Kocaeli Hafif Raylı Sistem Projesi’nde İlk Adım Atıldı
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi “Kuzey Toplu Taşıma Hafif Raylı Sistem (LRT) Hattı Avan Projeleri ve Fizibilite Etütleri Hazırlanması Mühendislik Hizmetleri” ile ilgili bir ihale ilanı yaptı. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı İhale İşleri Şube Müdürlüğü F Blok Zemin Kat’ta yapılacak olan ihalede 11 Aralık Saat 14:00’te tekliflerin alınması bekleniyor.
İşe başlama tarihinden itibaren 300 takvim günü olarak belirlenen işin kapsamı; 32 km uzunluğundaki LRT projesi Atalar Mahallesi ile Cengiz Topel Havaalanı Arasında yapılması planlanıyor. 5 km’si yeraltından gidecek hattın kalan bölümleri ise yer sütü, köprü ve viyadüklerle geçilecek. 23 adet istasyonun olmasının planlandığı Hafif Raylı Sistem (LRT) Hattında Avan Projeleri ve Fizibilite Etütleri Hazırlanması Mühendislik Hizmetleri’nin 2014 yılı sonuna kadar teslim edilmesi bekleniyor. Hafif Raylı Sistem Güzergahı, Kocaeli’nin batı ilçelerinden olan Körfez ilçesinin batı ucundan başlayarak, D-100 Karayolu’nu takip ederek Tütünçiftlik-Derince-İzmit-Yahya Kaptan-Köseköy-Cengiz Topel Havalimanı rotası ile gidilecek. Hattın öne çıkan istasyonları ise batıdan doğuya doğru şöyle sıralanmaktadır. Körfez, TÜPRAŞ, Tütünçiftlik, Derince, Çenesuyu, Kuruçeşme, SEKA, P.Pazarı, İzmit, Yahya Kaptan, Köseköy, Maşukiye, Cengiz Topel Havalimanı.
Etütler sonucunda elde edilen bilgilerden oluşan dosyalar rapor halinde Ulaştırma Bakanlığı’na gönderilecek. Ulaştırma Bakanlığı, projenin kentiçi raylı ulaşım yatırımı kriterlerine uyup uymadığı ile ilgili değerlendirme yapacak. Bakanlıktan olumlu bir sonuç çıkması ile birlikte Devlet Planlama Teşkilatı’na başvurulacak. Bu aşamalarda hattın maliyetleri hesaplanıp nasıl bir finansman modeli ile yapılması gerektiği yönünde karar verilecek. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin kendi öz kaynaklarıyla yapması yada yurtdışından uzun vadeli kredi temin ederek çalışmayı başlatması planlanıyor. Bu süreçlerde Hazine’den de garanti isteneceği için ilgili Bakanlıkla koordinasyon sağlanması gerekiyor. Hattın yapımı için Ankara’da olduğu gibi Ulaştırma Bakanlığı’nın da devreye girebileceği değerlendirilmektedir. Ancak Bakanlık daha ziyade şehirlerarası ulaşım ile ilgilendiğinden dolayı hızlı tren hattı yapımına öncelik vermektedir. Hali hazırda Kocaeli’de yapımı devam eden Köseköy-Gebze hızlı tren hattının yanında 3. hattın ihdas edilmesi ile banliyö işletmesinin de yapılması planlanıyor. Kocaeli’yi doğudan batıya demiryolu ile bağlayacak bir banliyö işletmesinin gerçekleşmesi halinde Hafif Raylı Sistem Projesi’nin durumu tekrar değerlendirilecektir. Kocaeli Ulaşım Ana Planı’nda tüm bu senaryolar değerlendirilmiş olup Hafif Raylı Sistem’in Körfez-Gebze etabının da düşünüldüğü bilinmektedir. İstanbul Metrosu’nun Kadıköy-Kartal Hattı’nın Tuzla’ya uzatılması ile birlikte Tuzla-Gebze etabının devreye alınarak 2 hat arasında aktarma ve transferin yapılması planlanmaktadır. Kocaeli’deki diğer ulaşım aksı ise Gebze Şehir Merkezi ile kuzeyde yer alan Organize Sanayi Bölgeleri’nin raylı ulaşım ile birleştirilmesi düşüncesinden oluşmaktadır. Bu hat ile kuzeydeki Şehirlerarası Otobüs Terminali ile buluşacak olan raylı sistem Adapazarı-3.Köprü kuzey hızlı tren hattı ile de entegrasyon imkanı verecektir. Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan geçecek yeni hızlı tren hattının 3. Köprü’ye gitmesi ile birlikte İstanbul Avrupa Yakası’na ulaşılmış olacaktır.
2 ayrı etap halinde inşaa edilmesi planlanan Kocaeli Hafif Raylı Sistem (HRS) Hattının Körfez-İzmit arasını kapsayan batı bölümünün haritası aşağıdadır.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
02.01.2014