Konya-Adana Hızlı Tren Projesi Etap Etap İlerliyor
Ankara-Konya hızlı tren hattının Karaman, Mersin ve Adana’ya uzatılması ile ilgili çalışmalar etap etap ilerlemektedir.
1.Etap: Konya-Karaman çift hat inşaatı:
İlk etapta Konya ile Karaman arasındaki mevcut tek hatlı konvansiyonel demiryolunun çift hatta çıkarılması için altyapı inşaat çalışmaları fiilen başlatılmıştır. Saatte 200 km hıza uygun altyapının gerçekleştirilmesi ile birlikte Konya-Karaman arasında mevcut durumda 1 saat 13 dakika olan seyahat süresi yeni hattın devreye girmesiyle 40 dakikaya inecektir. Projenin tamamlanmasıyla Ankara-Karaman 2 saat 10 dakika, Eskişehir-Karaman 2 saat 50 dakika, Eskişehir-İstanbul YHT hattı ile birlikte Karaman-İstanbul 4 saat olacaktır. Diğer yüksek hızlı ve hızlı tren projeleriyle entegre olacak Konya-Karaman-Ulukışla-Yenice-Adana Hızlı Tren Projesi tamamlandığında ise Konya-Ulukışla arası 1 saat 30 dakika, Konya-Adana arası ise 3 saatte alınabilecektir. Mevcut hatta yolcu trenleri için saatte maksimum 120 kilometre, yük trenleri için saatte 65 kilometre hız yapılabilen, 102 km uzunluğundaki Konya- Karaman hattı, hızlı trenlere uygun olarak saatte 200 kilometre hıza uygun, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli hale getirilecektir. Ayrıca mevcut hatta bulunan 73 adet hemzemin geçit, 13 adet altgeçit ve 23 adet üstgeçit yapılarak güzergahın tamamı ihata altına alınacak ve karayolu trafiği ile kesişmeler sıfıra indirilecektir.İnşaat çalışmaları devam eden projenin 2017’ye kadar tamamlanması hedeflenmektedir.
2. etap: Karaman-Ulukışla çift hat inşaatı:
Konya-Adana hızlı tren hattı için 2. etapta yapılacak iş ise Karaman ile Ulukışla arasındaki 135 km’lik tek hatlı demiryoluna 2. hat eklenmesi için altyapı ve üstyapı işlerinin gerçekleştirilmesidir. Bu iş için ihale süreçleri başlamıştır. İhaleye katılabilmek için ön seçim müracatları geçtiğimiz günlerde alınmıştır. Ön seçim müracatında bulunan firmaların sayısı 12 olup, bazı firmalar konsorsiyum şeklinde yer almıştır. İhale ile ilgilenen 2 adet yabancı firma da bulunmaktadır. İhalede belirtilen işin süresi ise 1.200 gün (40 ay) olup, 2015 yılında işlere başlanabilmesi halinde, 2018 yılının sonunda bitirilebilecektir.
3. etap: Konya-Karaman elektrifikasyon işleri:
3. etapta ise elektrifikasyon işleri bulunmaktadır. Buna göre, Konya-Karaman arasındaki mevcut tek hat çift hatta çıkarıldıktan sonra elektrifikasyon tesisleri kurulacaktır. Projenin toplam maliyeti 69.874.669 TL’dir. Geçtiğimiz günlerde yapılan ihaleye yerli ve yabancı isteklilerden oluşan 13 firma teklif vermiştir.
İhaleye teklif veren 13 firmadan 3’ü yabancıdır. En düşük teklif ise Ultra Teknoloji firmasından gelmiş olup 46.944.000 TL teklif ederek maliyetinin altında fiyat sunmuştur. En yüksek teklif ise Generale Costruzion firmasından gelmiş olup 87.293.542 TL’dir. İşin süresi ise şartnamede 600 gün (20 ay) olarak belirtilmiştir. Buna göre ihalenin sonuçlanıp, sözleşme ve yer teslimi süreçlerinin tamamlanması sonucunda 2015 yılı itibariyle fiilen işlere başlanması halinde, 2016 yılının sonuna kadar bitirilebilecektir. Bu süreç zarfında çift hat çalışmaları da ayrıca devam edecektir.
4.etap: Konya-Karaman-Ulukışla sinyalizasyon işleri:
4. etapta ise Konya-Karaman-Ulukışla 2. hat kesimi sinyalizasyon ve telekomünikasyon sistemleri yapımı gerçekleştirilecektir. 1. ve 2. etaplardaki Konya-Karaman ve Karaman-Ulukışla kesiminin sinyalizasyon sistemi entegre olacaktır. 9 Aralık’ta TCDD tarafından yapılacak ihale ile start verilecek bu etabın 1.080 günde (36 ay) bitirilmesi hedeflenmektedir.
5. etap: Ulukışla-Yenice çift hat inşaatı:
Yukarıda anlatılan 4 etap tamamlandığı zaman hızlı tren, Konya’dan Ulukışla’ya kadar gelebilmektedir. Ulukışla İç Anadolu ile Akdeniz Bölgesi’ni birleştiren demiryolunun kavşak noktasıdır. Niğde’ye bağlı bir ilçe olan Ulukışla’dan Kayseri-Adana demiryolu geçmektedir. Hızlı trenin Adana’ya gidebilmesi için Ulukışla-Yenice arasındaki mevcut demiryolu hattının modernize edilerek çift hatta çıkarılması gerekmektedir. Bunun için yaklaşık 110 km uzunluğundaki Ulukışla-Yenice güzergahında yeni bir hat yapılması için etüt-proje ihalesi ilan edilmiş olup 14 Kasım’da yapılmıştır. Şartnamede belirtilen işin süresi 540 gün (18 ay) olup, 2015’te başlanabilmesi halinde 2016 sonuna kadar etüt çalışmaları bitirilecek ve daha sonra yapım safhasına geçilebilecektir. Ulukışla-Yenice demiryolunun altyapı inşaatı safhasına geçmesi için en erken tarih 2016 olup, üstyapı, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon işleri de ayrıca yürütülecektir. Bu işlerin de en eaz 4 yıl sürmesi beklenmektedir.
6. etap: Yenice-Adana çift hat inşaatı:
Konya-Adana hızlı tren hattının son etabı Yenice-Adana kesimi olup Adana-Mersin demiryoluna 3. ve 4. hat eklenmesi işi kapsamında yapılacaktır. Geçtiğimiz günlerde yapılan ihaleye 13 firma teklif vermiş olup 7 firma da teşekkür mektubu sunmuştur. İhaleye verilen en düşük teklif 198.802.001 TL ile Dalgıçlar-Nuhoğlu-Ulaşım İnşaat’tan oluşan konsorsiyumdur. İhaleye katılan firmaların tamamının yerli olması dikkat çekicidir. Proje tamamlandığı zaman Adana ile Mersin arasında yoğun bir bölgesel tren seferi düzenlenecek, adeta banliyö gibi çalışacaktır. Yenice’deki müselles ile Konya-Mersin hızlı tren işletmesi de yapılabilecektir. Bu da İstanbul-Mersin, Ankara-Mersin işletmelerini gündeme getirecektir. Hızlı trenin yolculuğu bunlarla da sınırlı kalmayıp Adana’dan sonra Osmaniye üzerinden Gaziantep’e gidilecektir.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
16.12.2014