İDDMİB Başkanı Rıdvan Mertöz: Birlik Olarak Hedefimiz İhracat Birim Fiyatını 7,5 Dolara Çıkarmak
İDDMİB –İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Rıdvan Mertöz, Birlik olarak tasarım yarışmalarına çok önem verdiklerini belirtti. 2023 yılı hedefleri doğrultusunda ihracat birim fiyatının mutlaka artırılması gerektiğini vurgulayan Rıdvan Mertöz, katma değerli ürün ihracatı ile hedeflere ulaşabileceğini söyledi.
SUBCONTURKEY: İDDMİB hakkında bilgi verir misiniz? Hangi sektörleri bünyesinde barındırmaktadır?
Rıdvan Mertöz: Birliğimiz İMMİB bünyesinde bulunan 6 Birlikten biridir. İMMİB, Türkiye ihracatının yaklaşık %30-unu yapan büyük bir Genel Sekreterliktir. İMMİB-te İDDMİB haricinde, Elektrik-elektronik ve Hizmet, Kimya ve mamulleri, Mücevher, Çelik ve Maden birlikleri bulunmaktadır. Bizim Birliğimizin yaklaşık 6.000 üyesi vardır ve bu üyelerin çoğunluğu KOBİ-lerden oluşmaktadır. 2015 yılı ihracatımız geçen seneye göre miktarda aynı düzeyde kalmasına rağmen değerde bir miktar düşerek 6,4 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. Türkiye ortalamasına paralel bir düşüş yaşandı. Bizim birliğimiz Türkiye ihracatının birim fiyatına göre daha katma değerli ürünler satan bir birlik. Türkiye-nin ihracat birim fiyatı 2015 yılında 1,6 dolardır. Bizim birliğimiz de ise ortalama birim fiyatı 4 dolardır. Bizim hedefimiz ise bu rakamı 7,5 dolar yapmaktır. Çünkü Türkiye olarak 2023 yılı için koyduğumuz hedeflere ancak bu şekilde ulaşabiliriz. Birlik olarak biz de ihracat birim fiyatımızı 7,5 dolara çıkarma hedefimiz için çalışmaktayız.
Birliğimizde alt sektörler olarak, bağlantı elemanları haricinde alüminyum ve bakır önemli bir yer tutmaktadır. Metal mutfak eşyaları da İDDMİB-e bağlıdır. Bu sektörler de bizim için çok çok önemlidir. Yine yapı sektöründen de üyelerimiz mevcut. Ayrıca metal ambalaj üreten üyelerimiz de var.
SUBCONTURKEY: Birlik olarak yaptığınız çalışmalardan bahseder misiniz?
Rıdvan Mertöz: İDDMİB bünyesinde olan Bağlantı elemanları sektörünün yanına kilit ve el aletlerini de ilave ederek kısaltması BAKİEL olan bir sektör oluşturduk. BAKİEL olarak çalışmalar yapıyoruz. BAKİEL grubunda UR-GE Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi çalışması yapıyoruz. Birinci URGE Projemiz 2015 yılının Aralık ayında sonlandı. İkinci URGE Projesi için çalışmalarımız devam ediyor ve başvurularımız da bitti. 45 firma ile ikinci URGE projemizi yapacağız.
URGE Projelerinin %75-i Bakanlığımız tarafından desteklidir. URGE projesinin amacı, firmaların ihracat pazarlarını ve çeşitliliğini artırmak, firmanın ulaşamadığı pazarlara bir kümelenme mantığı ile hep birlikte gitmektir. Aslında bir birlik ve beraberlik projesi ve desteği de yüksek olan güzel projelerdir. Bu projelerin belli aşamaları oluyor; öncelikle firmalarımızı projemize davet ediyoruz, projemiz kabul olduktan sonra 1-4 aylık ihtiyaç analizi süreci başlıyor. Bu süreçte özel danışmanlık firması ile çalışıp, firmaların eksikleri, ihtiyaçları, eğitim yönünden neler gerektiği gibi bir eylem planı ortaya çıkıyor. Aslında gidilecek ülkeler de bu aşamada belirleniyor. Ürün bazlı incelemeler yapılıyor hem firmalarımız ihracat açısından hem de firmanın iç kültürü açısından çeşitli incelemelere tabi tutuluyor. Daha sonra gerekli eğitimler yapılıyor. Eğitimlerimiz 1-2 eğitimle sınırlı kalmıyor. Proje 3 yıllık olduğu için, 3 boyunca firmaların istediği tüm eğitimleri vererek onlara destek olmaya çalışıyoruz. Eğitim süreci devam ederken heyetlerimiz yani hedef pazarlara hep beraber gidiyoruz. Heyetler tabiî ki ihtiyaç analizlerdeki ülkelerden oluşuyor ancak kümenin yönlendirmesi çok önemli oluyor. Herşey kümelenme mantığına uygun olarak ortak hareketlerle belirleniyor. Bu heyet dediğimiz organizasyonda öncelikle bir ön heyet aşaması oluyor. Birlik çalışanları önceden gidip, heyet gittiğinde nerede kalınacak, hangi firmalarla görüşülecek gibi ön hazırlığını yapıyor. Amaç firmalarımızı doğru kişilerle buluşturmak, daha fazla görüşmeden ziyade görüşmelerdeki kaliteye önem veriyoruz ve aynı zamanda o ülkenin pazarını incelmesini de sağlıyoruz. Heyetlerin sonucunda heyet değerlendirmelerimiz yapılıyor ve uygun görülürse farklı ülkelere veya aynı ülkelere değişik faaliyetler düzenlenebiliyoruz. Heyetler ikili iş görüşmesi ile sınırlı kalmayıp, ortak fuar katılımları, çeşitli ortak çalıştaylar gibi firmalarımızın ihracatlarına katkı sağlayacak her türlü yurt dışı faaliyetlerine yönelik oluyor. URGE projeleri 3 yıllık projelerdir ve bir proje bittikten sonra tekrar başlatmak için aynı sürece giriyoruz. Bu şekilde devam ediyor.
