Plastik Ambalaj Büyümesini ve Dış Ticaret Fazlasını Sürdürüyor Plastik Ambalaj Üreticilerinden Rekabet İçin Destek Talebi
Türkiye plastik sektörünün önemli bir kısmını oluşturan plastik ambalaj sektöründe büyüme ve ihracat artıyor. PLASFED tarafından hazırlanan 2013 Plastik Ambalaj Mamulleri Sektör İzleme Raporu yayınlandı. Raporda, üretimin bir önceki yıla göre miktar bazında yüzde 13, değer bazında yüzde 17 büyüdüğü ve 12,7 milyar dolara ulaştığı belirtildi. Dış ticaret fazlasını sürdüren plastik ambalaj üreticileri, ihracatlarını yüzde 16 artırara
Türkiye plastik sektörünün yüzde 40’ını, Türkiye ambalaj sektörünün ise önemli bir kısmını oluşturan, bunun yanında, Türkiye’nin toplam ambalaj ihracatının yüzde 68’ini gerçekleştiren plastik ambalaj mamulleri üreticileri 2013’ü yüzde 17 büyümeyle kapattı. PLASFED tarafından yayınlanan 2013 Plastik Ambalaj Mamulleri Sektör İzleme Raporunda, dünya ve Türkiye plastik ambalaj sektöründeki gelişmeler değerlendirildi. Dünya plastik ambalaj sektörünün dış ticaretinin değer bazında 2013’te bir önceki yıla göre düşüş gösterdiği kaydedilen raporda, Türkiye’nin, dünya plastik dış ticaret hacmi içindeki payı yüzde 1,1 olduğu, ihracattaki payının ise yüzde 1,3 olarak gerçekleştiği vurgulandı. Türkiye’nin ithalattaki payı da yüzde 1,1 olarak gerçekleşti.
Dünyanın 9. büyük plastik ambalaj imalatçısı
Türkiye plastik ambalaj üreticileri, 2013 yılındaki üretimleriyle dünya plastik ambalaj sektöründen yüzde 2,6 oranında pay aldı. Böylece, dünyanın 9. büyük plastik ambalaj üreticisi konumunu korudu. Avrupa’da ise Almanya ve İtalya’nın ardından 3. büyük üretici oldu.
Plastik ambalajda üretim yanında sunulan hizmetin önemi de artıyor
Raporda, ambalaj sektöründeki gelişmelere yönelik olarak yapılan değerlendirmede, artan küreselleşmenin etkisiyle şirketlerin ölçeğini büyütmesi, hatta şirket birleşmeleri ve işbirlikleri modellerinin oluşturulması gerekliliğine vurgu yapıldı. Müşterilerine yeni ürün ve yüksek katma değer sunan şirketlerin yeni fırsatlar bulabileceği, şirketler açısından; uluslararası hizmet, zamanında teslim ve e-ticaret ile hizmet yönünün ağırlık kazandığı bir sektör olmaya yönelik gelişmelerin yaşandığı kaydedildi. Sektörde, müşteriler açısından dış kaynak kullanımı (outsourcing) ve tam hizmet paketlerinin önem kazandığı vurgulandı.
Plastik ambalaj sektöründe bazı oranlar
Raporda, Türkiye’deki plastik ambalaj üretimi miktarının yüzde 13 artarak 3,25 milyon tona, üretim değerinin ise yüzde 17 artarak 12,7 milyar Dolara çıktığı kaydedildi. 2013 verileri ışığında bazı oranların da yer aldığı raporda, ithalatın miktar bazında yüzde 9, değer bazında yüzde 12 artmasına karşılık, ihracatın miktar bazında yüzde 13, değer bazında ise yüzde 16 arttığına işaret edildi. Dış ticaret fazlasının değer bazında yüzde 34 gibi yüksek bir oranda artmasının olumlu değerlendirildiği raporda, yurt içi üretimin miktar olarak yüzde 20’sinin ihraç edilmesine karşılık, değer bazındaki ihracatın toplam üretim değerinin yüzde 17’si olduğu vurgulandı.
Türkiye ambalaj ihracatının yüzde 68’i plastik ambalaj üreticilerinden
Plastik ambalaj sanayii, Türkiye’nin mamul bazında dış ticaret fazlası verdiği az sayıdaki sektörden biri olmaya 2013 yılında da devam etti. Ayrıca, Türkiye’nin toplam ambalaj sektörü ihracatının yüzde 68’ini gerçekleştiren plastik ambalaj imalatçıları bu sektörün ihracat amiral gemisi oldu. Sektör, ihracatta 2013 yılını, bir önceki yıla göre yüzde 16 artışla 2 milyar 140 milyon dolar ile tamamladı. İthalat ise yüzde 12 artarak 1 milyar 721 milyon dolar oldu. Plastik ambalaj mamul üreticileri, böylece 2013’ü yüzde 34 artışla 419 milyon dolar dış ticaret fazlasıyla tamamladı. Plastik ambalaj imalatçıları, yurt içi talebin yüzde 86’sını karşıladı.
PLASFED Başkanı Selçuk Aksoy: Küçük şirketler yeni işbirliği modelleri geliştirmeli
PLASFED Başkanı Selçuk Aksoy, 2013 yılı gerçekleşmelerine yönelik yaptığı değerlendirmede, “Gelecek yıllarda Dünya ölçeğinde artan rekabet ve küreselleşmenin de etkisiyle küçük şirketlerin rekabet güçlerini korumak için birleşme veya daha farklı işbirliği modelleri geliştirmek için yollar araması gerekecek. Müşteri talepleri çeşitleniyor ve yüksek katma değerli ürünlerin uygun fi yatlarla arzı her geçen gün artıyor.
Buna ayak uydurmak gerekecek. Yeni dönemde, plastik ambalaj üreticilerinin uluslararası hizmet, zamanında teslim ve e-ticaret gibi yeni unsurlarla hizmet vermesi gerekliliği bugünden görülüyor. Görünen o ki, plastik ambalaj sektöründen ürün alan müşteriler açısından dış kaynak kullanımı (outsourcing) ve tam hizmet paketlerinin önemi artıyor. Sektörümüzün bu noktalarda hızlı bir yapılanmaya girmesi gerekli gibi görünüyor” dedi.
PLASFED Başkanı Selçuk Aksoy, sektörün atması gereken adımların bilincinde olduğunu vurgulayarak şunları kaydetti: “Buna karşılık, plastik sektörünün genelinde olduğu gibi, plastik ambalaj imalatçılarımızın da hak ettiği takdiri yeterince gördüğü kanaatinde değiliz. Hem manevi, hem de teşvik boyutuyla yeni araçların sektör lehine kullanılması gerekiyor. Plastik ambalaj üreticilerimiz çevre konusunda en fazla bizce haksız baskı altında kalan üretici konumunda. Umuyorum, üretim süreçleri açısından karbon salımı en düşük ürünlerin başında gelen plastiklere karşı önyargılar hızla kırılır” dedi.
Sektörde ölçekler küçük
PLASFED raporunda, TOBB veri tabanına göre plastik ambalaj sektöründe 1854 fi rmanın faaliyet gösterdiği bilgisine de yer verildi. Plastik ambalaj sektörünün yüzde 67’sinin fleksible yüzde 18’inin tekstil plastik ve yüzde 15’inin de sert plastik ambalaj mamullerinden oluştuğu vurgulandı.
Haberin Kaynağı : PLASFED
25.06.2014