Ferel Elektronik, Yenilikçi Üretim Teknolojileri ile Geleceğe Yatırım Yapıyor
FEREL Elektronik Genel Müdürü Aşkın Koray Korucu ve Satış Yöneticisi İlter Mutlu ile görüşerek FEREL’in üretim çeşitleri ve hedefleri hakkında bilgi aldık.
Pişirici cihazlar için; Ateşleme Bobini, Ateşleme Anahtarı ve Buji olarak 3 ana komponent üretimi yapan Ferel Elektronik, İstanbul-Silivri’deki 10 bin metrekare kapalı alanı bulunan fabrikasında üretim gerçekleştiriyor. FEREL Elektronik San. ve Tic. A.Ş. Genel Müdürü Aşkın Koray Korucu ve Satış Yöneticisi İlter Mutlu ile fabrikalarında görüşerek FEREL’in üretim çeşitleri ve hedefleri hakkında bilgiler aldık.
SUBCONTURKEY: FEREL’in kurumsal kimliği hakkında bilgi verir misiniz?
İlter Mutlu: Global manada tedarik hizmeti verecek şekilde ölçeklendirilmiş organizasyon ve üretim kapasitesi, kalite odaklı üretim teknoloji ve metotları ile vizyonu Türkiye ve dünya çapındaki tüm beyaz eşya üreticilerine cevap verecek şekilde konumlanmış bir elektronik ürün üreticisi FEREL.
Genç, dinamik, kendi tasarımları olan, patentli ürün ve üretim teknolojileriyle ile fark yaratan, bu kapsamda da kendi sektöründe öncü bir firmadır.
SUBCONTURKEY: Gazlı pişiriciler için ateşleme sistemleri üretiminiz hakkında bilgi verir misiniz? Bu ürünlerden başka yeni komponentler üretiyor musunuz?
İlter Mutlu: Gazlı pişiriciler için ateşleme sistemi üretimi adı altında 3 ana komponent üretimi mevcut şuan fabrikamızda. Ateşleme Bobini, Ateşleme Anahtarı ve Buji.
Ateşleme bobini kompleks bir yapı, birçok komponentin bir araya geldiği, uzmanlık gerektiren bir ürün. Ar-Ge birimimiz bu komponentlerin üretimi, tasarımı ve geliştirilmesi adına 20 yıllık bir tecrübeye sahip, dünyadaki neredeyse tüm pazar oyuncularıyla çalışmış, onların istek ve taleplerini iyi bilen bir ekip.
Ateşleme Anahtarı ve Buji üretimlerimizi, tasarımlarını kendi bünyemizdeki yüksek donanımlı mühendis kadrosuna sahip otomasyon birimimiz tarafınca gerçekleştirdiğimiz ve üretim metotları için patent aldığımız otomasyon hatlarında gerçekleştiriyoruz.
Önümüzdeki ikinci 5 yılın yatırım ve Ar-Ge projeleri açısından planlamasını yapmış bulunmaktayız. Özellikle Ar-Ge birimimizin de içerisinde bulunduğu Ar-Ge Merkezi, ülke hedeflerimiz ile de uyumlu olarak teknoloji üreten bir yapı haline gelmek üzerinde çalışmalarına devam etmekte. Gerek patent başvuru aşamasında gerekse patent çalışmaları tamamlanmak üzere olan birçok Ar-Ge projesi mevcut. Ayrıca bazı Ar-Ge projelerinde müşterilerimizle beraber çalışarak ortak başarılara adım attık. Bu gibi ortak çalışma platformları bize duyulan güven ve itibarın simgesi niteliğini taşımaktadır.
Patent süreçleri tamamlanan, seri üretime hazır ürünler söz konusu olduğunda yine sizler aracılığı ile müşterilerimiz ve sektör ile paylaşıyor olacağız.
SUBCONTURKEY: Müşterilerinizin gelişen ve değişen teknolojik ürün taleplerine yönelik neler yapıyorsunuz? Yatırımlarınız oldu mu?
İlter Mutlu: Dünya üzerinde dört bir yöne konumlanmış müşterilerimiz ile sürekli iletişim halindeyiz. Takdir edersiniz ki farklı coğrafyalar ve bu coğrafyalarda bulunan farklı tüketici alışkanlıkları, müşteri taleplerini de beraberinde doğuruyor.
Özellikle son dönemde ev elektroniği sektöründeki gelişmeler sonucu doğan yeni müşteri talepleri bizim ürünlerimize de yansıdı. Müşterilerimizin kendi ürünleri ile ilgili yaptıkları Ar-Ge çalışmalarında ürüne elektronik entegrasyonu katmaları sonucunda mekanik kontrollü bir yapıdan elektronik kontrollü bir yapıya geçiş söz konusu. Bu elektronik entegrasyonu ile ilgili talepler doğal olarak bizim ürünlerimiz inde diğer elektronik yapılar ile beraber çalışma ihtiyacını ortaya çıkarıyor. Bu ihtiyacı karşılamak adına yeni tasarımlar ve yeni yatırımlar yapmaktayız.
Genç ve dinamik bir firma vurgusunun altını halihazırda üretim teknolojileri ve alt yapısını Endüstri 4.0 ile uyumlu olmak ile dolduruyoruz. Devam eden yatırımlarımızı da bu çerçevede planlayarak gerçekleştireceğiz. Bu yapının bize sağladığı kalite ve verimlilik haricindeki en büyük katkı esnek üretim yapabilme kabiliyetini kazandırıyor oluşu. Farklı coğrafyalardan aldığımız çeşitlilik içeren müşteri taleplerine ancak bu yapı ile cevap verebiliriz.
