ERP Kültürü
Mehmet Özkan
Özkan Yönetim Danışmanlık
Yönetim Danışmanı
Yıllar önce oldukça büyük cirolara ve çok sayıda çalışana sahip olan bir şirkete ERP satışı için gittiğimde, şirket sahibinin benden talebi şu idi: “Bu sistemi almak istiyorum, ancak mümkün olduğunca hızlı bir şekilde kurulsun, personelimi meşgul etmesin, herkes hemen ve kolaylıkla kullanabilsin”.
ERP sistemlerinin yeterince bilgi sahibi olmadan satın alınması ve gerçekçi olmayan yönetici beklentilerinin yerine gelmemesi sonucu oluşan ERP hüsranlığına katkıda bulunmamak adına, bu satışı o gün gerçekleştiremedim. Çünkü bu durumda o şirkete, yarardan çok zarar gelecekti. Ancak o gün anladım ki ERP sistemini satmadan ve kullanmadan önce bir ERP kültürü oluşturmamız gerekiyordu.
ERP sistemleri, şirketlerin giderek daralan rekabet alanında kullanabilecekleri “az sayıdaki ve en güçlü” yönetim araçlarından birisidir. ERP kültürü kapsamında ele alındığında, söz konusu olan sadece bir yazılım değil, aynı zamanda bir yönetim metodolojisi ve iş yapma disiplinidir.
ERP sistemlerinin şirketlere temel faydaları olarak şunları sayabiliriz:
1. Operasyonel sistemlerde planlama, izlenebilirlik, karar alma ve denetleme yeteneğinin güçlenmesi
2. Sistemler arası standardizasyon ve entegrasyonun kolaylaşması
3. Çalışanlarda uzmanlaşma ve ortak iş lisanının oluşması
4. Benzer sektörlerdeki küresel iş modellerinden deneyim transferi
5. Operasyonel verimlilik ve şirket kârlılığının artması
ERP sistemlerinden başarılı sonuçlar elde edilebilmesi için dört temel unsura gereksinim vardır:
1. Doğru dizayn edilmiş iş süreçleri
2. Yetenekli ve entegre yazılımlar
3. Yazılımların başarılı kurulumları
4. Eğitimli insan kaynakları
Şirketlerdeki ERP süreçleri ise dört ana başlık altında incelenebilir:
1. ERP gereksinim tespiti
2. ERP ihale süreci
3. ERP kurulum süreci
4. ERP uygulama ve denetleme süreci
ERP sistemleri, şirketlerde doğru bir şekilde kurulup kullanıldığında son derece verimli sonuçlar doğurabileceği gibi, hatalı ya da eksik bir kurulum ve kullanım sonucu son derece keyif kaçırıcı manzaralar da elde edilebilir.
ERP sistemlerinin getirileri yüksek olmakla beraber, kurulum ve ilk uygulama süreci zordur ve uzmanlık ister. Bu uzmanlığın kullanılmadığı zamanlarda, ERP sistemlerinin şirketlere olan “toplam sahip olma maliyeti” zamanla artış gösterir.
Şirketler, yukarıda bahsettiğimiz temel faydaların altyapısını hazırlayacak adımları atmadan, anında ve her derde deva diyerek ERP sistemlerine başvurdukları sürece, hayal kırıklığı kaçınılmazdır. Rekabetçi bir şirket yapısının ön koşullarından birisi olan ERP sistemlerinin bedeli, sadece yazılıma ve danışmanlığa ödenen para değil, aynı zamanda şirketteki entegrasyon altyapısı ve bu yapının çalıştırılması için gerekli olan kurumsal disiplini oluşturma çabalarıdır. Bu çabalara katlanmayı düşünmeyen şirketlerin, ERP’nin nimetlerinden faydalanmayı da düşünmemeleri gerekir.
Haberin Kaynağı : SUBCONTURKEY YAN SANAYİ ve TEDARİKÇİ GAZETESİ
14.09.2015