ar-Ge Çalışmaları
Demiryolları olarak Ar-Ge çalışmalarına büyük önem veriyoruz. Bu kapsamda 10. Ulaştırma Şurasında alınan kararlar doğrultusunda Genel Müdürlüğümüz bünyesinde Demiryolu Araştırma ve Teknoloji Merkezi (DATEM) kurularak faaliyetlerine başlamıştır.
MERTCe
Uluslararası Demiryolları Birliği Orta Doğu Eğitim Merkezi (Middle East Railway Training Center - MERTCe) Eskişehir’de 1 Ekim 2012 tarihinde hizmete açıldı. Bu merkez ile ülkemiz demiryolu eğitiminde Ortadoğu Bölgesinde demiryolu üssü oldu.
Railvet
Bir Avrupa Birliği Projesi olan RAILVET (Raylı Sistemler İşletme Dalı Öğretim Programlarımızın Avrupa Kredi Transfer Sistemine Uyarlanması) projesi kapsamında UIC ve AB ülkeleriyle birlikte Türkiye’de alınan sertifikaların Avrupa’da da geçerli olacağı trafik eğitim programları hazırlanmıştır.
Yeniden Yapılanma
Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı, 01 Mayıs 2013 tarihinde TBMM’de yasalaştı. Bu kanunla TCDD ilk defa kendi kanununa kavuştu. TCDD alt yapı hizmetlerini, kurulacak Türk Tren A.Ş. ise tren işletmeciliğini yürütecek. Kanunu diğer önemli kılan tarafı demiryolu ulaşımının serbest hale gelmesidir.
Bu kanuna göre yerli ve yabancı firmalar artık yük ve yolcu trenleri işletebilecek. Söz konusu kanunla demiryolu taşımacılığında AB’ne de uyum sağlanmış oldu.
TCDD’NİN 2014 YATIRIM PROGRAMI
2014 Yatırım Programında Teşekkülümüze; Demiryolu Sektörü için 3 milyar 858 Milyon TL, Denizyolu Sektörü için 110 Milyon TL, İmalat Sektörü (Demiryolu Taşıt Sanayii) için 32 Milyon TL olmak üzere toplam 4 milyar TL ödenek ayrıldı.
Demiryolu sektöründe 29 adet, denizyolu sektöründe 3 adet ve denizyolu ulaştırma sektöründe ise 4 adet proje olmak üzere toplam 36 adet proje stokumuz bulunmaktadır.
Programa yeni giren projeler:
• Yerköy-Kayseri Demiryolu Etüt Proje (ana proje)
• Manisa-Uşak-Afyonkarahisar sinyalizasyon, telekomünikasyon ve elektrifikasyon (alt proje)
• Sincan (OSB)-Yenikent-Kazan Demiryolu ve 2.Hat Yapımı (alt proje)
• Karaman-Ulukışla-Yenice Yeni Demiryolu ve 2 Hat Yapımı (alt proje)
• Sinan-Batman Demiryolu Deplasmanı (ana proje)
• Hemzemin Geçit İyileştirmeleri (ana proje)
Diğer yeni girenler ise yıllıktır.
2023-2035 HEDEFLERİ
Ülkemizin 2023 ve 2035 ulaştırma vizyonunu şekillendiren “11.Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Şurası”nda “ Demiryolu Sektörü” için hedefler belirlendi.
2023 Hedefleri
• 3.500 km yüksek hızlı demiryolu, 8.500 km hızlı demiryolu ve 1.000 km konvansiyonel demiryolu olmak üzere 13.000 km demiryolu yaparak 2023 yılında toplam 25.000 km demiryolu uzunluğuna ulaşılması,
• 4.400 km’ lik hat yenilenmesi yapılarak tüm hatların yenilenmesinin tamamlanması,
• Demiryolu taşımacılık payının; yolcuda % 10 ve yükte % 15’ e çıkarılması,
• Demiryolu sektörünün serbestleşme sürecinin tamamlanması,
• Milli demiryolu standartlarının oluşturulması,
• Emniyet Yönetim Sistemi’ nin altyapı ve işletmeciliğin her kademesinde etkin ve sürekli uygulanmasının sağlanması ve bunun sektörel kültür haline getirilmesi,
• Geliştirilen “Milli Sinyal Sisteminin” yaygınlaştırılarak marka haline getirilmesi,
• Mevcut araçların hızlı tren hatlarına uygun hale getirilmesi, her türlü demiryolu aracının ülkemizde üretilmesi,
• Yük potansiyeli bulunan lojistik merkezleri, fabrika, sanayi, OSB ile limanlara iltisak hattı bağlantılarının artırılarak kombine ve yük taşımacılığının geliştirilmesinin sağlanması,
• Demiryolu Ulaşım Enstitüsü’ nün kurularak faaliyete geçirilmesi,
• Milli Demiryolu sanayisi ile AR-GE’ sinin desteklenmesi ve her türlü demiryolu teknolojisinin geliştirilmesi,
• Uluslararası demiryolu koridorlarının geliştirilmesinin sağlanması.
2035 Hedefleri
• 6.000 km ilave hızlı demiryolu yaparak demiryolu ağının 31.000 km’ye çıkartılması,
• Yüksek teknoloji altyapısına sahip demiryolu sanayisinin tamamlanması ve demiryolu ürünlerinin dünyaya pazarlanması,
• Demiryolu ağının diğer ulaştırma sistemleriyle entegrasyonunu sağlayacak şekilde akıllı ulaşım altyapıları ve sistemlerinin geliştirilmesi,
• Uluslararası kombine taşımacılık ve hızlı tedarik zinciri yönetiminin kurulması ve yaygınlaştırılması,
• Demiryolu araştırması, eğitim ve sertifikasyon konusunda dünyada söz sahibi olunması,
• Boğazlar ve körfez geçişlerinde demiryolu hat ve bağlantılarının tamamlanarak Asya-Avrupa-Afrika kıtaları arasında önemli bir demiryolu koridoru haline gelinmesi,
• Demiryolu yük taşımacılığında % 20’ye, yolcu taşımacılığında ise % 15’e ulaşılması.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
11.03.2014