Norm Grubu, Dünyada İlk Beşte Yer Almayı Hedefliyor
2016 yılında toplamda 94.000 ton yıllık üretim yaptıklarını belirten Norm Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Uysal, grubun kuruluşundan bugüne başarı grafiği, 2016 yılı değerlendirmesi ve 2017 yılı hedefleri ve beklentileri hakkında bilgiler verdi.
SUBCONTURKEY: Norm Grubun kısa bir tarihçesi ve faaliyetleri hakkında bilgi verir misiniz?
Fatih Uysal: Norm Grubu, bünyesindeki 2000’e yakın çalışanıyla sektöründeki önemli dünya markaları arasında yer almaktadır. 1973 yılında Bornova ilçesinde küçük bir atölye olarak işe başlamıştır. İzmir ve Manisa-Salihli’de 9 ayrı üretim tesisi ve 5 farklı pazarlama şirketi ile dünyanın bağlantı elemanları ihtiyacını karşılamaktır.
Türkiye’nin ilk 500 şirketi arasında yer alan Norm Cıvata’nın da içinde bulunduğu Norm Grubu, Türkiye'de üretim ve satış olarak bağlantı elemanları piyasasının lideri durumundadır. Cıvata, somun, rotil, burç, vida, perçin ve özel ürünler dahil 2016 yılında toplamda 94.000 ton yıllık üretim yapılmıştır. Norm Grubun lokomotif şirketi Norm Cıvata, son 10 yılda 4 katına ulaştığı üretim artışı ile, “Türkiye’de en hızlı üretim artışı ve büyümeyi sağlayan” ilk on firma arasında yer aldı. Yurt içinde ve dışında Ford, Volkswagen Group, AUDI, Porsche, Fiat, Renault, Mercedes Benz Türk, Daimler Kamyon, MAN, Toyota, BMC, Türk Traktör, İsveç' de Volvo ve Scania, PSA ile çalışıyor. Almanya, Fransa, Hollanda, Polonya, İtalya, Brezilya, Meksika, Rusya Ukrayna ve Çin başta olmak üzere 35 ülkeye ürünlerini ihraç ediyor.
Yine bu yıl grubun lokomotif şirketi; Norm Cıvata başarılarını taçlandırmaya devam etmektedir. İlk 500 sıralamasına girdiğimiz 2012 yılından itibaren 463. sıradan, 2013 yılında 372. sıraya, 2014 yılında 271. sıraya, geçen yılda 65 milyon dolarlık ihracat hacmi ile 227. sıraya başarı ile yükseldik.
Bu yıl 2016 Verimlilik Haftası kapsamında Bilim- Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen Verimlilik Projeleri yarışması kapsamında Büyük Ölçekli İşletme Ar-Ge kategorisinde “Isıl İşlem Fırınlarında Dinamik Optimizasyon İle Verimlilik Artışı Projesi “üçüncülük ödülüne layık görülmüştür.
Ar-Ge inovasyonları konusunda hız kesmeyen Norm Cıvata 2014 senesinde gösterdiği üstün performans nedeniyle Ford Otosan’ın Altın Yıldız ödülüne layık görülmüştür. Bu yılda Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 5.nsi düzenlenen özel sektör Ar-Ge Merkezleri Zirvesi “ metal ürünler” kategorisinde 2015 yılı Türkiye 1.nsi olmuştur.
SUBCONTURKEY: 2016 yılını değerlendirir misiniz?
Fatih Uysal: 2016 oldukça zor bir yıldı. Nakit akışı anlamında tüm şirketlerin zorlandığı, belirsizliklere karşı göğüs germek durumunda olduğumuz bir yıl oldu. Diğer yandan otomotiv ana sanayine üretim yapmanın avantaj ve desteklerini gördük. Ürünlerimizi %45 oranında ihraç ediyor olmamız zorlukları daha kolay göğüslememizi sağladı. 2016’da otomotiv sektörü hiç kuşkusuz yine Türkiye ekonomisinin lokomotif sektörü konumunda idi, ilk 9 aylık üretim verilerini 2015 ile karşılaştırdığımızda 2016 yılı Ocak-Ekim döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre, toplam üretim yüzde 7, otomotiv üretimi ise yüzde 15 oranında arttı. Bu dönemde, ana sanayi ihracatı yüzde 15, yan sanayi ihracatı yüzde 3 oranında arttı. Otomotivde yerli araba satışlarında düşüş olsa da ihracatta lokomotif sektör olmaya devam ediyor. ÖTV dilimlerinde yapılan ayarlama ve 2017'de global otomotiv sanayinin olumlu gidişatını sürdürmesi, 2016'da büyük emek verdiğimiz global Renault ve Volvo projelerini almamız ilerisi için bizi umutlandırmaktadır. TL'de ki değer kaybının Türkiye’ye mukayeseli rekabet üstünlüğü sağlayacağını da öngörüyoruz. Yurtiçinde ekonomik ve siyasi alanda normalleşmenin sürmesi koşulu ile her şeye rağmen sektörümüzde ki olumlu havanın devam ettiğini söyleyebilirim.
