Hidrojen Çağına Doğru: Bosch, Yakıt Hücreli Güç Modülünün Seri Üretimine Başladı
-Bosch Yönetim Kurulu Başkanı Stefan Hartung: “Bosch hidrojenle büyüyor.”
Hidrojen Çağına Doğru: Bosch, Yakıt Hücreli Güç Modülünün Seri Üretimine Başladı
Bosch, 2030'a kadar Hidrojen teknolojilerinde 5 milyar Euro satış hedefliyor
-Bosch, tüm hidrojen değer zincirinde faaliyet gösteriyor.
-Bosch Yönetim Kurulu Başkanı Stefan Hartung: “Bosch hidrojenle büyüyor.”
-Bosch, 2026'ya kadar H2 teknolojisine yaklaşık 2,5 milyar Euro yatırım yapacak.
-Bosch, hidrojen teknolojisi alanında 3.000'den fazla çalışana sahip.
-Hidrojen ekonomisinde Bosch uzmanlığı talep ediliyor.
Mobilitede hidrojen (H2) çağına giriş yapan Bosch, Stuttgart-Feuerbach fabrikasında yakıt hücreli güç modülünün seri üretimine başladı. 2023'ün üçüncü çeyreğinde ABD pazarında, Bosch’un pilot müşterisi Amerikalı şirket Nikola Motors’un yakıt hücreli elektrikli kamyonu piyasaya çıkacak. Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Stefan Hartung, Bosch 2023 Teknoloji Günü’nde yaptığı açıklamada, “Stuttgart-Feuerbach'ta, geçmişi diğer tüm Bosch tesislerinden daha eskiye dayanan fabrikamızda, hidrojenin geleceği gerçekleşmek üzere. Bosch hidrojen teknolojisini biliyor ve hidrojenle büyüyor” dedi. Şirket, üretimi ve uygulaması için teknoloji geliştirerek tüm hidrojen değer zinciri boyunca faaliyet gösteriyor. Bosch, 2030 yılına kadar hidrojen teknolojisiyle yaklaşık 5 milyar Euro’luk satış gerçekleştirmeyi planlıyor.
Bosch, hidrojen ekonomisine yönelik çözümlerinde de küresel bir üretim ağına ve Almanya'daki lokasyonlarının yeteneklerine güveniyor. Örneğin, Almanya'nın Bamberg kentindeki Bosch tesisi, Feuerbach Fabrikasına yakıt hücresi yığınını tedarik edecek. Elektrikli hava kompresörü ve devridaim üfleyici gibi önemli sistem bileşenleri ise Almanya'nın Homburg kentindeki Bosch fabrikasında üretilecek. Bosch Yönetim Kurulu Üyesi ve Bosch Mobilite Başkanı Markus Heyn, “Bosch, yakıt hücresi yığınları kadar karmaşık teknolojiler üretebilen çok az şirketten biri. Yalnızca gerekli sistem uzmanlığına değil, aynı zamanda yeni gelişmeleri hızla seri üretime ölçeklendirme yeteneğine de sahibiz” dedi. Yakıt hücreli güç modülünün üretimi sadece Feuerbach'ta değil, Çin'in Chongqing kentinde de başlıyor. İhtiyaç duyulan bileşenler ise Wuxi fabrikasından gelecek.
Hartung, “Bosch olarak, bu sistemleri hem Çin'de hem de Almanya'da üreten ilk şirketiz” dedi. Ayrıca Bosch, AB’de Güney Karolina’daki Anderson Fabrikasında mobil uygulamalar için yığınlar üretmeyi de planlıyor. Şirket, dünya genelinde 2030 yılına kadar altı ton veya daha ağır olan her beş yeni kamyondan birinde yakıt hücreli güç aktarma sistemi olacağını öngörüyor.
