Markette, Pazarda, Çarşıda Yeni Dönem Çayda ve Peynirde ambalaj Artık Zorunlu
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın, sofralarımızın vazgeçilmez gıdalarıyla ilgili 2015’te yaptığı düzenlemeler 1 Ocak itibarı ile resmen yürürlükte. Türk Gıda Kodeksi Gıda ile Temas Eden Madde ve Malzemeler Yönetmeliği’ne göre artık açıkta peynir ve çay satılamayacak. Bu ürünlerin tümü hazır ambalajlı olarak satışa sunulacak. Yeni dönemde taklit, tağşiş ve sahteciliğe sık rastlanan bal, takviye gıdalar, enerji içecekleri, s
Sofralarımızda yeni bir dönem başlıyor. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın yaptığı düzenlemeler 1 Ocak 2016 tarihinden itibaren resmen yürürlüğe girdi. 2015 içinde süren çalışmalarla Türk Gıda Kodeksi’nin peynir ve çay tebliğlerinde değişiklikler yapıldı. Bu gıda maddelerinin üretiminden muhafazasına, taşınmasından piyasaya sunumuna kadar birçok konuda yeni düzenlemeler getirildi. Bugünden itibaren gıda maddelerinin doğrudan tüketiciyle buluştuğu market, pazar, çarşı gibi satış noktalarında peynir ve çay ambalajsız satılamayacak. Bakanlığın ‘akıllı etiket uygulaması’ da resmileşti.
Peynirde yeni dönem
Yeni kurallara göre, doğrudan satış için üretilen peynirler hijyen, muhafaza, taşıma ve piyasaya arz kriterlerini karşılayan yerlerde satılabilecek. Bu koşullar sağlanamaz ise ambalajsız peynir satışı yasaklanacak. Türk Gıda Kodeksi Peynir Tebliği'nin yürürlüğe girmesiyle, peynirlerin, muhafaza, taşınması ve piyasaya arz edilme sürecinde 10 derecenin altında tutulması zorunlu hale getirilecek. Tüketicilerin yanıltılmaması adına peynirler 'köy peyniri', 'geleneksel peynir', 'doğal peynir', 'çiftlik peyniri' gibi ifadelerle satışa sunulamayacak. Peynirler, Türk Gıda Kodeksi Gıda ile Temas eden Madde ve Malzemeler Yönetmeliği’ne ve Gıda Hijyeni Yönetmeliği hükümlerine uygun malzemelerle ambalajlanacak. Buna göre, açıkta veya gıda ambalajına uygun olmayan poşet, kutu, plastik, strafor kutular kullanılamayacak.
Çayda katkı maddesine son
Bakanlığın çay tebliğiyle siyah çay, yeşil çay, aromalandırılmış siyah ve yeşil çay ile kafeinsiz siyah ve yeşil çayın tekniğine uygun ve hijyenik şekilde üretim, hazırlama, işleme, etiketleme, muhafaza, depolama, taşıma ve piyasaya arzıyla ilgili şartları ve ürün özellikleri belirlendi. Buna göre çayda, orijini çay olmayan, bitki ve hayvan kaynaklı, taş, plastik ve yapay hiçbir yabancı madde bulunmayacak. Ürünler aroma içeriyorsa ürün ismi “aromalı siyah/yeşil çay şeklinde ifade edilecek. Tebliğ kapsamında yer alan ürünlere hiçbir katkı maddesi eklenemeyecek. Doğrudan tüketime sunulan ürünler, piyasaya hazır ambalajlı olarak arz edilecek.
Etiketler konuşacak
Sahteciliğin ve taklit üretimin önüne geçmek, tüketicilerin güvenli gıdaya erişimini sağlamak için oluşturulan Ürün Doğrulama ve Takip Sistemi de uygulamaya girdi. Öncelikli olarak taklit, tağşiş ve sahteciliğe sık rastlanan bal, takviye gıdalar, enerji içecekleri, siyah çay, bitkisel sıvı yağ ve bebek mamalarında artık akıllı etiketler kullanmak yasal zorunluluk. Tüketiciler, satın aldıkları ürünün güvenilirliğini etiketler sayesinde daha marketteyken kontrol edebilecek.
Korkut: ‘Sahteciliği ve kayıt dışını azaltır’
Yeni uygulamalarla ilgili bilgi veren Ambalaj Sanayicileri Derneği Başkanı Sadettin Korkut, hijyen ve sağlık açısından çok kolay istismar edilen gıda maddelerinin kontrol altına alınması yolunda önemli bir adım atıldığını söyledi. Açıkta satılan tüm gıda maddelerinin sağlık ve hijyen için ambalaja girmesi gerektiğini, gelişmiş ülkelerdeki uygulamanın da bu yönde olduğunu belirten Korkut, ambalajın gıda güvenliğinin ayrılmaz bir parçası olduğunu vurguladı. Ambalajın, etiket uygulamasına da kolaylık sağladığını vurgulayan Korkut şöyle konuştu:
“Sağlıklı ve güvenilir gıdaya ulaşmak için ambalaj şart. Doğru ambalaj sadece hijyen sağlamıyor, gıdaları koruyarak tüketim ömrünü uzatıyor, israfı azaltıyor. Bu düzenlemeyi, kayıt dışılığı azaltacak bir uygulama olarak da değerlendirmek gerekir. Tüketici ambalajlı ürünlerin üzerinde üretim, son kullanma tarihi, ürünün içeriği, üretim yeri gibi bilgileri görebilmeli. Çünkü ambalajı aynı zamanda üzerindeki etiketle tüketicinin bilgilendirilmesini sağlayan temel iletişim aracı olarak görüyoruz. Akıllı etiket uygulamasıyla gıda ürünlerinin izlenir hale gelmesi, tüketiciyi sahte ürünlere karşı koruyacak, yanıltıcı bilgi verilmesini önleyecek bir dönem başlıyor.”
Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) Hakkında:
Türkiye'deki önemli ambalaj sanayicilerini bünyesinde bir araya getiren ASD, 1992 yılında 39 ambalaj üreticisi tarafından kuruldu. Aralık 2015 itibariyle 213 üyesi bulunan ASD’nin amacı; Türkiye ambalaj sanayinin gelişmesine katkıda bulunmak, sektöre kimlik kazandırmak, ulusal ve uluslararası platformlarda sektörün temsil edilmesini sağlamak, üyeleri arasında birlik beraberlik ve dayanışmayı sağlamak, güçlendirmek ve daimi kılmaktır.
Haberin Kaynağı : MPR İletişim Danışmanlığı
05.01.2016