İzmir Tramvayları İçin İlk Adım Atıldı
Aliağa ile Cumaovası arasında hizmet veren 80 km uzunluğundaki İZBAN ve Hatay-Evka 3 Metro Hatları ile kentiçi raylı ulaşım ağını oldukça genişleten İzmir’de sıra cadde üstü tramvay hatlarına geldi.
Konak ve Karşıyaka ilçelerine hizmet verecek tramvay hatlarının projeleri hazırlanıp ilgili bakanlıklar tarafından gerekli onayların alınmasından sonra ihale aşamasına geçildi. İzmir Büyükşehir Belediyesi Banliyö Sistemleri Şube Müdürlüğü tarafından tramvay hatlarının yapımı ve araç alımı için ihale duyurusu geçtiğimiz aylarda yapıldı. Buna göre; 26 Şubat 2014’te yapılacak ihalenin detayları şöyledir:
İş kapsamında yaklaşık 12,6 km uzunlukta olan, 19 duraklı Konak Tramvay hattı ile yaklaşık 9,70 km uzunlukta olan, 16 duraklı Karşıyaka Tramvay hattının yapımı ve bu iki hatta çalışacak toplam 38 araç alınacaktır. İzmir Büyükşehir Belediyesi Banliyö ve Raylı Sistem Yatırımlar Daire Başkanlığı Banliyö Sistemleri Şube Müdürlüğü’n sunulacak tekliflerin İzmir Büyükşehir Belediyesi Encümen Toplantı Salonu Kat:3/309 adrese 26 Şubat 2014 Saat: 14.00’e kadar vermeleri gerekmektedir. İşin süresi tesliminden itibaren 1080 (Binseksen) takvim günüdür. Buna göre yıl sonuna kadar başlanacak işin 2017’de tamamlanması hedeflenmektedir.
Karşıyaka ilçesinde Alaybey ile Mavişehir arasında yapılması planlanan tramvay projesi, Karşıyaka Belediyesi Opera ve Tiyatro Sahnesi’nde Aziz Kocaoğlu ve Karşıyaka Belediye Başkanı Cevat Durak’ın katılımıyla düzenlenen toplantıyla kamuoyuna tanıtıldı. Kocaoğlu, toplantıda yaptığı konuşmada, Büyükşehir Belediyesinin en önemli görevlerinden birinin ulaşım sorununu çözmek, yeni arterler, yollar açmak ve ulaşım araçlarını, çağın gereği olarak Türkiye’de her kentte geç kalmış ve uzun müddet gözardı edilmiş raylı sistemi yaygınlaştırmak olduğunu ifade etti. İzmir’de raylı sistemin toplu ulaşım sistemindeki payını artırmak için 10 yıldır çalıştıklarını ve 2004 yılında 11 kilometre olarak devraldıkları raylı sistem ağını, metroda halen çalışır 16,5 kilometreye çıkardıklarını, bunu yakın zamanda da 20 kilometreye çıkaracaklarını anlattı. Kocaoğlu, şunları söyledi: “Ayrıca İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin, maddi ve manevi her türlü özveriyle gerçekleştirdiği, Türkiye’nin en büyük raylı toplu ulaşım projesi olan Aliağa- Menderes İZBAN hattını gerçekleştirdik. Bu proje, kim ne derse desin her açıdan İzmir Büyükşehir Belediyesinin özverisiyle gerçekleşmiş bir projedir. Çok da başarılı oldu. Geçmişte günlük 3 bin yolcu taşınan hat, bugün 100 bin yolcu taşıyor. Yeni çekerlerimiz geliyor, onlar geldikten sonra günlük 500-600 bin yolcu kapasitesine ulaşacağız.
Şimdi bu hat 30 kilometre daha uzayarak Torbalı’ya gidiyor. Şu anda Selçuk’a giden hattın projelerini gerçekleştiriyoruz. Bu işlemler bittikten sonra bu bölümde de ihale ve inşaat işlemleri başlayacak. Hat en fazla 2,5 sene içerisinde Selçuk’a uzanacak ve kuzeyde Aliağa’dan Efes’e İZBAN ile ulaşabileceğiz. Böylece Alsancak’tan kruvaziyer gemilerle gelen turistler, Efes’e raylı sistemle gidebilecek.
