Mege Teknik, Demiryolu Sektörü İçin de Üretiyor
Ali HAN
Genel Müdür
Mege Teknik Ltd. Şti. Ana faaliyet alanı savunma ve havacılık sanayii, raylı taşımacılık platformları için kablo takımı (harness) tasarımı ve üretimi olan Mege Teknik Ltd. Şti. Kurucusu ve Genel Müdürü Ali Han, üretimleri ve önümüzdeki dönem hedefleri hakkında bilgiler verdi.
Mege Teknik’in kurumsal kimliği hakkında bilgi verir misiniz?
Ali Han: MEGE TEKNİK 2001 yılında savunma sanayiinde ve askeri standartlarda tasarım ve üretim tecrübesi kazanmış deneyimli mühendis ve teknisyenler tarafından kurulmuştur. Tek çalışma konusu olan kablaj olan Mege Teknik bugün 3000 m2 kapalı alanda 21 mühendis ve 190 teknisyen ile çalışmalarını devam ettirmektedir. Yürüttüğü projeler, tamamladığı işler ile tecrübesini ve kaliteyi artırmak için, etkin tasarım çalışmaları ve üretim teknikleriyle maliyetleri azaltmak adına sürekli yatırım yapmaktadır. Eğitimli ve tecrübeli mühendisleri, teknik personeli ve ekipmanlarıyla profesyonel hizmet sağlayacak şekilde çalışmalarını sürdürmektedir.
AS EN 9100 Onaylı Kalite Yönetim Sistemi ile Mege Teknik’in kalite politikası müşteri istek ve beklentilerini, askeri ve varsa özel müşteri isteklerine uygun olarak ve zamanında karşılamaya dayanmaktadır. AS EN 9100 ve ISO-9001:2008 kalite sistemlerine dayanan etkin kalite güvence programı uygulamalarımızın temelini oluşturur ve başarı sağlamamızda en önemli unsurdur.
Hangi sektörlere iş yapıyorsunuz?
Ali Han: Ana faaliyet alanı savunma ve havacılık sanayii, raylı taşımacılık platformları için kablo takımı (harness) tasarımı ve üretimidir. Mege Teknik Hava-Deniz-Kara araçlarının modernizasyonu, aviyonik/ airborne sistemlerinin entegrasyonun için kablo demetleri ve elektro-mekanik montajı konularında tecrübeye sahiptir. Müşterilerimizin taleplerine göre elektrik-elektronik ve makina mühendislerinden oluşan mühendislik ekiplerimiz müşterilerimizin kendi tesislerinde de müşterilerimizin sistem mühendisleri ile birlikte tasarım çalışmalarını yürütmektedirler. Ayrıca entegre lojistik dokümantasyon bölümümüz müşterilerimize doküman hazırlama, parça katalogları, bakım ve kullanıcı kitapları oluşturma gibi hizmetler vermektedir.
Airbus, Sikorsky gibi büyük şirketler tarafından onaylanmış olan Mege Teknik uçak, helikopter, gemi, kamyon, tank, radar, iha (insansız hava araçları) , silah sistemleri, ika (insansız kara araçları), vb birçok platformda çalışmalarını sürdürmekte ve konusunda uzman personel yetiştirmeye devam etmektedir.
Demiryolu sektörü için yaptığınız üretimden bahseder misiniz?
Ali Han: 10 yılı aşkın süredir özellikle savunma sanayii şirketleri için bir çok farklı platformda kablaj tasarımı, prototip üretimi ve seri üretimlerini gerçekleştiren Mege Teknik edindiği tecrübe ve bilgi birikimlerini demiryolu ulaşım sistemleri için de kullanmaktadır.
Sektörün büyük firmalarından olan bir müşterimize yaptığımız kablaj üretimleri ile girdiğimiz sektörde Türkiye’deki hemen hemen tüm demiryolu sistem üreticileri ile komple kablaj tasarımları ve üretimleri için çalışmalarımız devam etmektedir. Bilindiği üzere son yıllarda Türkiye’de demiryolu ulaşımı yatırımları oldukça artmıştır. Büyük şehirlerin mevcut şehiriçi ulaşım ihtiyacı için metro ve tramvay, şehirlerarası ulaşımda da yüksek hızlı trenler kullanılmaya başlanarak yolculara konfor ve hız sunulmuştur. Önümüzdeki yıllar için yapılan değerlendirmelerde nüfusu artacak illerimiz düşünülerek raylı sistemlerin tüm yurtta büyük ölçüde kullanılacağı, önümüzdeki 20 yılı düşünürsek ihtiyacımız olacak araç sayısını 10 binin üzerinde olacağı varsayılmaktadır. Tüm dünya için de raylı sistemler ihtiyacı farklı değildir, sürekli artan dünya nüfusunun büyük şehirlerde toplanması ve büyük şehir sayısının artması raylı sistem ihtiyacını artırmaktadır. Mege Teknik ülkemizde üretilecek tüm raylı sistemler için kablaj sistemlerinin tasarımlarını ve üretimlerini gerçekleştirebilecek bir firmadır. Yüksek hızlı trenler, metro ve tramvay araçlarının üretimlerinde tüm kablaj sorumluluklarını alabilecek yapıdayız.
