Ford Otosan, 4 Kıta 37 Ülkeden 970 Tedarikçi İle Çalışıyor
Lojistik hizmet sağlayan tedarikçilerinin sürdürülebilir bakış açısına sahip, kurumsal ve rekabetçi olmasına dikkat ettiklerini belirten Ford Otosan Malzeme Planlama ve Lojistik Genel Müdür Yardımcısı Gökşen Töre Sancak, uçtan uça lojistik çözümü sunan, kendisini sürekli geliştiren ve yenileyen; sonuç odaklı, gelişen teknolojilerle katma değer sağlayan firmalarla çalışmayı tercih ettiklerini söyledi. Gökşen Töre Sancak, tedarikçi seçiminde ticari konula
Öncelikle kısaca sizi tanıyabilir miyiz?
Gökşen Töre Sancak: İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği bölümünden 1996 yılında mezun oldum. Kariyerime 1996 yılında Ford Otosan’da Dış Satın Alma Uzmanı olarak başladım. 2000 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği Bölümü Yüksek Lisansı’nı ve son olarak 2017 yılında Harvard Üniversitesi PLD Programını tamamladım. Tedarik zincirinde çeşitli görevlerde ve çeşitli projelerde yer aldıktan sonra, 1 Şubat 2016 tarihinden itibaren Malzeme Planlama ve Lojistik Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yapmaktayım.
Konunuz dışında olsa da Ford Otosan’ın üretimleri ile ilgili de bilgiler verebilir misiniz?
Gökşen Töre Sancak: 1959 yılında kurulan Ford Otosan, 455 bin adet ticari araç, 75 bin adet motor ve 140 bin adet aktarma organı üretim kapasitesi ile Ford’un Avrupa’daki en büyük ticari araç üretim merkezi ve Türkiye’nin İhracat lideridir.
Kocaeli (Gölcük ve Yeniköy fabrikaları), Eskişehir (İnönü fabrikası) ve İstanbul (Sancaktepe Ar-Ge Merkezi ve yedek parça deposu) olmak üzere üç ana merkezde faaliyetlerimiz bulunmakta olup, Ford Transit, Ford Courier ve Ford Trucks araçlarını üretiyoruz. 2018 yılında toplam gelirimiz 6,9 milyar USD olup, bunun 5,7 milyar USD’si ihracat gelirleridir. Türkiye ticari araç ihracatının %74’ünü gerçekleştiren Ford Otosan olarak, son üç yılda olduğu gibi 2018’de de Türkiye ihracat şampiyonluğunu sürdürüyoruz. Rekabetçi ürün ve hizmetlerimizle Türkiye ticari araç pazarının değişmeyen lideri ve ihracat şampiyonu konumundayız.
Malzeme Planlama ve Lojistik Departmanı olarak neler yapıyorsunuz?
Gökşen Töre Sancak: Ford Otosan’da malzeme planlama ve lojistik faaliyetleri müşterilerimizin siparişinden başlayıp, ürünlerimizin müşterilerimize teslimatına kadar olan bütünsel süreci kapsıyor. Tedarik zinciri yönetimini, ürünün yaşam döngüsü ile başlayıp, malzemelerin üretim tesisine kadar olan akışı ile araçlarımızın müşteriye ulaşana kadar olan sürecin tamamını kapsayan bütünsel bir değer zincirini olarak ele alıyoruz. Süreçlerimizde ana hatlarıyla; uzun ve kısa dönem üretim planlarının oluşturulması, imalatçılarımızın geliştirilmesi, lojistik, dış ticaret ve fabrika içi malzeme hareketleri ile araç ihracatlarımızı gerçekleştirdiğimiz Yeniköy liman sahamızın yönetilmesi yer almaktadır.
Ford Otosan MP&L olarak “Dünyanın en değerli tedarik zinciri organizasyonları arasında en üst sırada yer almak” vizyonu ile çıktığımız yolda, bizi vizyonumuza taşıyacak stratejilerimizi belirledik. Bugün bizi başarıya taşıyan operasyonel mükemmellik hedeflerimize odaklanmak çok önemli, ancak yeterli değil. Günümüzdeki faaliyetlerimizi başarı ile sürdürürken, dünyada değişen şartlara uyum sağlamak ve daha önemlisi bu trendlerin belirlenmesinde etkin rol sahibi olmak için süreçlerimizi yeniden tasarlayarak dijital şampiyon olma hedefi ile ilerliyoruz.
Yan sanayileriniz ve tedarikçilerle ilişkilerde nelere dikkat ediyorsunuz? Aradığınız kriterler nelerdir?
Gökşen Töre Sancak: Lojistik hizmet sağlayan tedarikçilerimizin sürdürülebilir bakış açısına sahip, kurumsal ve rekabetçi olmasına dikkat ediyoruz. Uçtan uça lojistik çözümü sunan, vizyonumuz paralelinde kendisini sürekli geliştiren ve yenileyen; sonuç odaklı, gelişen teknolojilerle katma değer sağlayan firmalarla çalışmayı tercih ediyoruz. Önemli projelerde bizimle çalışmak isteyen firmaların, süreci tam anlamıyla anladığından ve bunu simulasyonlarla hedeflediğimiz performans kriterlere ulaşabileceğini gösterdiğinden emin olmanın çok değerli olduğuna inanıyoruz.
