Edes Etiket, 20’den Fazla Ülkeye İhracat Gerçekleştiriyor
Edes Etiket Genel Müdürü Çiğdem Temizkan, %100 yerli sermaye ile kurulmuş, sürdürülebilirliğe, yeniliğe ve değerlere önem veren bir firma olduklarını söyledi.
Edes Etiket, 20’den Fazla Ülkeye İhracat Gerçekleştiriyor
Türkiye'nin beyaz eşya buzdolabı pazarının etiket ihtiyacının %65'ini karşıladıklarını ve 20'den fazla ülkeye ihracat yaptıklarını belirten Edes Etiket Genel Müdürü Çiğdem Temizkan, %100 yerli sermaye ile kurulmuş, sürdürülebilirliğe, yeniliğe ve değerlere önem veren bir firma olduklarını söyledi.
SUBCONTURKEY: Kısaca sizi tanıyabilir miyiz?
Çiğdem Temizkan: Bahçeşehir Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümünden 2006’da mezun olduktan sonra 1 yılımı İngiltere'de geçirdim. Döndüğümde 2007 yılında, aile şirketimiz olan Tekstil sektörüne ağırlıklı deri etiket üretimi yapan Deridesen Etiket firmamızda Toplam Kalite Yönetim Müdürlüğü altında Kalite Yönetim Sistemlerini oluşturdum. Sonrasında Ürün Geliştirme Müdürlüğü’nde hammadde ve hammadde üzerinde uygulanacak yeni tekniklerin geliştirilmesinde ve geliştirilen yeniliklerin kullanıldığı koleksiyonların hazırlanmasında görev aldım. 2011 yılına kadar bu görevde çalıştıktan sonra Edes Etiket’e Genel Müdür olarak atandım. KAGİDER Kadın Girişimci Derneği, BEYSAD ve Genç Beysadlılar üyeliğim bulunmaktadır.
SUBCONTURKEY: Edes Etiket’in kurumsal kimliği hakkında bilgi verir misiniz?
Çiğdem Temizkan: 2005 yılında kurulan Edes Etiket, bugün Türkiye'nin beyaz eşya buzdolabı pazarının etiket ihtiyacının %65'ini karşılayan, 20'den fazla ülkeye ihracat yapan ve farklı alanlara yatırım yapan bir grup şirketidir.
Edes Etiket, 2005 yılında endüstriyel alanda üretim yapan sektörlere etiket / logo üretimi yapmak için %100 yerli sermaye ile kurulmuş, sürdürülebilirliğe, yeniliğe ve değerlere önem veren bir firmadır. Bu yüzden vizyonunu "Yaptığımız her işe anlam ve değer katarak, sektörümüzde etki yaratan, ülkemize ve gezegenimize katkı sağlayan bir şirket olmak" olarak belirlemiştir.
Kurulduğu yıllarda poliüretan damla logo üretimi yaparak piyasaya kendini tanıtan firmamız, Değişen piyasa koşulları ve trendlerle kendini yenileyerek metal logo üretimine geçmiş ve son olarak 2012 yılında yaptığı yatırımla Thincut Metal logo üretimini Türkiye’de ilk kuran ve İncelemeli Patentini alan firma olmuştur.
Bugünkü referans listesinde Dünya çapında bilinen en iyi beyaz eşya markaları bulunmaktadır. Miele, Electrolux, Bosch, Siemens, Haier, Liebherr, Arçelik, Beko, Haceb, Gorenje, Arctic, Vestel, Alarko, ECA, Baymak, Viesmann gibi firmalar referans listemizi oluşturmaktadır. Şu anda 2600 metrekarelik kapalı alanda 75 çalışanı ile yıllık 35 milyon adet üretim kapasitesine sahiptir.
Edes Etiket; Dünyamıza karşı sorumluluğunun farkında olan ve bu bilinçle hareket eden, Sürdürülebilirlik üzerine çok çalışan bir firmadır. Çevresel, Sosyal ve Yönetişim üzerine projeler geliştirerek bakış açısını ve alışkanlıklarını değiştirmektedir. Hazırlanan 2022 Sürdürülebilirlik Raporu yıl sonunda tüm paydaşlarına sunulacaktır.
Sektörüne etki yaratacak yeni projeler geliştirme konusunda KOSGEB ve TÜBİTAK kurumlarıyla birlikte projeler geliştirerek, ürün çeşitliliğini arttırmaktadır. KOSGEB'den 2 KOBİGEL Proje desteği, 1 Ar-Ge Proje desteği ve TÜBİTAK Ar-Ge Proje destekleri alınmıştır. 3 adet patenti bulunmaktadır.
Bir şirketin uzun yıllar var olmasının, o kurumun değerlerinin güçlü olmasından geçtiğine inanıyoruz. Edes Etiket kültürünün oluşması, özümsenmesi ve sürdürülebilir olması için özenle çalışmalar yürütmektedir.
