M. Göker Sarp
Kurumsal Olgunluk
Tüm kuruluşlar müşterilerine, çalışanlarına ve ortaklarına karşı taahhütlerini, süreçlerini verimli şekilde yöneterek ve bazı kararlar vererek yerine getirmeye çalışır. Ancak hiçbir şirket mükemmel değildir. Kuruluşun performansının iyileştirilmesi, birçok alandaki olgunluk seviyesinin iyileştirilmesi anlamına gelir.
Bunlar:
-Süreçlerin Yönetiminde Olgunluk
-Karar Vermede Olgunluk
-Performans Yönetiminde Olgunluk
Süreçlerdeki ve kararlardaki olgunlukların geliştirilmesi sürecinde tüm yöneticilerin aktif olarak rol alması beklenir. Bir işletme olgunlaşırken liderleri de olgunlaşmalıdır. Değişen ve büyüyen bir işletmenin taleplerini karşılamak için liderler kendi üzerlerine düşen görevleri üstlenmeli, yeni organizasyon becerileri kazanmalı ve liderlik yetkinliklerini geliştirmelidir.
İşletmelerde her bir olgunluk seviyesinde yerine getirilmesi gereken yönetimsel ve teknolojik değişiklikleri vardır. Şirketler hedeflerine yönelik ilerlemeyi sürdürürken, bu ilerlemeyi değerlendirecek kapsamdaki bir çerçeve, bir şirketin stratejisini ve süreç kararları ile mevcut durum değerlendirmesini içerir.
Olgunluk seviyesi belli bir noktaya gelmiş işletmelerin, süreçlerini dijital (çoğunlukla) ortamda yürütmesi; görevlerin ayrılığı, onay mekanizmaları, finansal kontrol, risk yönetimi ve iç denetim mekanizmalarının da kurgulanmış olması beklenir.
Kurumun iç denetim fonksiyonu, kurumsal sürdürülebilirliği desteklemek için teknolojik gelişmelere ve organizasyonel ihtiyaçlara cevap verebilmelidir. Kurumsal sürdürülebilirlik ise ancak değişen koşullara hızla adapte olabilmek ile mümkün olabilir.
Son yıllarda, iç denetimin, hata odaklı yaklaşımından ziyade daha çok süreç odaklı, geliştiren ve değer katan bir rol üstlendiğini gözlemiyoruz.
Mehmet Göker SARP
Kurumsal Dönüşüm Platformu Koordinatörü