Bosch, hidrojen ekonomisinin şekillendirilmesine yardımcı oluyor
Bosch, iklim nötr bir dünyanın sadece hidrojen ile sağlanabileceğine inanıyor. Bu nedenle şirket, bir hidrojen ekonomisinin kurulmasını şiddetle savunuyor ve hidrojen yatırımlarını hızlandırıyor. 2021’den başlayarak 2026 yılına kadar Bosch, H2 teknolojilerinin geliştirilmesi ve üretilmesi için toplamda yaklaşık 2,5 milyar Euro yatırım yapmış olacak. Bu, 2021-2024 yatırım planında tahsis edilenden 1 milyar Euro daha fazla. İş fırsatları ve istihdam olumlu yönde etkilenecek. Şu anda bile Bosch'ta hidrojen teknolojileri üzerinde çalışan 3.000'den fazla çalışan var ve bunların yarısından fazlası Avrupa'da bulunuyor. Boş pozisyonların birçoğu şirket içinden ve özellikle de bugüne kadar güç aktarma sistemleri alanında çalışmış Bosch çalışanlarıyla doldurulabiliyor. Bununla birlikte, hidrojen işi için daha fazla beklenti siyasi ortama bağlı. Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Stefan Hartung, özellikle Avrupa'nın, Amerika Birleşik Devletleri gibi dünyanın diğer bölgelerindeki hızlı gelişmelere karşı bir denge oluşturmak için çok daha fazlasını yapması gerektiğine inanıyor. Daha spesifik olarak Bosch Başkanının, Alman ve Avrupalı politika yapıcılardan dört talebi var: “İlk olarak, AB’de hidrojen üretiminin hızını artırmalıyız. İkincisi, küresel tedarik zincirleri kurulmalı ve üçüncüsü, ekonominin tüm sektörlerinde hidrojen kullanılmalıdır.” Hartung, dördüncü nokta olarak, Avrupa'da hidrojen dağıtımı için altyapıyı hızla kurmanın önemini vurguladı.
Bosch hidrojen teknolojisi: Elektrolizden hidrojen motoruna kadar
Bosch otomotiv deneyimini başka hiçbir şirkette olmadığı kadar hidrojen ekonomisine uyguluyor. Bu nedenle şirket H2 üretiminde de talep görüyor. 2023’ün başında Bosch, proton değişim membranlarını, yani mobil yakıt hücrelerinde kullanılan enerji dönüştürme yönteminin tersini kullanarak, elektroliz için prototipler oluşturmaya başladı. Sonbahardan itibaren şirket, 1,25 megavatlık prototipleri pilot uygulamalar için kullanıma sunmayı planlıyor ve 2025'te seri üretime başlama yolunda ilerliyor.
Bosch, hidrojen kullanımı için çeşitli seçenekleri araştırıyor. Dağıtık güç ve ısı kaynağı için sabit katı oksit yakıt hücreleri kullanılabilir. Bosch, Almanya’da Köln yakınlarındaki Erkelenz’deki hastanede gerçekleştirilen pilot projede, yüzde 90 genel verimlilik elde etmek için bu teknolojiyi kullanmak istiyor. Mikro enerji santrali ilk olarak doğal gazla çalışır, ancak yeşil hidrojene dönüştürülebilir. Bosch, yakıt hücreli güç aktarım sistemlerinin yanı sıra hidrojen motoru üzerinde de çalışıyor ve hidrojenin hem port hem de doğrudan enjeksiyonu için sistemler geliştiriyor. Bu çözüm, özellikle ağır yüklere sahip uzun mesafeli ağır ticari araçlar için uygun. Bosch Yönetim Kurulu Üyesi ve Bosch Mobilite Başkanı Markus Heyn, “Bir hidrojen motoru, bir dizel motorun yaptığı her şeyi yapabilir, ancak bunun da ötesinde, karbon nötrdür. Aynı zamanda, hidrojen bazlı mobiliteye hızlı ve uygun maliyetli bir girişe izin veriyor” dedi. En büyük avantajlarından biri, bunun için gereken geliştirme ve üretim teknolojilerinin yüzde 90'ından fazlasının zaten mevcut olması. H2 motorunun, 2024 yılında tamamlanması bekleniyor. Bosch şu anda bile tüm önemli ekonomik bölgelerden üretim projeleri için dört sipariş almış durumda ve 2030 itibarıyla altı haneli adetlere ulaşmayı bekliyor. Bosch, bu alanda da hidrojen ekonomisini dinamik bir şekilde ileriye taşıyor.