Hızlı Tren Projeleri 2014 Yatırım Bütçesi
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın 2014 yılına ait yatırımlar bütçesi TBMM Genel Kurulu’nda kabul edildikten sonra Cumhurbaşkanlığı tarafından onaylanıp, Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Bütçede yapımı devam eden hızlı tren projelerine ayrılan ödenekler dikkati çekti.
Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi:
Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi 2014 Bütçesi 559.576.000 TL’si dış kredi olmak üzere toplam 640.001.000 TL’dir. Toplam proje tutarının 7.545.320.000 TL’si dış kredi olmak üzere 8.798.160.000 TL olduğu projede 2013 yılı sonuna kadar yapılan kümülatif harcama tutarı 6.276.529.000 TL’dir. Buna göre 31 Aralık 2013 itibariyle gerçekleşme oranı %71.3’tür. 2014 ve sonrası için %29.7’lik bir iş yükü bulunmaktadır. 2014’te ayrılan bütçe ise toplam işin %7.2’dir. 2014 yılı sonunda işin %78.5’i tamamlanmış olacaktır. 2015 ve sonrası için ise yapılması gereken %21.5 oranında iş yükü kalacaktır. Bu işler İnönü-Vezirhan etabındaki 26 no’lu tünelin kazısı ile Doğançay ripajı ile ilgili işlerdir. Bu tutarlar Ankara-Gebze arasını kapsamakta olup Gebze-Halkalı arası Marmaray Projesi CR3 Sözleşmesi kapsamında yapıldığı içi ayrı bir bütçe ile takip edilmektedir. Pendik-Gebze bölümünün bu yıl bitirilmesi beklenirken Pendik-Halkalı bölümünün ise 2015 ve sonrasında bitirileceği anlaşılmaktadır.
Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi birden farklı sözleşme ile inşaa edilmektedir. Ankara-Eskişehir arası hizmette olan projenin Eskişehir-İstanbul bölümündeki çalışmalar devaam etmektedir.
Bu çalışmalar içinde, 54 km uzunluğundaki İnönü-Vezirhan etabına ayrılan bütçe 158.485.000 TL’dir. Bu tutarın ağırlıklı olarak 26 no’lu tünelin (6.3 km) kazılmayan 5 km’si için ayrıldığı anlaşılmaktadır. Ayrıca elektrifikasyon ve sinyalizasyon işlerine de harcama yapılacaktır. İnönü-Vezirhan etabının toplam maliyeti 1.664.653.000 TL’dir. 31 Aralık tarihine kadar gerçekleşen kümülatif harcama tutarı 1.506.168.000 TL’dir. Buna göre işin tamamlanma oranı % 90.5’tir. 2014 ve sonrası için % 9.5’lik iş yükü bulunmaktadır.
Vezirhan-Köseköy etabının toplam maliyeti 2.666.605.000 TL’dir. Bu maliyete Doğançay Ripajı da dahildir. 31 Aralık 2013 itibariyle harcanan kümülatif tutar ise 1.814.531.000 TL’dir. Buna göre işin % 68’i tamamlanmıştır. Tamamlanan bölümler Vezirhan-Geyve ve Sapanca-Köseköy bölümleridir. Geyve-Sapanca bölümü ise 2 farklı kesimde yapılmaktadır. 1. Kesim olarak Geyve-Doğanay arasının yapımı devam etmekte olup Doğançay-Sapanca arasının henüz ihalesi gerçekleştirilmemiştir. Vezirhan-Köseköy etabında 2014 ve sonrası için % 32’lik iş yükü bulunmaktadır. 2014 için ayrılan bütçe tutarı ise 242.133.000 TL’dir. Buna göre 2014 yılında % 9’luk ilerleme kaydedilecek ve tamamlanma oranı % 77’ye ulaşacaktır. 2015 ve sonrasına kalan iş yükü ise % 23’tür. Yapımı devam eden projede, Geyve-Sapanca arası daha sonra tamamlanacak ve geçici olarak Pamukova-Arifiye arasındaki mevcut koridordan ilerleneceğinden dolayı açılışı etkileyen bir husus değildir.Köseköy-Gebze etabı için ise bütçede 2 farklı kalem yer almaktadır.
1. kalem:
Toplam maliyet 82.521.000 TL olup 31 Aralık itibariyle kümülatif harcama tutarı 49.923.000 TL olmuştur. Buna göre iş 60.5 oranında tamamlanmıştır. Yapılması gereken % 29.5 oranında iş yükü bulunmaktadır. 2014 bütçesinde 32.598.000 TL ayrılmıştır. Buna göre 2015’e sarkan iş kalmayacaktır.