Kocaoğlu, Karşıyaka’da bu proje hayata geçtiğinde hem şehir içi ulaşımı daha rahat sağlamayı hem de ziyaretçilerin tramvayla körfezi görerek, manzara seyrederek körfez kokusunu içine çekerek kenti gezmesini öngördüklerini dile getirerek, şunları kaydetti: “Projelerde tramvay hattı, Konak’ta Üçkuluyar’dan Halkapınar’a, Karşıyaka’da da Alaybey’den Mavişehir İZBAN istasyonlarına kadar gidiyor. Bu da çok önemli bir proje ve yatırım maliyeti çok yüksek. İhale sürecinde olduğu için yatırım maliyetini söyleyemiyorum ama Karşıyaka ve Konak tramvay projemizin ikisini birden, toplam 24,5 kilometre hattı çekerleriyle birlikte ihalesini tek kalemde gerçekleştiriyoruz. Belki de İzmir’de yapılan en önemli ihalelerden, projelerden biri olacak. Bunu da yapmaya gücümüz var, muktediriz. İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Teknik Danışmanı Cemal Yıldız da yaptığı sunumla Karşıyaka Tramvay Projesi’nin hazırlanma süreci ve proje hakkında bilgi verdi. Projenin, İzmir Büyükşehir Belediyesince 2007-2009 yılında hazırladığı Ulaşım Master Planında bu bölge için raylı sistem ihtiyacının saptanmasından ortaya çıktığını ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından alınan onayla uygulama safhasına gelindiğini dile getiren Yıldız, hattın Alaybey ile Mavişehir arasında, başlangıç ve bitiş noktaları İZBAN hattıyla entegre hizmet verecek şekilde planlandığını belirtti. Yıldız, toplam 9,7 kilometre uzunluğunda planlanan hatta 15 durak yer alacağını ve başlangıçta 17 tek dizinin çalışmasının planlandığını, Karşıyaka ve Bostanlı vapur iskeleleriyle entegre yapıdaki hatta, ileride Atakent vapur iskelesi yapılmasıyla bu noktada tramvay ring hattı ilave edileceğini kaydetti. Yıldız Konak Tramvayı için ise; “Konak Tramvayı, F.Altay Meydanı- Konak- Halkapınar arasında yaklaşık 13 kilometre uzunluğundaki hatta, 19 durak ve 21 araçla hizmet verecek. Pik saatlerde 3’er dakika, diğer saatlerde ise 4-5 dakika aralıklarla çalışmasını planladığımız F.Altay-Konak-Halkapınar tramvayı, bu yolculuğu toplam 31 dakikada tamamlayacak” dedi. Yıldız, hattın detaylarını şöyle özetledi:
“Fahrettin Altay Meydanı’ndaki pazaryeri yanından başlayacak Konak Tramvayı hattı, vergi dairesinin bulunduğu Şehit Binbaşı Ali Resmi Tufan Caddesi’ni takiben sahile çıkacak.Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’nın konutların bulunduğu taraftan ve yola hiçbir müdahale olmadan ilerleyecek hat, 3 gidiş ve 3 geliş çalışan karayolu trafiğinin yanında ilerleyecek.
Göztepe yaya üst geçidinin altından geçecek hat, sahil boyunca devam ederek Konak’ta İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ve Konak Pier’in önündeki yaya köprüsünün altından geçecek. Gazi Bulvarı’na kadar yolun kenarından ilerleyecek tramvay hattı, Şehit Fethi Bey Caddesi’ne girecek, buradan itibaren güzergahı karayolu trafiğiyle ortak kullanacak.
Cumhuriyet Meydanı’nı takip eden hat, Şehit Nevres Bulvarı ve oradan Şair Eşref Bulvarı’na ilerleyecek. Şair Eşref Bulvarı orta refüjdeki dut ağaçlarının korunması amacıyla proje değiştirildi. Tramvay hattı burada gidiş ve geliş olmak üzere ikiye ayrılacak.
Vahap Özaltay Meydanı’na kadar bu şekilde devam edecek olan hat, Alsancak Garı yakınında tekrar birleşecek. Gar’ı takiben Şehitler Caddesi’ne ilerleyen tramvay hattı, İzmir Metrosu’nun Halkapınar Depo Alanı’nda son bulacak”
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
11.03.2014