2017’de de tam kapasite olarak ana sanayi tedarikçilerimize hizmet vermeye devam ediyoruz.
Otomotiv İmalat Sanayi 2017’de de Bizim İçin Lokomotif Sektör Olacak
SUBCONTURKEY: 2017 yılında beklentileriniz ve öngörüleriniz nelerdir?
Fatih Uysal: Norm Grubu olarak 2017 hedefimizi belirledik ve ilgili aksiyonları almak üzere harekete geçtik. Ekonomik konjonktüre baktığımızda genel anlamda ekonomide yaşanan küresel dalgalanmalar büyüme hızını yavaşlatacaktır. Ve fakat bize gelen talepleri değerlendirdiğimizde otomotivin yine lokomotif sektör olarak gerek ana gerekse yan sanayiyi besler durumda olacağını ön görüyoruz. İhracatımızı ’da yeni pazarlar ile arttırarak genel büyüme oranına paralel olarak %2,5 - %3 oranında bir büyüme bekliyor olacağız.
Ülkemizin en büyük bağlantı elemanları üreticisi olan Norm Cıvata, TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisi) sıralamasına göre; 2015 yılında 44 sıra atlayarak, Türkiye’nin en büyük 227. ihracatçı firması olmayı başardı. Norm Cıvata 2015 yılında dış satış performansını % 36 arttırarak 67 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2013- 204-2015 yıllarında Salihli organize Sanayii Bölge’sinde toplam 45.000 metre kare kapalı alanda yatırım yaptığımız cıvata, somun ve vida fabrikaları ile bir hamle daha gerçekleştirmiş olduk.
Gelecek hedefimiz elbette yeni pazarlarda daha aktif olarak 43 yıldır var olduğumuz sektörde büyüyerek ilerlemektir. Unutmayın ki rekabet hiç bitmiyor, dünyada ilk beş arasında yer almak kendimize koyduğumuz en büyük hedef. Ar-ge yatırım ve çalışmalarımıza hız vererek; Türkiye’de pazar liderliğimizi koruyarak, Avrupa, Kuzey ve Güney Amerika pazarında tercih edilen bir üretici olmayı hedefliyoruz. Ana faaliyet alanımız dışında, farklı sektörlere yatırım planlıyoruz.
SUBCONTURKEY: Yaşadığınız sorunlar ve çözüm önerileriniz nelerdir?
Fatih Uysal: Sektörümüz elbette sancılı bir sektör, çünkü kalite şartlarını yerine getirmeden üretim yapan merdiven altı şirketler varlık gösteriyorlar.
İhracat pazarını genişleten sektör, başta Almanya, Fransa ve İngiltere olmak üzere 50 ülkeye ihracat yapmaktadır. Türkiye’nin son yıllarda yakaladığı %4 – 4,5’luk büyüme oranları ile birlikte tüm üretim sektörleri için pazar genişlemektedir ve bağlantı elemanlarına ihtiyaç duyan tüm sektörlerin gelişim hızı hızlıdır.
Sektör pahalı elektrik, yüksek doğal gaz maliyetleri, yüksek faiz oranları gibi sorunlarla baş etmeye çalışmaktadır. Ayrıca endüstri 4.0 devrimine geçişin kurumsallaşmasını tamamlayamamış, küçük şirketler için zor olacağını ve bunun sektörü etkileyeceğini düşünüyorum. Başta da belirttiğim gibi kalite problemlerinin iyileştirilmesi önemli bir konu.
Ayrıca Avrupa ile kıyaslandığında Türkiye’de Ar-Ge yatırımlarının yok denecek kadar az olması sektörün gelişimine engel olmaktadır. Bu anlamda Norm Grubu gibi “ teknolojide öncü” bir firma olarak entegre hizmet sunabilen ve Ar-Ge, inovasyon yatırımına hız veren firmalar avantajlı konumdadır. Norm Grubu 2011 yılında kurduğu Ar-Ge merkezi ile 60’ın üzerinde mühendis ile araştırmalarına devam etmektedir. Tüm dünyada ve tabii Avrupa’da elektrikli araç üretimine hız verilecektir. Bununla birlikte ağırlık azaltma çalışmaları da Ar-Ge projelerinde hız kazanacaktır. Öncelikli olarak, bağlantı elemanları sektörünün en önemli problemi olan ithal hammadde probleminin çözülmesi gerekmektedir.
SUBCONTURKEY: Sektörün gelişimi için ne tür teşvikler verilmeli?
Fatih Uysal: Hammadde konusunda yurtdışına bağımlılığımızı azaltmak üzerine yerli hammadde üretim ve kullanımını artıracak teşvikler ile ara eleman eksikliğimizi giderecek eğitim seviyesini artırarak işgücü ve ürün kalite seviyemizi artırabileceğimiz teşviklere ihtiyacımız olacaktır.
Özellikle 1. bölgede olan yatırımların teşviklerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi önemli bir konudur.
04.05.2017