2. kalem:
AB hibesiyle yapılan bu projenin toplam maliyeti 364.487.000 TL’dir. 31 Aralık 2013 itibariyle harcanan kümülatif tutar 282.896.000 TL’dir. Buna göre işin % 77.6’sı tamamlanmıştır. 2014 için % 22.4’lük iş yükü bulunmaktadır. Bu amaçla 2014’te ayrılan bütçe 81.591.000 TL’dir. 2015’e sarkan iş bulunmamaktadır.
Her 2 kalemde 2014 için ayrılan bütçe toplamı ise 114.189.000 TL’dir. Her 2 kalemin toplam proje tutarı 447.008.000 TL’dir. Buna göre işin % 74.5’i tamamlanmış olup 2014’te % 25.5’lik iş bitirilecektir. Köseköy-Gebze bölümünde altyapı bitirilmiş olup üstyapı işleri kapsamında balast serme, traversli ray montajı, balast sıkıştırma, makas ferşi gibi işler bitme noktasındadır. İşin sözleşme bitiş tarihi 13 Mayıs 2014’tür.
Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi:
Ankara-Sivas hızlı demiryolu için 2014 bütçesinde 120.000.000 TL ödenek ayrılmıştır. Toplam maliyeti 2.635.359.000 TL olan projede bugüne kadar 1.398.104.000 TL kümülatif harcama yapılmıştır. Çalışmalar Yerköy-Sivas arasında yapılmış olup bitmeyen bölümler için 3 farklı kesimde ikmal ihalesine çıkılmıştır. 2 kesimde ihalenin sonuçlanıp işlere başlanmasına karşın 1 kesimde henüz ihale yapılmamıştır. Yerköy-Ankara arası ise ayrı sözleşmelerle takip edilmektedir.
Ankara-Bursa Hızlı Tren Projesi:
Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli demiryolu projesi kapsamında 215 km Yüksek Standartlı Demiryolu Yapımı Müşavirlik ve Kontrollük Hizmetleri için 120.000.000 TL ödenek ayrılmıştır. Toplam maliyeti 1.072.498.000 TL olan projede bugüne kadar 349.512.000 TL harcama yapılmıştır.
Ankara-İzmir Hızlı Tren Projesi:
487 km Yüksek Standartlı Demiryolu Yapımı, Müşavirlik ve Kontrollük Hizmetleri işi bütçede 2007E010130 proje kodu ile takip edilmektedir. 2007’de bütçeye giren projenin 2015’te tamamlanması hedeflenmektedir. Proje tutarı ise 3.746.188 TL’dir. 2013 yılı için projeye toplam 200.000 TL ödenek ayrılmıştır.
Sivas-Erzincan Hızlı Tren Projesi:
Sivas-Erzincan hızlı demiryolu için 2014 bütçesinden ayrılan ödenek, 30.000.000 TL’dir. Toplam proje tutarı 4.494.000.000 TL’dir. Hat tamamlandığında doğu-batı koridorunda ulaşım sağlanacak ve Kars-Tiflis-Bakü hattıyla entegrasyon sağlanarak Avrupa ile Asya arasında önemli bir koridor oluşturulacaktır. Türkiye-Gürcistan-Azerbaycan Demiryolu (Kars-Ahılkelek-Tiflis-Bakü) (DAP) için 2014’te ayrılan bütçe tutarı 21.500.000 TL’dir. Toplam maliyeti 1.247.796.000 TL olan projenin bugüne kadar harcama tutarı 1.210.552.000 TL’dir. Bütçede Alt ve Üst Yapı İkmal İnşaatı için ayrılan tutar 20.000.000 TL’dir. Kalan 1.500.000 TL ise Mühendislik, Müşavirlik ve Kontrol Hizmetleri (İkmal İnşaatı) içindir.
Yeni Demiryolu ve 2. Hat Projeleri:
Yeni demiryolu ve ikinci hat yapımları, altyapı rehabilitasyonu, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon tesisleri Yapımı için 2014’te belirlenen ödenekler aşağıdadır.
