Barbaros Demirci
Dünyada Otomobil Üretim ve Satışları Artıyor
Üretim
2023'te küresel otomobil üretimi, bir önceki yıla göre %10,2'lik önemli bir artışla yaklaşık 76 milyon adede, Avrupa'da ise %12,6 artarak yaklaşık 15 milyon adede ulaşmıştır.
Kuzey Amerika'da otomobil üretimi %12,4 artarak 11,7 milyona ulaşmıştır. ABD, %8,5'lik bir büyüme oranıyla benzer bir eğilim göstermiş ve 7,6 milyondan fazla otomobil üretilmiştir. 2023'te Güney Amerika'daki üretim 2022'ye kıyasla %0,1 gibi yavaş bir artış göstermiştir.
Japonya'nın otomobil üretim hacimleri geçen yıl %17,4 oranında artarak 7,7 milyon adede ulaşmıştır.
Benzer şekilde, Güney Kore'deki üretim, istikrarlı tesis operasyonları ve güçlü ihracatın etkisiyle 2023'te %13,6 gibi önemli bir artışla 3,9 milyon adede ulaşmıştır.
2023'te Çin otomobil üretimi 25,3 milyon adede ulaşarak yıllık %9,1'lik bir toparlanmaya işaret etmiştir. Bu, Çin'in %33,5 pazar payına sahip dünyanın önde gelen otomobil üreticisi konumunu sağlamlaştırmıştır.
Hindistan'da otomobil üretimi, 2022'deki düşük üretim tabanı, gelişmiş yarı iletken arzı ve artan bireysel mobilite tercihi gibi faktörlerin etkisiyle geçen yıl %6,8 artarak 4,7 milyon adede ulaşmıştır.
2023 yılında Orta Doğu ve Afrika bölgesinde otomobil üretimi %0,5 gibi mütevazı bir artış göstermiştir. Bu zayıf performansın başlıca nedeni, bölge üretiminin yarısından fazlasını tek başına oluşturan İran'ın, büyük ölçüde durgun iç talep nedeniyle %6,5 oranında düşmesidir.
2023'te AB otomobil üretimi önemli ölçüde artarak 12 milyon adedi aşmış ve 2022'ye kıyasla %11,3'lük bir artış göstermiştir. Bu olumlu sonuç, tedarik zinciri zorluklarının kademeli olarak hafifletilmesine ve üretim hacimlerinin iyileştirilmesine olanak sağlamıştır. Batı Avrupalı otomobil üreticileri güçlü bir performans sergilerken, Almanya üretimde %18,7'lik önemli bir artış kaydederek hacim açısından lider olmuştur. Almanya'yı Belçika (+%18,1), İtalya (+%11,9), İsveç (+%9,8), İspanya (+%7,4) ve Fransa (+%1,2) izlemiştir.
Satışlar
2023 küresel otomobil satışları, 2022'de sabit kaldıktan sonra önemli ölçüde toparlanarak %10 büyümüş ve tedarik zinciri zorlukları hafifledikçe 72 milyon adedi aşmıştır. Avrupa'daki satışlar 2023'te 2022'ye göre %18,6 artmıştır. Hem AB hem de Doğu Avrupa pazarlarındaki benzer eğilimler, bölge genelindeki bu artışı sağlamıştır. Rusya ve Ukrayna 2022'de önemli düşüşler yaşamış olup şu anda pazarlarının etkileyici büyüme oranları göstermesiyle, sırasıyla %63,5 ve %58,9olarak yavaş bir toparlanma yoluna girmişlerdir.
Buna ek olarak, Türkiye geçen yıl %63,2'lik bir artışı temsil eden yaklaşık bir milyon adede ulaşarak kayda değer bir artış yaşamıştır. Yüksek enflasyona ve artan faiz oranlarına rağmen, Kuzey Amerika'daki otomobil satış hacmi 2023'te sabit kalmış ve bölge %15 büyüme yaşamıştır. Benzer şekilde, Amerika Birleşik Devletleri yeni otomobil satışlarında bir önceki yıla göre %14,4 artışla çift haneli büyüme kaydetmiştir.
Güney Amerika bölgesindeki binek otomobil satışları 2023'te 2,8 milyon adedin üzerinde gerçekleşmiş ve 2022'ye kıyasla sabit kalmıştır. Bu büyüme, esas olarak, %9,2 gibi önemli bir büyüme kaydeden bölgenin lider pazarı olan Brezilya'dan kaynaklanmıştır. Bununla birlikte, Şili ve Kolombiya gibi diğer önemli pazarlardaki satışlar geçen yıl keskin bir şekilde düşmüştür.
Asya'da Japon otomobil satışları, geçen yıl yarı iletken ve bileşen kıtlığından kaynaklanan daha düşük bir karşılaştırma temelinin etkisiyle 2023'te %15,8 gibi kayda değer bir artış göstermiştir. Öte yandan Güney Kore, hükümetin Haziran 2023'te vergi indirimi desteğini sona erdirmesinin ardından %5,2'lik daha mütevazı bir büyüme yaşamıştır. Yılın son çeyreğindeki toparlanma ile 2023'te Çin otomobil satışları 22 milyon adedin üzerine çıkarak %4,5 artış göstermiştir.
Çin pazarı küresel otomobil satışlarının yaklaşık %31'ini temsil .2023'te Hindistan binek otomobil satışları yaklaşık 4,2 milyon adetlik rekor seviyeye yükselerek %8,5 büyüyerek Japonya'nın hacmini aşmıştır. Bu büyüme, bireysel mobilite tercihinin artması ve yeni modellerin piyasaya sürülmesinden kaynaklanmıştır.
2023 yılında AB otomobil pazarı 2022'ye kıyasla %13,9 oranında güçlü bir şekilde genişleyerek 10,5 milyon adetlik bir hacme ulaşmıştır. En büyük dört AB pazarı da dahil olmak üzere çoğu AB pazarı güçlü bir büyüme kaydetmiştir. İtalya (+%18,9), İspanya (+%16,7), Fransa (+%16,1) ve Almanya (+%7,3). Genel büyümeye rağmen, pandemi öncesi hacimlerle yapılan bir karşılaştırma, satışların ne kadar düştüğünü vurgulamakta ve satışlar şu anda 2019'da kaydedilen 13 milyon adetlik pandemi öncesi hacimden %19 düşüktür.
Güç kaynağına göre satışlara bakıldığında, akülü elektrikli otomobiller alıcılar için en popüler üçüncü seçenek olarak ortaya çıkmıştır. Akülü elektrikli otomobillerin hacmi 1,5 milyon adedi aşarak 2022'ye kıyasla %37'lik önemli bir artış göstermiştir. Benzinli otomobiller %35,3'lük pazar payıyla hakimiyetini korurken, hibrit-elektrikli otomobiller %25,8'lik pazar payıyla ikinci sırada yer almıştır.