Kalıp Sektörünün İç Pazardaki Payı %30’dan %50’ye Çıktı
Şahan Eçin, Türk kalıp sektörünün 2021 yılını değerlendirerek 2022 yılı ve sonrası için öngörülerini de paylaştı.
Kalıp Sektörünün İç Pazardaki Payı %30’dan %50’ye Çıktı
UKUB- Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Şahan Eçin, kalıp sektörünün T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı himayesinde gerçekleştirilen Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesinde Yatırımı Öncelikli Olarak Desteklenecek Ürünler listesine dâhil olmasının son dönemde yaptıkları en önemli adımlardan biri olduğunu söyledi. Şahan Eçin, Türk kalıp sektörünün 2021 yılını değerlendirerek 2022 yılı ve sonrası için öngörülerini de paylaştı.
SUBCONTURKEY: Türkiye kalıp sektörü hakkında bilgi verir misiniz?
Şahan Eçin: Kalıp sektörü teknolojik ve kurumsal altyapı çalışmalarının öne çıkması ile son yirmi yılda büyük bir gelişme kaydetti. Yoğun emek gücü, zaman-kalite dengesinin çok hassas olduğu sektörümüz, sahip olduğu kalıp firmaları ile son dönemde dünya ölçeğinde adından söz ettirmeğe başladı. Yıllık dış ticaret hacmimiz yaklaşık 610 milyon Euro civarında olup, bu değer ile ilgili güncelleme çalışmalarımız devam ediyor.
Türkiye kalıpçılık sektöründe 3.000 kadar firmada yaklaşık 55.000 kişinin çalıştığını tahmin ediyoruz. Firmaların %66’sı ortalama bir kalıphane için gereken temel ve kısıtlı becerilere ve yeteneklere sahip 30 kişinin altında çalışanı olan küçük ölçekli şirketlerdir. Bu firmaların yaklaşık %35’i atölye denebilecek 500 metrekareden küçük alanlarda faaliyet gösteren mikro işletmelerdir. Hatta sektörün %24,1’i çalışan sayısı açısından 10 kişinin altında olan çok küçük işletmelerdir.
SUBCONTURKEY: Türkiye kalıp sektörünün 2021 yılındaki büyüme rakamları hakkında bilgi verir misiniz? 2022 yılı hedef ve öngörüleriniz nelerdir?
Şahan Eçin: Türkiye kalıp sektörünün pazar büyüklüğü 2021 ortalama verilerine göre 2 milyar Euro civarında olup, %6 büyüme eğilimi gösteren bir tablo çizmektedir. Türkiye ihracat değeri ortalama 1,5 $/kg iken, kalıpta 25-100 $/kg arasında katma değer yaratan kalıplar yurtdışına ihraç edilmektedir.
2021 yılında özellikle otomotiv sektöründe yeni araç modellerinin devreye girmesi ile oluşan %70-80 oranında ortalama kapasite doluluğu, 2022’de yeni ilave olacak olan projeler ile devam edeceği yönünde tahminlerimiz bulunmaktadır. 2025 yılına kadar da aralıklı olarak bu artışın devam edeceğini söyleyebiliriz.
Gerek pandemi gerekse de döviz bazındaki artışlar ve konteyner maliyeti ile transfer termin sürelerindeki artışlar yurtdışı pazarının ülkemize yönelmesinde etkili oldu. Bu noktada iç pazardaki payımız geçen iki yıl ortalamasında %30 civarında iken bu sene %50-60 bandına çıktı. Dış pazar payımızda %20-30 oranında bir artış gösterdi.
SUBCONTURKEY: Türk kalıp sektörünün teknolojik gelişimi ve yatırımları hakkında bilgi verir misiniz?
Şahan Eçin: Son 5 yıllık genel duruma baktığımızda, yerli kalıpçılarımız özellikle kurumsal kimlik çalışımlarında çok önemli gelişme kaydetti. İşletmelerin temelini oluşturan bu çalışmalar ile yüksek teknoloji içeren makina ve nitelikli eleman istihdamı da paralelinde gelişti. Mevcut durumda dünya ölçeğinde hizmet veren değerli kalıp firmalarımızın olduğunu ifade etmekten mutluluk duymaktayız.
İş yaptığımız sektörlerimiz arasında ilk sırada otomotiv gelmektedir. Sonrasında beyaz eşya, ambalaj, savunma sanayi ve medikal sektörleri takip etmektedir.
SUBCONTURKEY: Kalıp sektörümüz global pazardaki büyüklüğü nedir? ve Türkiye bu pazardan ne kadar pay alıyor? Türkiye’nin dış pazarlardaki konumunu artırmak için ne gibi çalışmaların yapılması gerekiyor?