SUBCONTURKEY: 2019 yılının ilk 6 ayı nasıl geçti? Geçen seneye göre 2019 yılını değerlendirir misiniz?
İlter Mutlu: 2019 yılında bütçe hedefimizi onay alınıp çalışılmaya başlanan müşterilerin sayısı ile de orantılı olarak oldukça yüksek tuttuk. Buna rağmen ilk 6 aylık bütçe-ciro uyumu bizi oldukça sevindirdi. Bu bütçe uyumunu ikinci 6 ay için de tutturacağımızı bize gelen müşteri forecast’leriyle gözlemleyebiliyoruz. Hâlihazırda büyük grup olarak nitelendirdiğimiz beyaz eşya üreticilerinin bir kısmı ile çalışmaya başlanmış olup diğerleri ile de başlama aşamasına gelmiş bulunmaktayız. Onay süreçleri tamamlandığında kuruluş hedeflerimiz arasında olan %80 ihracat rakamına kısa sürede ulaşacağımızı öngörüyoruz.
SUBCONTURKEY: Endüstri 4.0’a yönelik yatırımlarınız var mı?
İlter Mutlu: Endüstri 4.0 sanayi devri ve neslerin interneti (IoT) kavramları 2011 yılı sonrası üretim terminolojisine girdi, FEREL Elektronik kurulduğunda halihazırda gerek Alman firmaları gerekse sektör lideri diğer üretici firmalar bu entegrasyonun geçiş sürecindeydiler. Bizim şansımız ise bu farkındalık ortamında yatırım kararı alınması ve Endüstri 4.0’ın gereksinimlerinin yatırım esnasında düşünülmüş olması. Dolayısıyla diğer endüstri kavramlarından bu döneme geçiş süreci diye adlandırabileceğimiz bir süreç yaşamadık. Kuruluşumuzda yapılan tüm yatırımlar ve yapmayı planladığımız yeni yatırımlar Endüstri 4.0 ile uyumlu. Makinelerden aldığımız “Big Data” denilen veriler Üretim Mühendisliği ve Bakım birimlerimiz tarafından işlenerek, üretim verimliliği ve kalitesini iyileştirecek aksiyonlar almamızı sağlıyor. Örnek verebilmek adına, Üzerinde çalıştığımız bir projede “big data” verilerinden faydalanarak makinelerin arıza periyodlarını kaydederek “arıza haritası” adı altında bir takvim oluşturarak, makinede daha arıza oluşmadan oluşabilecek arızayı öngörmeyi planlıyoruz.
SUBCONTURKEY: Üretiminizin ne kadarını ihraç ediyorsunuz? İhracat için hedef pazarlarınız hangileridir?
İlter Mutlu: Diğer bir sorunuzda da belirttiğim gibi ihracata çok önem veriyoruz, kuruluş hedefimiz %80 oranında ürettiğimiz ürünü dış pazarlara satabilmek ve hâlihazırda bu rakama yaklaşmış bulunmaktayız. Hedef pazar olarak adlandırmak yerine, biz tüm dünyadaki pişirici grubunda faaliyet gösteren tüm üreticilere hizmet vermeyi amaçlıyoruz diyebilirim. Hedefimizi yakalamak adına yaptığımız faaliyetler ise, üyesi olduğumuz (İMMİB-TET) Elektrik ve Elektronik İhracatçılar Birliği’nin Dünya’nın dört bir yanında düzenlemiş olduğu Ticaret Heyetlerine katılıyoruz, yine 2016 yılından beri Milli Katılım Organizasyonları adı altında IFA Berlin ve Çin Canton fuarlarına katılım sağlayarak bilinirliğimizi arttırma faaliyetlerini gerçekleştiriyoruz.
Ayrıca ihracat faaliyetleri sonucu oluşan bir durumdan bahsetmek istiyorum. Çalıştığımız yabancı menşeili firmalar bizim gelişimimize önemli katkıda bulunuyorlar. Gerçekleştirmiş olduğumuz ortak çalışma platformları, kalite denetimleri bizim daha ayakları yere sağlam basan bir firma olmamızı sağladığına inanıyoruz. Bu sebeple müşterilerle iletişime çok önem veriyoruz ve yaşadığımız her olaya kazanım olarak bakıyoruz.
SUBCONTURKEY: Yaşanan ekonomik sıkıntılardan beyaz eşya sektörü nasıl etkilendi? Sizce neler yapılmalı? Bir sanayici olarak talepleriniz nelerdir?
İlter Mutlu: Beyaz Eşya Sektörü 2017 yılında uygulanan “0” ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) gibi itici bir güçle ile iç pazarda %7’lik bir büyüme yaşamıştı. Bu rakam 2018 de ise %17’lik bir daralma olarak yansıdı iç pazara. Aynı dönemde ihracat rakamları ise %6’lık bir büyüme gösterdi. Bu tabloda üretim rakamları da az olunca 2018 yılı Beyaz Eşya Üreticileri ve Yan Sanayisi için zor bir yıl olarak geride kaldı. Kur artışının etkisiyle maliyetlerde önemli ölçüde artışa maruz kalan üretici bunu iç piyasadaki fiyatlara yansıtmak zorunda kaldı. Tüketiciye binen bu yük ÖTV teşvikleri ve taksit sayılarının 24 ay mertebelerine çekilmesi gibi uygulamalar ile tüketici talebinin canlanmasına yardımcı olabilir. Aksi bir durumda iç piyasadaki daralmalar sebebiyle oluşacak üretim yapısındaki değişiklikler ihracatı mutlaka etkileyecektir.