KOBİ Yapısı ve ERP’ye Geçiş
Dr. Batuhan Kocaoğlu
ERP Yöneticisi ve
Okan Üniversitesi Öğretim GörevlisiKOBİ’ler Türkiye ekonomisinin belkemiğini oluşturmakta ve dev firmalara, parça ve hizmet üretimi sağlamaktadırlar. KOSGEB verilerine göre, KOBİ’ler işletmelerin %99’unu oluşturmakta ve iş gücünün ise %78’ini bulundurmaktadır. Avrupa Birliği tanımlamalarında KOBİ’ler, çalışan sayısı 50-249 ve/veya yıllık cirosu 11-50 milyon
Çoğu uluslararası dev firma, ERP kurulumunu tamamlamıştır. KOBİ’ler ise, farklı nedenlerle ERP arayışına girmeye başlamıştır: büyük müşterilerinden veya merkezlerinden gelen baskı, ERP fiyatlarının azalmaya başlaması, rekabetçi ortamda ERP’nin teknik özeliklerinden hızlı entegre veri işleme ve raporlama benzeri faydalarından yararlanmak, gibi.
KOBİ’ler belli alanlarda uzmanlaşabilmiş, yönetim ve çalışanlar arası informal ilişkilerin yoğun olduğu ortamlardır. Çalışanlar genelde, birden fazla işletme fonksiyonu ile ilgilenebilmektedir. Dinamik yapıları, küçük firmaların iç ve dış ortamdaki değişikliklere, hızlı cevap verebilmesini sağlamaktadır. Pazara hızlı yanıt verebilmek, KOBİ’lerde ERP başarısının gösterimi için, oldukça önemlidir. KOBİ’lere baktığımızda, organizasyon ve adaptasyon esnekleri, büyük bir avantajdır.
Öte yandan bu dinamik yapı, standart iş kuralları ile çalışma aşamasında, bazı sıkıntılar çıkarabilir. Önceden “sorgulanmamış” sorunlar doğal olarak ortaya çıkacak ve bir çözüm veya adres belirlemek zorunda kalınacaktır. Ayrıca KOBİ’lerde ERP projelerinde, “kaynak” kısıtı söz konusu olabilmektedir: Bütçe, kalifiye eleman, yönetim danışmanlığı gibi. İş kurallarının düzenlenmesi ve buna uygun raporlama ihtiyaçlarının tespiti için, iş süreçleri analizi ve iş danışmanlığı hizmetlerinin alınması kolaylık sağlayacaktır.
ERP üreticilerinin dikkati KOBİ’lere yönelmeye başlamış ve daha basitleştirilmiş, uygun fiyatlı seçenekler sunmaya başlamışlardır. İş süreçleri yapılabildiği kadar sadeleştirildikten ve kurallar belirlendikten sonra, sıra ERP uyarlamasına gelmelidir. ERP’lerde, KOBİ’lerin standart olmayan iş süreçlerine uyarlama için, genelde 2 seçenek karşımıza çıkabilir: 1-Önceden tanımlanmış yüzlerce hazır konfigürasyon ile, uyarlayabilme olanağı; 2-En az ve kolay özel geliştirme ile, mevcut standart yapıya uyum sağlanabilmesi.
Sonuçta; KOBİ’ler için ERP kullanımı bir seçenek değil, bir ihtiyaçtır. Başlangıç aşamasında konu ile ilgili edinilecek doğru bilgiler, firmalara ve kullanıcılarına, geçiş sürecinde büyük kolaylık sağlayacaktır.
Haberin Kaynağı : SUBCONTURKEY YAN SANAYİ ve TEDARİKÇİ GAZETESİ
13.12.2013