Zaman zaman dünyadaki diğer demiryolu kablaj üreticilerini ziyaret etmekte ve bu şirketlerin kurumsal yapılarını ve üretim sistemlerini inceleme fırsatlarımız olmaktadır. Bu şirketlerle kıyaslandığımızda bir çok yönden üstün taraflarımız olduğunu gördük. Havacılık ve savunma sanayii sektöründe edindiğimiz tecrübeler ve yüksek standartların Mege Teknik’i şu anda Türkiye’de üretilecek demiryolu araçlarının kablajının tamamını tasarlayabilir ve üretebilir bir hale getirmiştir.
Türkiye’de demiryolu sektörünün gelişmesini değerlendirir misiniz?
Ali Han: Türkiye’de demiryolu ulaşımı 1850’lere dayanmaktadır. Osmanlı döneminde 1856 yılında İzmir-Aydın tren hattının yapımı ile başlanan süreç cumhuriyet dönemine kadar yap-işlet modeli ile sürdürülmüştür. Bu dönemde işletmeye açılan demiryolu hatlarının uzunluğu 8619 km’dir. Osmanlı’ya demiryolu diğer ülkelerden çok erken girmiştir. Cumhuriyet döneminde 1923-1940 yılları arasında yapılan 4079 km’lik demiryolu hattı sonraki yıllara oranla çok yüksek bir rakam olacaktır, sonraki yıllarda yılda ortalama yalnızca 39 km’lik hat inşaa edilmiştir. Yakın tarihe kadar demiryollarına gereken önem verilmeyip yatırım yapılmamıştır. Fakat son yıllarda büyük bir ivme ile demiryolu ulaşımı yatırımları artmaktadır.
Birbiri ardına hizmete giren şehirlerarası yüksek hızlı tren hatları ve özellikle Marmaray gibi büyük projeler Türkiyede demiryolu ulaşımının geleceği hakkındaki ipuçlarını vermiştir.
Istanbul, Ankara, İzmir metro hatlarına hat ve araç eklemeleri dışında diğer büyükşehirleri-mizde de tramvay ve metro ihtiyaçları karşılanmaya çalışılmaktadır.
Demiryolu araçlarının yerli üretimlerinin yapılabilmesi, kendi ihtiyaçlarımızı kendimizin karşılayabilmesi hepimizin ortak isteğidir. Savunma sanayiinde gemi, helikopter vb araçların millileştirilme süreci başarıyla yürütülmektedir. Üretimlerin Türkiye’de yapılması ve offset anlaşmaları ile teknoloji ve üretim kabiliyetlerimizin artırılması sağlanmakta. Demiryolu sistemlerinde de doğrudan satın alım yerine üretimlerin yerli yapılabilmesi için gereken adımların atıldığını görüyoruz, bu çok memnun edici. ARUS (Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri) kümesinin kurucu üyelerinden olan Mege Teknik’in de amacı yerli üretime devletten bireye kadar herkesin destek vermesi ve bu hedefte sorumlulukların yerine getirilmesidir. %100 yerli araç üretimi hedefimiz ile milli bir marka oluşturma hedefinde yürümeliyiz. Birlik ve beraberlik güç demektir, başarı demektir. Mege teknik kendine düşen tüm kablaj sistemlerinin sorumluluğunu üstlenecek yapıdadır.
Mege Teknik olarak yeni yatırım planlarınız var mı?
Ali Han: MEGE TEKNİK olarak havacılık ve savunma sanayii kablo takımları ve elektronik kutu, panel tasarımı, üretimi konusunda kazandığımız tecrübeyi raylı taşımacılık sektöründe de geliştirmeyi hedeflemekteyiz.
Şu anda Türk Kalite Derneği (Kalder) ile yürütmekte olduğumuz süreç yönetimi ve iyileştirilmesi ve EFQM mükemmellik modeli çalışmalarıyla kurumsal yapımızı geliştirmeyi planlıyoruz.
Bunun dışında sivil havacılık konusunda sertifikasyon kabiliyetimizi geliştirmeyi ve halen hizmet vermekte olduğumuz konularda iyileştirmeler yapmayı planlamaktayız.
Raylı ulaşım sistemleri için de projelerin büyüklüğüne göre tesis, ekipman ve personel yatırımları planlarımız dahilindedir.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
11.10.2013