Hakan Akgül
Liderlik Problemi Üzerine
Farklı şirketlerden gelen iyileştirme talepleri üzerine üst yönetimlerle yaptığımız görüşmelerimizde, kendileri çeşitli bölümler ya da süreçlerdeki operasyonel problemlerden bahsederler ve beklentilerini, nasıl olması gerektiğini anlatırlar. Proje başladığında biz de öncelikle çeşitli metotlarla problemleri tanımlayıp sonra da bunların “neden” olduğunu anlamaya gayret ederiz.
İlginçtir, pek çok kere görürüz ki; asıl problem (kök sebep) “liderlik ve yönetim sistemi”ndedir; çalışanları suçlamak da manasızdır.
Şirket içinde liderler farklı pozisyonlarda bulunur; patron, CEO, Genel Müdür’den başlayarak, 3-5 kişiyi yöneten takım lideri/şeflere kadar.
Bazen çeşitli seviyelerden liderleri şirketin değişim yolculuğunun önündeki engellerden biri olarak tespit ediyoruz.
“Arkadaşlar siz bu yeni başladığımız programla bir değişin, dönüşün, ben arkanızdayım, destek olurum” demekle lider olunmuyor.
Şirketi kültürünü istediğiniz yöne doğru “evirmeniz” için, “liderlik zihniyetini” ve “yönetim sistemini (günlük – bölümlerarası ve stratejik yönetim)” dönüştürmek, “lider standart işini” tanımlamak (topyekün bir “tarz” değişimi) gerekiyor.
Peter Drucker bu sebeple olsa gerek, “Şirket kültürü stratejinizi kahvaltı niyetine yer” demiş.
Doğru Tarzda Liderlik için, yalın uygulamalarda bahsi geçen “İnsana Saygı” prensibi üzerine düşünmek, süreç VE sonuç odaklı olmak, dönüşümün VE “iş”in içine bizzat girmek, insanınızı geliştirip en alt hiyerarşik seviyedeki çalışanınıza (satıcı, muhasebe elemanı, depocu, işçi) problemleri çözdürebilmek gerekiyor.
Ancak ondan sonra rekabetçi, istediği kar marjlarını yakalayan bir şirket olabilirsiniz.
“Zor insanlarla iletişimi, stresle güreşmeyi, halay çekerek takım olmayı, üç kere derin nefes çekip motive olmayı, empati ile ikna edici güzel cümleler kurmayı” öğrendiniz ve hala istediğiniz sonuçları elde edemiyorsanız, farklı bir şeyler deneme zamanıdır.
Her çeşit şirket için Yalın Yönetim Sistemini (stratejik, bölümler arası ve günlük yönetim) öneriyoruz.