İnsanımız En Büyük Değerimiz ve Sermayemiz
Farplas A.Ş. Genel Müdürü Ali Rıza Aktay; Ar-Ge yaparak, her alanda kazanca dönüşecek yenilikler yapabilmeleri için gereken bilgi ve deneyimi kazanmaya çalıştıklarını ifade etti. Aktay, Ar-Ge’nin doğrudan kısa vadede kazanca dönüşmesi değil, uzun vadede bize avantajlar getirmesi önemli olduğunu dile getirdi.
Şirketinizin ürün gamı, teknolojisi, müşterileri ve istihdamı hakkında bilgi verebilir misiniz?
Farplas A.Ş.; otomotiv üreticilerine, iç-dış trim plastik ve aydınlatma parçalarını tasarlayan, geliştiren, üreten ve tedarik zincirinin tüm etaplarında sorumluluk alan TOSB OSB’de yerleşik,1200 kişinin çalıştığı yüzde 100 yerli sermayeli bir şirkettir. Müşteri olarak Türkiye'de yerleşik faaliyette bulunan tüm OEM’ler ve yurt dışında da Renault, Toyota, Mercedes, Volvo ve MAN gibi müşterilere hizmet vermekteyiz.
Otomotiv sektörünün bugünü ve geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz?
Ülkemiz; çok uzun yıllara dayanan bir otomotiv kültürüne sahip olup, özellikle gümrük birliğinden sonra, her anlamda büyük gelişmeler kaydedilmiştir. Geçtiğimiz 10 yılda yeni yatırımlar ve mevcut kapasitelerin artırılması ile toplam kurulu kapasitemiz 1.5 milyon adet seviyelerine yaklaşmıştır. Bu seviyeye gelirken coğrafi konumumuz, genç-eğitimli nüfusumuz, ucuz emek gücümüz, esnekliğimiz, üretim, kalite, teslimat performansımız ile çok önemli başarılar elde ettik.
Şimdi bu noktadan sonra mevcut avantajlarımızı ilave yetkinlikler ile desteklemek zorundayız. Zira geçtiğimiz dönemde, farklı coğrafyalarda yer alan farklı ülkeler özellikle üretim, kalite, lojistik ve ucuz işçilik konularında çok önemli gelişmeler kaydetmişlerdir. Bu durumda ülke olarak daha fazla bilgi üreten ve bunu ürünlerine yansıtarak daha fazla katma değer yaratan daha rekabetçi ve her alanda daha verimli olan bir alternatif olmaktan başka bir şansımız yok. Bunun da yolu, her alanda Ar-Ge'ye daha çok yatırım yapmaktan geçiyor. Ayrıca uzun vadeli plan yapmayı ve sabretmeyi öğrenmek de gerekiyor.
Kısa ve orta vadede ülkemize yeni OEM’lerin yatırım yapmasından çok, mevcut üreticilerin kapasite artışına yönelik yatırımları ve model değişikliklerinin söz konusu olabileceğini düşünüyorum. Bu dönemde yan sanayiler olarak projelerden maksimum pay almaya çalışıp mevcut OEM'lerimizin yurt dışı lokasyonlarına hizmet etme konusunda daha agresif adımlar atmamız gerekir. Bir diğer önemli nokta, ülkemizde üretilen araç segmentinin değiştirilmesi (daha üst segmentler üretilmesi) konusunda hep birlikte kamoyu yaratılıp, yetkinliklerimizin daha geniş kesimlere anlatılmasıdır. Zira bizlerin yetkinliklerinin gelişimi, hizmet ettiğimiz araç segmenti ile birebir ilintili olup, bu değişim parelel olmadığı sürece yetkinliklerimizin üretime dönüşüp, değer yaratması sınırlı olacaktır.
Farplas’ın güncel ve gelecekteki Ar-Ge faaliyetleri ilgili bilgi verebilir misiniz?
Farplas A.Ş. 2009 yılından beri bir Ar-Ge Merkezi’ne sahiptir. Ar-Ge Merkezi içerisinde Farplas teknolojik değer zincirindeki önemli bölümler yer almaktadır. Malzeme geliştirme, tasarım, kalıp tasarımı, proses mühendisliği, boya teknolojileri ve profesyonel proje yönetimi Ar-Ge Merkezi’nin ana bölümlerini oluşturmaktadır. Amacımız firma uzun dönem stratejisi doğrultusunda tüm endüstri firmalarında olduğu gibi daha çok katma değer yaratan endüstriyel bir Ar-Ge yürütmek ve gelecekte de kazançlı ve başarılı bir firma olmak. Ar-Ge’yi bilgi yaratma ve bilgiyi yönetme amaçlı kullanmak ve inovasyonlara giden yolda tüm bölümleri destekleyen bir araç olarak kullanıyoruz.