SUBCONTURKEY: Ürünleriniz ve ürünlerinizin uygulandığı sektörler hangileridir? İş hacminizin ne kadarını beyaz eşya sektörüne yapıyorsunuz? Beyaz eşya sektörüne verdiğiniz ürünleri detaylandırır mısınız?
Çiğdem Temizkan: Thincut Metal etiketler, yapısı gereği düz olan her yüzeye yapışabildiği için kullanım alanı çok geniş ürünlerdir. 100 mikron inceliğinde %100 Nikel, Krom-Altın-Antrasit- Bakır-Rose-Siyah gibi renk seçeneklerine sahip, estetik ve çizilme mukavemeti çok yüksek olan bir üründür. Markalama olarak ağırlıklı Beyaz Eşya firmalarında kullanılırken buna ek Mobilya, Kombi, Otomotiv, Elektrik-Elektronik sektörlerinde kullanılmaktadır. Promosyon, Kırtasiye ve Lüks kozmetik ürün paketlemelerinde de ciddi kullanımı bulunmaktadır.
Bu geniş sektör çeşitliği içinde en büyük payı %80 oranında Beyaz Eşyada Buzdolabı ürünü almaktadır. Pandemi sonrasında değişen müşteri talepleri doğrultusunda büyük markaların Thincut kullanımını çamaşır makinelerine ve bulaşık makinelerine taşımaya başladığı da görüldüğü için Beyaz Eşya sektörü içerisindeki hacmimiz artarak devam edecek.
SUBCONTURKEY: 2022 yılının ilk yarısı nasıl geçti? Geçen seneye göre kıyaslar mısınız? Yıl sonu hedefleriniz nedir?
Çiğdem Temizkan: Bilindiği üzere 2 senelik pandemi döneminde bazı sektörlerde beklenenin üzerinde artışlar oldu. Biz de Beyaz Eşya sektörüne hizmet verdiğimiz için 2020-2021 yılları dolar bazında %30 büyüme ile gerçekleştirdik. Fakat pandemide yaşanan hızlı talep artışı normal büyüme hedeflerimizi öne çekti. 2022 yılında da piyasanın biraz doygunluğa ulaşması ve Dünya'da var olan enflasyon sıkıntısının, emtia fiyatlarının artışları, güven ortamının biraz azalmış olmasından kaynaklı 2022 yılında çok ciddi büyüme hedefleri koymamıştık. Bütçemiz doğrultusunda ilk 6 aylık hedeflerimizde dolar büyüme öngörülmemiştir ve beklentimiz doğrultusunda gerçekleşmiştir.
2. yarı için ise sektörlerimizden aldığımız geri bildirimler ve satış tahminleri doğrultusunda döviz cinsinden satışlarımızın, bütçelediğimizin %5 altında gerçekleşmesi öngörülmektedir. Bu durumu en çok etkileyen faktör iç piyasadaki alım gücünün geçen seneye göre azalmış olmasıdır. Buna karşın yurtdışı satışlarımızda geçen seneye göre olumsuz bir etki görülmemiştir ve beklenmemektedir.
2022 yılı için asıl büyüme hedefimiz yeni ürün grubu satışlarının artması sonucu elde edilecektir.
SUBCONTURKEY: Yakın zamanda yatırımlarınız oldu mu? Yeni yatırım yapmayı planlıyor musunuz?
Çiğdem Temizkan: Pandemi döneminde artan talepleri yönetirken, Ar-Ge konusunda çok fazla çalışma yapma şansımız oldu. Son 2 sene içerisinde yeni ürün grubuna yatırım yaparak var olan ürün gamına 2 ürün eklenmiştir.
Esnek Thincut Metal: Thincut metal logonun kullanım alanını geliştirecek çalışmalar yapılmıştır. Sadece düz yüzeylere yapışabilen Thincut metal etiketleri esnek hale getirerek bombeli, pürüzsüz yüzeylerde kullanılabilme özelliği kazandırılmıştır. Küçük ev aletleri sektörüne ve şişe ambalajlar üzerine uygulanabilir hale getirilirmiştir.
Paslanmaz Çelik Bulaşık Makinesi Süzgeç üretimi için yatırım yapılmıştır. 2022 2. çeyreğinde satışları başlamıştır.
Süzgeç projesinin ürün gamı içerisinde %100 yer alması sonrasında yeni fabrika yatırımı yapılması planlanmaktadır.
SUBCONTURKEY: Üretimlerinizin ne kadarını ihraç ediyorsunuz? Ağırlıklı hangi ülkelere ihracat yapmaktasınız?
Çiğdem Temizkan: Toplam satışlarımızın içerisindeki ihracat oranı %36 seviyelerindedir. Geçen sene artan iç piyasa satışlarından dolayı %36'lara gerileyen ihracatımız 2022 yılı ilk yarısında 20 farklı ülkede %38 seviyelerine çıkmıştır.
Bulaşık Makinesi Süzgeç projesinin ana satış kanalı ihracat markaları olacağı için 2028 büyüme hedefleri içerisine %50 ihracat hedefi konulmuştur.