1-Menemen-Manisa 2. 3. ve 4. Hat, Elektrifikasyon, Sinyalizasyon ve Telekom Tesisi Yapımı: 20.000.000 TL
2-Konya-Karaman 2. Hat, Elektrifikasyon, Sinyalizasyon, Telekom Tesisi Yapımı ve Altyapı İyileştirmesi: 56.000.000 TL
3-Adana-Mersin 3. ve 4. Hat, Elektrifikasyon Sinyalizasyon ve Telekom Tesisi Yapımı: 30.000.000 TL
4-Arifiye-Pamukova 2. Hat, Elektrifikasyon, Sinyalizasyon ve Telekom Tesisi Yapımı: 51.000.000 TL
5-Tepeköy-Selçuk 2. Hat, Elektrifikasyon Sinyalizasyon ve Telekom Tesisi Yapımı: 14.000.000 TL
6-Adana-İncirlik-Toprakkale 2. Hat, Elektrifikasyon, Sinyalizasyon ve Telekom Tesisi Yapımı: 24.000.000 TL
7-Sincan OSB-Yenikent-Kazan Demiryolu ve 2. Hat Yapımı, Elektrifikasyon, Sinyalizasyon, Telekom Tesisi Yapımı ve Altyapı İyileştirmesi: 20.000.000 TL
8-Karaman-Ulukışla-Yenice Yeni Demiryolu ve 2. Hat Yapımı, Elektrifikasyon, Sinyalizasyon, Telekom Tesisi Yapımı ve Altyapıİyileştirmesi: 20.000.000 TL
Ayrıca; Afyon-Denizli-Isparta/Burdur Yerli Sinyalizasyon Projesi için 15.000.000 TL ayrılmıştır. Sinan-Batman Demiryolu Deplasmanı için ise 10.000.000 TL ödenek verilmiştir.
Muhtelif Proje ve Fizibilite, Etüd-Proje ve Mühendislik Hizmetleri için 19.970.000 TL pay verilmiştir.
Yol Yenilemeleri ve İyileştirmeleri işi için TCDD’ye Yol Yenilemesi ve Ray Bağlantı Elemanı Temini,Trafik Güvenliği, Yol Makinası ve Teçhizat Alımı, Ray Kaynağı, Makas Yenilemesi, Yol İyileştirmesi, İstasyonlarda Hat Uzatmaları, Demiryolu Deplasmanı, Yeni Hat Yapımı, Varyant ve Kurp Düzenlemeleri, Tünel Köprü ve Menfez Yenilemesi, Hat ve Tesis İhatası, Müşavirlik ve Kontrollük Hizmetleri, Etüd-Proje Yapım gibi işlerden oluşan projeye 850.000.000 TL bütçe verilmiştir. 2014E010010 koduyla takip edilen proje için 163.245.000 TL dış kredi sağlandığı görülmektedir.
Çekilen Araçların İmali ve Modernizasyonu için 100.000.000 TL bütçe verilmiştir. Gar, İstasyon ve Diğer Hizmet Binaları ve Tesisleri Bakım ve Onarım işleri için 100.000.000 TL bütçe verilmiştir. Sinyalizasyon, Elektrifikasyon, Haberleşme ve Emniyet Tesisleri Tevsii ve Yenileme için 130.000.000 TL ödenek ayrılmıştır.
TCDD 106 adet Yüksek Hızlı Tren Seti için 2014 bütçesinde 40.000.000 TL ödenek ayrılmıştır. Toplam proje tutarı ise 9.073.150.000 TL’dir.
Tren Planlama, Projelendirme ve İzleme Sistemleri ve Merkezileştirilmiş YHT Trafik Yönetimi Sistemi için ayrılan bütçe ise 24.000.000 TL’dir.
Ayrıca, 6 adet Hızlı Tren Seti Temini için 95.000.000 TL ödenek ayrılmıştır. İlk seti TÜVASAŞ’ta olan projenin 2. seti imalat aşamasındadır. Toplam proje tutarı ise 649.392.000 TL’dir.
1 adet Yüksek Hızlı Tren Seti Temini, Test, Ölçüm ve Sertifikasyon, Donanım Temini ve Montajı için ayrılan bütçe ise 15.781.000 TL’dir.
20 adet DE Anahat Lokomotifi (TÜLOMSAŞ) için 23.169.000 TL ayrılmıştır.
80 adet Elektrikli Anahat Lokomotifleri 144.176.000 YL ayrılmıştır.
12 Adet Acil Müdahale Aracı ve Dereyman Cihazı için 4.579.000 TL ayrılmıştır.
Hızlı Tren Simülatör Temini, 2 Adet DE Lokomotif Simülasyon Mod. 20 Adet Masa Tipi Simülasyon ve Trafik Simülatör Temini için 5.000.000 TL ayrılmıştır.
52 Set (4 Araç), Toplam 208 Araç (DMU Tren Seti Üretimi (TÜVASAŞ) için 20.000.000 TL ayrılmıştır.
8 adet Dizel Loko Markizlerinin Kaplanması için 1.800.000 TL ayrılmıştır.
Dizel Anahat Lokomotiflerin Mikro İşlemci İle Donatılması (20 adet) için 3.000.000 TL ayrılmıştır.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
11.03.2014