Ar-Ge’de üç temel konu öne çıkıyor:
• Üretim verimliliği ve operasyonel mükemmeliyet
• Yenilikçi ürün ve teknolojilere yönelik projeler
• İleri teknoloji projeleri 2011 yılından itibaren Ar-Ge Merkezi dahilinde temel araştırma ve uygulamalı araştırma alanlarında da yoğun çalışmalar başlattık.
3 yılda 8 üniversite ile işbirliği ortamı yarattık ve bunların hepsi ile somut projeler başlattık. Toplam 9 Teydeb ve 4 Santez projesi yürüttük veya yürütmeye devam ediyoruz. Temel araştırmalar konularında kendi yetkinliklerimizin olmadığı konularda yurt içi ve yurt dışı Ar-Ge kurum ve kuruluşları ile işbirliği yaparak sonuç odaklı bir Ar-Ge yürütüyoruz. Tüm dünyada olduğu gibi biz de disiplinler arası konularda stratejik işbirlikleri oluşturmak üzere çalışmalar yapıyoruz.
Bir firmayı Ar-Ge konusunda farklı kılacak kritik başarı faktörleri nedir?
Burada Ar-Ge ve inovasyonun tanımlarına bakmak önemli. Aslında Ar-Ge yaparak, her alanda kazanca dönüşecek yenilikler yapabilmemiz için gereken bilgi ve deneyimi kazanmaya çalışıyoruz. Dolayısıyla Ar-Ge’nin doğrudan kısa vadede kazanca dönüşmesi değil, uzun vadede bize avantajlar getirmesi önemli. Ar-Ge çalışmalarının teknik yetkinlikleri beslemesi ve firmada yürütülen teknolojik projelerde Ar-Ge kültürü ile çalışma tarzını yerleştirmesi bizim için çok önemli.
Ar-Ge’de fark yaratacak konularda öncelikle firmanın teknoloji yol haritasının belirlenmesi, geliştirilmek istenen teknoloji ve kazanılması istenen yetkinliklere uygun olarak doğru Ar-Ge projelerinin seçilmesi çok önemli. Bunlara destek olarak firmadaki yetkinlik seviyesinin her seviyede sürekli olarak artması ve bölümler arası bilgi akışının ve takım çalışmasının en üst düzeyde sağlanabilmesi olarak sıralanabilir. Endüstriyel Ar-Ge kültürünün oluşması ‘sürekli iyileştirme’ ve ‘değişimi yönetme’ kavramlarının uygulanması ile mümkün olacaktır. Bunların sonucunda ölçülebilir parametrelerin, yani inovasyon seviyesinin de düzenli olarak takip edilmesi motivasyon açısından çok önemlidir.
Farplas'ı diğer firmalardan farklı kılan özellikler nelerdir?
İş hayatımın başlangıcından bu yana Farplas'ta çalışıyorum, bu açıdan diğer firmalardan farkımızın ne olduğunu açıkçası bilemiyorum. Ancak bizi biz yapan değerlerimiz ve özelliklerimiz konusunda bilgiler verebilirim. Öncelikli temel ilkemiz, tüm paydaşların mutlu olduğu bir iş ortamını sürdürebilir kılmaktır. Tek taraflı memnuniyetlerin (sadece müşteri, sadece ortaklar gibi) kalıcı olmadığını düşünüyoruz. Bu nedenle, tüm bu süreçleri düşünüp, kuran,işleten ve sürdürülebilir kılan insanımız en büyük değerimiz ve sermayemizdir. Bu değerden yola çıkarak; sürekli öğrenmeyi, mütevazi olmayı, yetki devrini, kurumsallaşmayı, işi sahiplenmeyi, başarı odaklılığı, müşteriye evet demeyi ve etik olmayı kendimize ilke edindik. Sağladığımız bu atmosfer, hem müşterilerimizin, hem de çalışanlarımızın güven ve memnuniyetini oluşturarak, sürekli ve sürdürülebilir büyümeyi beraberinde getirmiştir.
Farplas'ın kısa ve orta vadedeki yatırımları ve projeleri hakkında bilgi verir misiniz?
Şirketimiz şu anda TOSB'da 3 fabrikada 40 bin metrekare kapalı alanda faaliyetlerinde sürdürüyor. 4. fabrikamızın inşaatı 2015 sonunda tamamlanmış olacak. Çalışmakta olduğumuz müşterilerimizin 2016 yılının ikinci yarısında devreye girecek yeni projelerinden, hedeflemiş olduğumuz tüm projeler alınmış, tasarım ve geliştirme çalışmalarına başlanmıştır. Bu projeler için gerekli olan bina, alt yapı, teknoloji ve insan kaynağı yatırımları da şimdiden planlanlanmaktadır. Ayrıca gelişmekte olan pazarlar ve yakın coğrafıyamızdaki (Rusya, Hindistan, İran gibi) gelişmeler ve fırsatlar çok yakın takip edilip, değerlendirilerek ,gerekirse bu bölgelere göre yönelik yeni yatırım kararları alınacaktır.
Haberin Kaynağı : TAYSAD
22.10.2014