Birinci URGE projesinde İran, Fransa, Suudi Arabistan, Brezilya-Şili, Dubai-ye heyetler düzenledik. Bu heyetler sonucunda iş yapmaya başlayan firmalarımız oldu ve halen görüşmelerini sürdüren firmalarımız var.
Ayrıca Birliğimizde bulunan sektörlerin uluslar arası fuarlarına milli katılım organizasyonları da yapıyoruz. Her sektörün spesifik bazı fuarları oluyor. Fastener Fair Stuttgart Fuarı da bağlantı elemanları sektörünün spesifik bir fuarıdır. Fastener Fair Stuttgart fuarı 2 sene de bir düzenleniyor. Geçen sene bu fuarı ziyaret ettiğimizde Türk firmalarının çok olduğunu gördük ve milli katılım yapalım istedik. Milli katılım bakanlık tarafından %50 destekleniyor ancak milli katılımın yararı aynen kümelenme mantığıyla birlik beraberlik oluyor. Bir arada olmanın sağladığı avantajlar oluyor. Milli katılım fuarlarımızda firmalarımıza ortak konstrüksiyon ve nakliye hizmetleri veriyoruz. Ayrıca ülkemizin tanıtımını da en iyi şekilde yapmaya çalışıyoruz.
SUBCONTURKEY: Katma değeri artırmaya yönelik yaptığınız tasarım yarışmaları olduğunu biliyoruz. Tasarım yarışmaları hakkında bilgi verir misiniz?
Rıdvan Mertöz: Biz tasarım konusunda öncü birliklerden biriyiz. 4 defa gerçekleştirdiğimiz Metalik Fikirler Ar-Ge Proje Pazarı yarışması var. Metalik Fikirler-i çok daha büyük katılımlı, teknolojiye katkısı olacak projelerden seçerek yapmaya devam edeceğiz ve bu anlamda çalışmalarımız yoğun olarak devam ediyor. Metalik Fikirler Ar-Ge Proje Pazarı yarışmamızı, sektörlerimizin önemli yurtiçi fuarlarında (Yapı Fuarı, Alüminyum, döküm..) yapacağız. Geçtiğimiz yıl Ekim ayında gerçekleştirilen Aluexpo Fuarının içerisinde yapmıştık ve fuarda olmasından ötürü çok başarılı oldu. Daha sonraki yine bir fuar içerisinde yapmayı hedefliyoruz.
Birlik olarak metal ambalaj yarışması da yapıyoruz. Yine BAKİEL grubumuz için 2017 yılı için bir tasarım projemiz olacak.. Bu üç sektör için de istek de var. Yine aynı grubun (BAKİEL) içerisinde hırdavat grubu da var. Hırdavat grubu için de yarışma yapmayı düşünüyoruz. Biz Bakanlığımızdan bu yarışma için başvurumuzu yaptık ve Bakanlığımızdan olurunu aldığımız zaman duyurularını yapacağız. Bunu da ilk kez buradan duyurmuş olalım. Yarışma için de başvurular bu sene içerisinde olacak.
SUBCONTURKEY: Bağlantı elemanları sektörüne yönelik söylemek istedikleriniz var mı?
Rıdvan Mertöz: Bağlantı elemanları sektörü özellikle hammadde fiyatının çok yükselmesi, filmaşine gelen %30 gümrük vergisi ile beraber 2015 yılında zorluk çekti. Bir taraftan Çin ve Uzakdoğu tehdidi, diğer yandan hammadde sıkıntısı sektörü zorladı. Bağlantı elemanları sektörü ihracatının çoğunluğunu Avrupa-ya yapıyor. Bağlantı elemanları sektöründe cari açık çok az da olsa vardı ama bu sene bunu eşitleyip, 2017-2018 yıllarında ise ihracatımızı ithalattan fazla yapmak istiyoruz. Bu amaçla İDDMİB olarak biz de çalışmalarımızı yapıyoruz.
Rıdvan Mertöz Hakkında : 1955 Malatya doğumludur. İlk orta ve lise eğitimini Malatya-da tamamlamıştır. 1977 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü-nden mezun olmuştur. Rıdvan Mertöz iki senelik profesyonel iş hayatından sonra 1979 yılında Mesan Kilit firmasını kurmuştur. Mesan Kilit-in 70 den fazla ülkeye ihracat yapmasını ve alanında dünyada en çok tanınan markalardan biri olmasını sağlamıştır. Firmanın Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini sürdürmekte olan Rıdvan Mertöz, yaşamının büyük bir bölümünde Sivil toplum kuruluşlarına da hizmet etmiştir. Şu anda İstanbul Sanayi Odası (İSO) Meclis üyesi ve İMMİB bünyesindeki İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği yönetim kurulu başkanıdır. Evli ve iki çocuk babasıdır.
Haberin Kaynağı : SUBCONTURKEY YAN SANAYİ ve TEDARİKÇİ GAZETESİ
19.04.2016