Tedarikçi seçiminde ticari konular kadar operasyonel yetkinliklere de dikkat ediyoruz. Bu konudaki referansımız Odette ve AIAG tarafından geliştirilen Global MMOG-LE (Material Management Operations Guideline- Logistics Evaluation) olup, Tedarikçi Geliştirme ekibimiz “MMOG LE” kriterlerine göre tedarikçilerimizi sahada denetlemektedir. Diğer taraftan Ford sistemleri ile full entegre bir şekilde çalışan Tedarikçi Performans Sistemimiz sayesinde tedarikçilerimizin sevkiyat performansını aylık olarak ölçmekte ve gelişime açık tedarikçilerimiz için eğitim veya saha ziyareti planlayarak gelişimi sürekli desteklemekteyiz. Sevkiyat performansı yüksek, “MMOG LE” kriterlerini sağlayan tedarikçilerimizi Q1 ile belgelendiriyoruz. Bu sayede tedarikçilerimiz globalde tüm Ford fabrikaları ile çalışmaya aday hale gelmiş oluyor. Tedarikçilerimizin sevkiyat, kalite , kapasite ve finansal performanslarını aylık takip ettiğimiz SRM (Supplier Risk Management) süreci sayesinde kısa ve orta vadeli riskleri de yönetme imkanı buluyoruz.
Diğer taraftan, teknolojik ilerlemeler bizler kadar tedarikçilerimizi de değiştirmektedir. Anlık veri ile yönetilen ve uçtan uca izlenebilir bir tedarik zinciri yönetimi için tedarikçilerimizin de Endüstri 4.0 ve yeni teknolojileri takip etmesi ve uygulaması gerekmektedir.
Üretim sürecinde kaç yan sanayiyle/tedarikçiyle çalışıyorsunuz? Bunların yerli ve yabancı olmak üzere sayıları nedir?
Gökşen Töre Sancak: 4 kıta ve 37 ülkeden 970 tedarikçi ile çalışıyoruz. Yurtdışında 665, Türkiye’de ise 305 adet tedarikçimiz bulunmaktadır.
Ford Otosan’ın satın alma süreçlerinde yan sanayilerinden en büyük beklentisi nelerdir?
Gökşen Töre Sancak: Teknolojinin çok hızlı ilerlediği ve bunun sadece üretim tesislerini değil tüm sektörleri yeniden düşünmeye ve kendisini değiştirmeye zorlayan bir sanayi devriminin yaşayan tanıklarıyız. Lojistik hizmetlerini düşündüğümüzde bu değişimden en fazla etkilenen sektörlerden birisi de lojistik sektörü olacaktır. Gerçek zamanlı verilerin kullanılabilir olmasının yanında, bu verileri anlamlı hale getirerek toplam değer zincirine doğrudan katkı sağlayacak imkanlar artık ulaşılabilir konumdadır. Bu gelişmeler, sadece maliyetlerin düşürülmesine değil hizmet kalitesinin artırılmasına da ciddi katkı sağlayacaktır. Lojistik alanında hizmet veren tedarikçilerimizin de bu bağlamda yatırımlarını hızlandırarak fark yaratması gerektiğine inanıyorum.
MP&L perspektifinden bakıldığında, tedarikçilerimizden temel beklentilerimiz; yüksek sevkiyat ve kalite performansı, değişken müşteri taleplerine hızla cevap veren esnek kapasite kurulumu, ve malzeme temin sürelerinin kısaltılmasıdır. Bunun yanında otonom ve elektrikli araclar ile giderek daha kompleks bir hale gelen malzeme ve lojistik ağını yönetecek teknolojik alt yapı ve yatırımlar, Endüstri 4.0 ve dijital dönüşümde öncülük, sürdürülebilir yan sanayi uygulamaları tedarikçilerimizi geleceğe taşıyacak en önemli konulardır.
Son olarak eklemek istedikleriniz var mı? Vermek istediğiniz mesajlar varsa onları da öğrenmek isteriz…
Gökşen Töre Sancak: Şunu özellikle vurgulamak isterim ki; tedarik zinciri oldukça büyük bir ekosistem. Bu ekosistem, müşteri siparişinden, aracın teslimatına kadar tüm süreci içine alıyor. Müşterilerimiz, tedarikçilerimiz, hizmet sağlayıcılarımız ve biz aynı ekosistemde yer alıyoruz.
Ford Otosan olarak Türkiye’nin en değerli ve en çok tercih edilen sanayi şirketi olmak vizyonu ile devam ettiğimiz yolculuğumuzda dijital dönüşümden inovasyona, akıllı üretimden yalınlaşmaya kadar pek çok alanda önemli adımlar atıyoruz. Bu adımları atarken ekosistem ile senkronize hareket etmenin önemine inanıyoruz. Bu nedenle paydaşlarımız ile sürdürülebilir ve güçlü ilişkiler kurmak adına ortak bir kültürün de tohumlarını ekiyoruz. Bir yandan da hedeflerimize ulaşmak için gerekli olan yetkinlikleri belirliyor ve çalışanlarımızı bu yönde destekliyoruz. Ford Otosan MP&L organizasyonu olarak bu vizyon ve yaklaşım ile tedarikçilerimiz ve servis sağlayıcılarımıza rol model olduğumuzu düşünüyor ve bu yönde çalışmalarımıza devam ediyoruz. Bu dönüşüm ile beraber Ford Otosan’da rekor üretim adetlerine imza atmayı ve Türk Otomotiv Sanayisini daha da ileriye taşımayı hedefliyoruz.
02.05.2019