İç Pazarda Tüketim Artışı Sektörü Ayakta Tutuyor
Plastik sektörü üretimi ilk çeyrekte yüzde 4,7 yükseldi.
Türk plastik sektörü üretime odaklandı. 2014 yılını yüzde 4,6 artış ile 8,5 ton üretim ile tamamlayan sektör, 2015 yılının ilk çeyreğinde de istikrarını korudu ve geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla yüzde 4,8 artış ile 2,2 milyon ton üretim gerçekleştirdi. Plastik mamullerinin ilk çeyrek üretim, ihracat ve ithalat rakamları değerlendirildiğinde ise iç piyasa taleplerinin ve tüketimin arttığı net olarak görülüyor. Türkiye’de yılın ilk üç ayında kişi başına plastik tüketimi geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 6,25 artarak 25,5 kg’a ulaşırken; toplam yurt içi tüketim ise 2 milyon tona yaklaştı.
Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) tarafından hazırlanan 2015 yılı ilk çeyrek değerlendirme raporuna göre; sektör üretim artışı ile yoluna devam ediyor. Üç aylık dönemde ekonomiye 3 milyar dolar katkı sağlayan plastik sektörü küresel sıralamada Avrupa ikinciliği ve dünya yedinciliği konumunu da korudu.
Plastik mamul ve hammadde üretiminde artış…
Plastik sektörü 2015’i ‘üretim’ yılı olarak belirledi. Yılın ilk çeyreğinde yüzde 4,7 oranında üretim artışı ile 2,2 milyon tona ulaşan sektör, 7 milyar 850 milyon dolarlık değer yarattı.
Plastik sektörü söz konusu üretimle kapasitesini yüzde 71,7 oranında kullandı. Üç aylık dönemde yaklaşık 2 milyon ton karşılığı 7 milyar 73 milyon dolarlık plastik ürünü iç piyasada kullandı. Kişi başı tüketim geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 6,25 oranında arttı ve 25,5 kg oldu.
Plastik hammadde üretimi de aynı dönemde yüzde 9,8 oranında artışla 275 bin tona ulaştı. Sektörün hammadde de ithalata bağımlılığı da bu artış ile 2014 yılının ilk çeyreğine göre yüzde 3,5 oranında azalarak yüzde 79’a geriledi.
Plastik sektörünün ithalatı düşüyor, ihracat artışı yılın ikinci yarısını bekliyor…
PAGEV’in 2015 yılı ilk çeyrek raporuna göre; sektörün hammadde ithalatı geçen yılın aynı dönemine göre miktar bazında yüzde 3 gerileyerek 1,5 milyon ton, değer bazında ise yüzde 20 oranında düşüş ile 2,22 milyar dolar oldu.
Sektörün aynı dönemdeki plastik mamul ithalatı ise miktar bazında yüzde 6,6 artış ile 130,7 bin ton, değer bazında ise yüzde 6,1 azalış ile 571 milyon dolar oldu.
Hammadde ithalatında Suudi Arabistan, Almanya ve Belçika, mamul ithalatında ise Çin, Almanya ve İtalya ilk üç sırayı paylaştı.
Türk plastik sektörünün hammadde dâhil plastik ve mamulleri ihracatı ise üç aylık dönemde 2014’e kıyasla miktar bazında yüzde 2 azalış ile 507,7 bin ton, değer bazında ise yüzde 10,6 oranında düşerek 1,18 milyar dolar olarak gerçekleşti.
Plastik sektörünün en çok hammadde ihracatı yaptığı ülkeler; Almanya, Rusya ve İtalya, mamul ihracatı yaptığı ülkeler ise; Irak, Almanya ve Rusya olarak sıralandı.
PAGEV Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu sektörün 2015 yılı ilk çeyrek sonuçlarına göre yaptığı değerlendirmede “Türk plastik sektörü olarak yılı diğer birçok sektörün aksine olumlu sonuçlarla karşıladık. Sektörümüzün yılın ilk çeyreğini üretim artışı tamamlamış olması gelişimimiz açısından önemli bir adım. Üretim artışı ve kişi başı plastik tüketim miktarındaki yükseliş sektörümüze yönelik iç piyasa talebinin artışının göstergesi. Tüm dünyada olduğu gibi plastik, kullanım avantajları ve ekonomikliği ile birçok alanda cam, metal ve ahşap gibi ürünlerin yerini alıyor. Ülkemizdeki tüketim artışının sebebini de alternatif malzemelerin yerini plastiklerin alması olarak yorumlayabiliriz. Göstergeler neticesinde 2,2 milyon tonluk ilk çeyrek üretiminin ilk yarı sonunda yaklaşık 4,5-5 milyon ton civarına ulaşmasını bekliyoruz. 2015 yılı sonunda ise üretim açısından yüzde 7 oranında büyüme ile 9 milyon tonu aşan bir üretim hedefliyoruz” dedi.
Yavuz Eroğlu sözlerine “2015 yılında ülkemiz ihracatında; ağırlıklı olarak euronun dolar karşısındaki kaybından kaynaklı bir düşüş yaşanıyor. Türk plastik sektörü bu düşüşten direkt olarak etkilenmese de ihracat rakamlarımızda bir gerileme görülüyor. İlk çeyreği geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla yaklaşık yüzde 2’lik bir düşüş ile 507,7 bin ton ihracat ile tamamladık. Altı aylık dönem için beklentimiz ise 1 milyon ton ihracatı aşmak doğrultusunda. Sektörümüz her yıl ortalama yüzde 10’luk ihracat artışına imza atıyor. Bu nedenle özellikle yılın ikinci yarısı için beklentimiz siyasi ve ekonomik dengelerle birlikte yeniden artış yönünde. Sonuç olarak yılsonu hedefimizi yüzde 10’luk yükseliş ile 2,4 milyon ton ihracata ulaşmak olarak belirledik” diyerek son verdi.
Haberin Kaynağı : İlyada İletişim
10.06.2015