Ortaklaşa Rekabet
Hakan Zobu
Yönetim Danışmanı
Zobu ConsultingOrtaklaşa Rekabet… Hepimizin iş hayatında sıklıkla kullandığı; maalesef gerçekleştirmekte çok başarılı olamadığımız bir kavram… Acaba sanayide, üretici-tedarikçi ilişkilerinde ortaklaşa rekabet mümkün müdür?
Bir an için sanayi için hayati öneme sahip ve hemen her sanayi dalında vazgeçilmez olarak kullanılan SKF, INA, FAG, TIMKEN gibi, en önemli güç aktarım ürünleri ve rulman üreticilerinin ortaklaşa rekabet etme olasılıklarını göz önüne getirelim... Acaba her biri yüzlerce farklı noktadan, binlerce farklı noktaya yükleme yapması gereken bu firmalar depolamadan, paketlemeye, etiketlemeden, ihracat siparişlerini hazırlamaya, düşük seviyede üretimden, ortak serbest bölge kullanımına, nakliye ve yüklemeden, envanter yönetimine izin veren ortak bir platform kullanabilirler mi? Kıyasıya bir rekabet içindeyken, her biri bir diğerinden tamamen farklı süreçler ve bu süreçleri yöneten yazılımlara sahip bu şirketlerin rekabeti bir avantaja çevirmeleri, bir yandan rekabet ederken bir yandan da maliyetlerini düşürme konusunda işbirliği içinde olmaları ne derecede mümkündür?
Gerçekten de, hemen hemen aynı lokasyonlardan, aynı yerlerde bulunan müşterilere yükleme yapan bu şirketlerin dağıtım kanallarına yönelik sevkiyat lojistiği (outbound logistics) operasyonlarını konsolide etmeleri, elleçleme ve nakliye maliyetlerini ciddi miktarlarda düşürmelerine yardımcı olacak, tedarik zinciri tarafındaysa daha az stokla çalışma olasılığı yaratmış olacaktır. Bir diğer deyişle sahip oldukları değer zincirlerini geliştirme imkânına sahip olabileceklerdir.
Yoğun seviyede rekabet halinde olan bu firmaların bu tarz bir değer artışına ve ortaklaşa rekabete girişebilecekleri olasılığı oldukça düşük gibi gözükmekte beraber, söz konusu firmalar 2001 yılında COLINX2 isimli bir platformu hayata geçirmişlerdir. Bugün 800 çalışana ve yıllık yaklaşık 75 Milyon ABD Doları gelire ulaşmış olan Colinx’in kuruluşunda güdülen amaç bugün de devam etmektedir. Diğer bir deyişle şirket bir kar merkezi gibi davranmak yerine, kurucu firmalar için maliyet düşürmeyi bir performans göstergesi olarak kabul etmektedir. Şirket sahip olduğu, sofistike ERP sistemi ile hizmet verdiği tüm firmalara, ortak depolama, ambalajlama, sipariş kabul etme, faturalama, nakliye ve teslimat hizmetlerinin yanı sıra ortak müşteri ilişkileri hizmetlerini tek bir platform üzerinden sunmakta, tüm platform üyelerinin veritabanları ile anlık iletişim kurabilmekte ve tüm bunları yaparken birbirleri ile rekabet içerisinde bulunan firmaların özgün bilgilerinin güvenliğini de sağlamayı başarmaktadır.
Doğru iş modelleri ve stratejiler doğrultusunda hayata geçirilmiş olan ERP sistemleri, sofistike beklentilere özgün cevaplar üretebilmekte, değer zinciri üzerinde gerek tedarik gerekse dağıtım kanallarında verimli ve karlı sonuçlara ulaşılmasına, stratejik hedeflerin realize edilmesine yardımcı olabilmektedir
Haberin Kaynağı : SUBCONTURKEY YAN SANAYİ ve TEDARİKÇİ GAZETESİ
13.12.2013