Şahan Eçin: Bu konu hakkında ulusal ve uluslararası verileri baz alarak dünya kalıpçılık sanayinin toplam cirosu 125 milyar Euro civarındadır ve sektör her yıl %6 büyüme eğiliminde olduğunu, Türkiye’de kalıpçılığın toplam cirosunu 2 milyar Euro olup küresel pazarda yerini korumaya ve artırmaya çalıştığını söyleyebiliriz.
Son dönemde yapmış olduğumuz en önemli adımlardan birisi T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız himayesinde gerçekleştirilen Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesinde Yatırımı Öncelikli Olarak Destelenecek Ürünler listesine dâhil olmamızdır. Bu vesile ile devlet nezdinde kalıpçılık sektörünün önemi teyit edilmiş olup, Sayın Bakanımız Mustafa Varank Bey’in kendisinden bizzat sektörümüzün önemine dair ifadeleri duymak bizler için çok önemlidir. Bu konuda Sayın Bakanımıza bir kez daha çok teşekkür ediyoruz. Burada diğer destek alınması gereken bir nokta da ana üretici ve tedarik üreticilerinin yerli kalıpçılığı desteklemesidir. Pandemi de sınırlar kapanınca gördük ki yerli kalıpçılarımızın varlığı ve kaliteli işgücünün etkisi tartışılmazdır.
Bu yönde birlik olarak ilgili üniversite, lise ve eğitim vakıflarımız ile görüşmelerimiz oldu. Yıl içinde etkinlik ve eğitim seminerlerine katıldık. En son 2 Kasım’da Gebze Teknik Üniversitesi ile bir etkinliğimiz oldu.
SUBCONTURKEY: Yabancı sermayeli firmaların Türkiye kalıp sektörüne olan ilgisi hakkında neler söylenebilir?
Şahan Eçin: UKUB olarak uluslararası seviyede sektörümüzü temsil eden ve üyesi olduğunuz ISTMA başta olmak üzere lobi çalışmalarımız var. Hatta Aralık ortasında Rusya Kalıpçılar Birliğine ait 30 kişilik bir heyet ile görüşmelerimiz oldu. Mevcut durumda biraz öncede bahsetmiş olduğum üzere, artarak devam eden Türk kalıpçılığının yetenek ve kalitesi ile pandemi ve dövizdeki artış kaynaklı ülkemiz cazibe merkezi haline gelmiştir. Dünya ölçeğindeki otomotiv firmaları global projeleri için Türk kalıpçılarını resmi tedarikçileri olarak sistemlerine dahil etmektedir.
SUBCONTURKEY: Sektörün sorunları ve bu sorunların çözümüne ilişkin önerileriniz nelerdir?
Şahan Eçin: Aslında konuşulması gerek en önemli konulardan bir tanesi de nitelikli personel ihtiyacıdır. Bu sorun hakkında üyesi olduğumuz TOBB bünyesinde plastik, kauçuk ve kompozit sanayi meclisi kapsamında mutabakata varılmış olup, aksiyon planları konusunda STK ve derneklerimiz kendi özelinde aksiyon planları konusunda çalışmalara devam etmektedir. Tabi ki bunun ardında emtia fiyatlarındaki özellikle ana girdi kalemimiz olan vasıflı çeliklerdeki %30-40 bandındaki artış rekabetçilik gücümüzü özellikle Çin ve çevre bölgesi adına azaltmaktadır. Bunun yanı sıra son dönemde yaşanan kurdaki dalgalanmalar neticesinde artan genel maliyetleri de olumsuz etkilerin bir diğeridir.
Bu konuda hükümetimizin yapmış olduğu mali kararlar olumlu neticelenir ve piyasalar stabil bir hale gelerek, geleceğe dair plan yapmamız daha rahat olur.
İnsan yatırımının, hele ki mesleki yeterlilik anlamında nitelikli işgücü yatırımının en önemli konu olduğunu lütfen unutmayalım. Maddi güce dayalı yatırımlar bir şekilde gerçekleşir, fakat insan yatırımı uzun yılların vermiş olduğu yoğun bilgi ve emek transferinden sonra gerçekleşmektedir.
SUBCONTURKEY: Eklemek istedikleriniz var mı?
Şahan Eçin: Öncelikle yeni yılın ülkemiz için sağlık, başarı ve mutluluk getirmesini dilerim. Son dönemde artış gösteren covid vakalarında tedbiri elden bırakmadan dikkatli olmamızı özellikle ifade etmek isterim. Kalıpçılık hayalleri gerçeğe dönüştüren, ülkelerin marka olma yönündeki en önemli itici gücü olan bir sektördür. Kalıp sektörü, yerli ve milli üretimin önemini çok yakından hissettiğimiz bu dönemde varlığının devamı noktasında korunma altında olması gerek bir sektördür.
Bu vesile ile bizlere fırsat veren SUBCONTURKEY Ailesine çok teşekkür ederiz.