Hyundai Getz'teki Performans Düşüklüğü Turbo'dan Mı Kaynaklanıyor
İkinci el olarak 2006 model Hyundai Getz CRDi VGT (88 HP) satın aldım. Aracımın ilk sahibi tüm bakımlarını yetkili serviste yaptırıyormuş ve ben de aynı şekilde gereken titizliği gösteriyorum.
Ancak 78.000 km'de iken satın aldığım ve şu anda 92.000 km'de olan bu aracın performansından memnun değilim. Diğer Hyundai Getz'leri kullanıyorum ve o araçların yanında benim otomobilimin performansının düşük olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle aracımı yetkili serviste kontrol ettirdim. Emme manifoltu, sensörler sökülüp temizlendi ve EGR supabı komple değiştirildi. Aracım bilgisayarda kontrol edildi ama arıza kodu vermedi.Özellikle kış mevsiminde aracımın egzozundan insan genzini yakan bir koku geliyor. Aracın kilometresine bağlı olarak sorunun turbodan olabileceğini söylediler. Ancak turbonun da çalışması sırasında sıra dışı bir seste oluşmuyor.Turbonun sökülüp takılmasında oluşacak zaman ve maddi kayıpları göz önüne aldığımda düşünmeye başlıyorum.Hyundai Getz CRDI'nin bakımlı olmasına rağmen performansının düşük olmasının belli nedenleri olabilir. Ancak bu nedenler fiziki olarak doğru nitelenmediği takdirde sizin örneğinizde olduğu gibi parça değiştirme işleminde deneme yanılma yolu uygulanabilinir. Bu da zaman ile maddi kayıplara neden olur. Arıza kodu vermeyen motorun gerekli bakımlarının yapılmasına rağmen performansın düşük olmasında akla gelen ilk parça turbodur.
Aracı özellikle şehir içinde sürekli oluşan dur kalk trafiğinde düşük motor devirlerinde kullandığınızda motorun kurumlanması ve katalizatörün de içerisinin tortulanarak tıkanması sorunlara yol açar. Tıkanan katalizatör de egzoz gazlarının çıkışını etkiler. Bu da turbonun üreteceği maksimum basıncın oluşmasını engeller. Yakıt basıncı düşük olsa veya EGR yanlış çalışsa zaten arıza kodu ile tespit edilebileceği için geriye sadece turbo ve motorun kurumlanma ihtimali kalıyor. Bu onarımlarda turbonun basıncının ölçülmesi de gerekirdi.Turbo basıncının ölçülmesinde araç genelde dördüncü viteste 1200 d/d civarındayken aniden tam gaza basarak 4000 d/d'ye çıkarak hızlanma yapılır ve bu süreçte takip edilir. Çıkan değer fabrika verisiyle karşılaştırılarak bir sonuca varılır. Turbonun iç yapısı sağlam da olabilir. Ancak basınç hattında hava kaçakları varsa turbo basıncı azalır. VGT yani değişken geometrili turboda parçanın içinde bulunan hareketli düzeneğin yapısı oldukça hassastır. Eğer turbonun içinde aşınma varsa basınç üretmekte zorlanabilir. Özellikle kurumlanmalar bu parçayı zorlar.Size tavsiyem öncelikle aracı karbon temizliği yapan (Bosch Car Service) ve bu konuda uzman bir servise götürerek kontrol ettirebilirsiniz. Karbon temizliği sonucu aracınızın performansı düzelirse başka bir işleme gerek yoktur. Ancak sorun devam ederse turbo basıncının ölçülmesi gerekir. Ben turbonun tamir edilmek yerine yenilemesi gerektiğini tavsiye ederim.
24.12.2013