Otomobil Üretmek 5 Dakika Ama
Otomobil Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Genel Sekreteri Özgür Tezer, Türkiye'de yüzde 145'lere kadar uygulanan özel tüketim vergisinin (ÖTV), yerli otomobil üretimini ve yatırımları engellediğini öne sürerek, Türkiye'de çok değerli patronlar, mühendisler ve işçi kardeşlerimiz var.
Yerli otomobil üretmek, onlar için 5 dakika ama bunu yaptıktan sonraki kısmı, soru işareti. ÖTV'nin kademeli azaltılması gerektiğini düşünüyoruz dedi.
AB ülkelerinde sadece KDV uygulaması olduğunu, bunun da yüzde 15-27 aralığında değiştiğine dikkati çeken Tezer, şöyle konuştu:
Fransa, Almanya, İtalya ve İspanya gibi ülkelere araç sahibi olmak için gittiğinizde ödeyeceğiniz vergi oranının toplamı bu. Bizde nasıl? Devlet, önce diyor ki 'Sen, önce buna ÖTV hesaplayacaksın, matrah bedelinden'. Yani ithal edildiğinde fatura üzerindeki bedeli neyse, bundan ÖTV'yi hesaplayıp yüzde 45'i koyuyorsunuz. Sonra bu yüzde 45'in üzerine KDV hesaplamanızı söylüyor. Aracın matrahı ve yüzde 45. Bu ikisine ilaveten yüzde 18 KDV hesaplıyorsunuz. Buradaki kilit nokta şu, ÖTV'den de KDV almış oluyorsunuz. İlk önce bu garabetin hemen kaldırılması lazım ortadan. ÖTV de KDV de matrahtan hesaplanmalı. Uganda'da bile böyle bir vergi sistemi yoktur, gülünecek bir durum. Bunu, ilgili kurumlarla paylaşıyoruz, daha netice alınmadı. ÖTV, AB ülkelerinin hiçbir yerinde yok. ÖTV'nin kademeli azaltılması gerektiğini düşünüyoruz. Bugünden denilmeli ki 'ÖTV fiyatlarını önümüzdeki yıldan itibaren 5 puan düşüreceğim'. İleriki yıllarda tamamen düşürülerek 10 yıl sonra sıfırlanması gerekir.
Tezer, 77 milyonluk Türkiye'nin pozisyonu ve lokasyonu itibarıyla çok güzel bir ülke olduğuna işaret ederek, Türkiye'de muhakkak yerli üretim istediklerini anlattı.
Tükiye'de otomobil olmasa da motoruna, cıvatasına kadar Türk mühendislerinin yaptığı bazı araçlar bulunduğunu anımsatan Tezer, Dizaynı da dahil Türk mühendisleri tarafından yapılmış durumda. Yerli üretilen birçok otobüs var. Kendi üretimimiz, dizaynımız savunma araçları var. Türkiye'de çok değerli patronlar, çok değerli mühendisler, çok değerli işçi kardeşlerimiz var. Yerli otomobil üretmek, onlar için 5 dakika ama bunu yaptıktan sonraki ticari kısmı, soru işareti. ÖTV'nin kademeli azaltılması gerektiğini düşünüyoruz.
Meksika'nın yerli markası yok ama 33 markaya üretim yapıyor
Tezer, bir kişinin dudağının arasında verginin arttırılmasıyla sistemin yürümeyeceğini, maliye yönetiminin bu işe ciddi şekilde eğilmesi gerektiğini savundu.
Mustafa Koç çıktı, 'bu, ticari intihardır' dedi, yerli araç için diyen Tezer, şöyle devam etti:
Neden' dedi adam, 'bu yüzden' diyor. Yoksa Mustafa Koç, fabrika yapamayacak ve bir araba üretemeyecek adam değil ki. Diyor ki 'Ben bunu yapmaya kalktığımda yaparım ama satmaya kalktığımda yeterli pazarı bulamam'. Meksika'nın yerli markası yok ama 33 markaya üretim yapıyor. Meksika'nın lokasyonu da Amerika'nın hemen altı. Yerli markası olmasa da otomotiv sanayisi geliştirilmiş ve avantajlı ortam oluşturulmuş devlet adamları tarafından. Türkiye, bunu sağlayabilecek tüm altyapıya sahip ama bunun ticari hale gelebilmesini sağlamak durumunda.
Tezer, cari açığın mal değeri yüksek, teknolojik ürünler üretip satmakla kapanacağını ve milli gelirinin sadece bu şekilde artabileceğini aktararak, Dünya Bankasının kabul ettiği yüksek teknoloji ürünleri listesinin bulunduğunu söyledi.
Türkiye, bu listedeki ürünlerden ancak 2 milyar dolarlık ihracat yapmış diyen Tezer, Güney Kore, ne kadar yapmış biliyor musunuz? 140 milyar dolar. Yüksek teknoloji üretip satmadıkça, ülkenizin milli gelirinin artma ihtimali yok. Türkiye, yüksek teknoloji üretimi yapmadığı takdirde, bugün Uganda neyse 50 yıl sonra Türkiye'de aynı gözle bakılan bir ülke olur değerlendirmesinde bulundu.
Haberin Kaynağı : Sedefed
21.08.2014