Kocaeli Tramvay Projesi (AKÇARAY)
2 milyona yaklaşan nüfusu ile ülkemizin önemli sanayi bölgelerinden bir olan Kocaeli’de artan trafik yoğunluğuna çözüm üretmek amacıyla hafif raylı sistem projesi hazırlanmıştır. Uygulamaya esas teşkil edecek kesin projeleri hazırlanan proje, tamamı cadde üstünden giden tramvay hattı niteliğinde olacaktır.
SEKAPARK-Otogar güzergahında projelendirilen tramvay hattının uzunluğu 6,5 km gidiş 6.5 km geliş olmak üzere toplam 13 kilometre olacaktır. Sekapark’tan başlayıp Yahya Kaptan’a kadar uzanacak olan güzergah üzerinde 12 adet yer üstü istasyon olması planlanmıştır. Tramvay projesinin ismi ve araçların rengi halk oylaması ile belirlenmiş olup, projeye Osmanlı Devleti’nde İzmit’i fetheden gazilerden olan AKÇA KOCA’nın anısına AKÇARAY adı verilmiştir. Günlük 16 bin yolcu kapasitesi ile çalışması hedeflenen tramvay hattında, 2040 yılında günde 39 bin yolcu kapasitesinde planlama yapılmıştır. Tramvay güzergahında bulunan Ankara Caddesi’nin tamamen trafiğe kapanacağı projede, Kocaeli Valiliğin önündeki meydana da zarar vermeden ilerlenmek amacıyla tramvay hattı, yan yola alınacaktır. İzmit’teki Yürüyüş Yolu’ndan da geçmesi planlanan tramvay hattı güzergah üzerindeki ağaçlara zarar verilmemesi için revize edilerek alternatif rotaya alınmıştır. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı Raylı Sistemler Şube Müdürlüğü tarafından Tramvay Depo Sahası ve Atölye Binası Avan ve Uygulama Projeleri Hazırlanması için hizmet alım ihalesi düzenlenmiştir. Kocaeli Şehirlerarası Otobüs Terminali arkasında Karayolları İzmit Şubesi yanındaki 30 dönüm arazi üzerine yapılacak tramvay deposunda, tramvayların bakım, onarım atölyesi, depo ve idari bina bulunacaktır. Tramvay araçları bu alanda seferlerine başlayacak ve gece beklemelerini bu alan içerisinde yapacaktır. Tramvay deposunun projesinin hazırlanması için de ayrıca ihale yapılmıştır. Yapılan ihalede yüklenici firmadan projeyi 3 ayda tamamlaması istenmektedir. Yaklaşık maliyeti 650 bin TL olarak belirlenen ihaleye, uygulama projelerini hazırlayan firma olan Boğaziçi Proje Müh. Plan. ve İnş. Firması katılmış ve 643 bin TL teklif vermiştir. Yapılan değerlendirmelerin ardından sonuç ilan edilmiş ve kazanan firma ile 30 Aralık 2014 tarihinde sözleşme imzalanmıştır. Ocak ayında yapılan yer teslimi ile proje çalışmalarına fiilen başlanmış olup proje dosyaları 29 Mart’ta idareye teslim edilecektir. Nisan ayında inşaat safhasına geçilmesi amacıyla ihaleye çıkılması ve 2016’da bitirilmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla yapım işlerinin müşavirlik ve kontrollük hizmetlerini yürütmek amacıyla danışmanlık ihalesine çıkılmıştır. Şubat ayında yapılan ihalede belirtilen iş süresi 22 ay olup, 1 yıl 10 ay sürecektir. Yaz aylarına kadar müşavirlik sürecinin başlanması halinde 2016 sonuna kadar tamamlanacaktır. Tramvay hattı hayata geçirildiği zaman mevcut İzmit TCDD Garı ile de entegre olacaktır. Böylece Ada Treni veya hızlı tren ile Adapazarı, Ankara, Konya, Eskişehir veya İstanbul yönünden gelip İzmit’te inen yolcular tramvay ile SEKAPARK veya Otogar yönüne kolaylıkla ulaşabilecektir.
Tramvay Güzergahı:
Kocaeli’de planlanan raylı ulaşım ağı bununla da sınırlı değildir. Cadde tramvayı tamamlandıktan sonra bazı bölümleri yer altından gidecek ve karayolu trafiğinden izole olacak Hafif Raylı Sistem Projesi de hazırlanmaktadır. Kocaeli Ulaşım Ana Planı’na göre Derince’yi de kapsayacak LRT Projesi kentin doğu-batı aksını birleştirmekle kalmayacak Gebze ve çevresini İstanbul Metrosu’na da bağlayacaktır. Buna göre İstanbul’da hizmet veren Kadıköy-Kartal Metrosu’nun Kaynarca’dan Sabiha Gökçen Havalimanı’na uzatılmasından sonra Havalimanı ile Tuzla ve Gebze OSB’leri TEM’e paralel bir şekilde ilerleyecek metro hattı düşünülmektedir.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
11.03.2015