Barbaros Demirci
Plastik Ambalaj Sektörü Üretimi 2023 Yılında %3,3 Artış Gösterdi
Plastik ambalaj sektöründe 2018- 2023 yıllarını kapsayan son 5 yılda ve miktar bazında yıllık ortalama artışlar: üretimde %1,8 ithalatta %6,6 ihracatta %6,7 yurtiçi satışlarda %0,8 olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında 2022 yılına kıyasla miktar bazında üretim %3,3 ithalat %8 yurtiçi satışlar %7,4 artarken, ihracat %3,7 azalmıştır.
2023 yılında plastik ambalaj üretimi 4 milyon 152 bin ton, ithalat 579 bin ton, ihracat 1 milyon 404 bin ton ve yurtiçi talep 3 milyon 327 bin ton olarak gerçekleşmiştir. Sektör 2023 yılında 825 bin ton dış ticaret fazlası vermiştir. Plastik ambalaj malzemelerinde 2023 yılında ve miktar bazında; Toplam üretimin %34’ü ihraç edilmiş, yurtiçi tüketimin %17’si ithalatla karşılanmıştır.
Plastik ambalaj sektöründe 2018- 2023 yıllarını kapsayan son 5 yılda ve değer bazında yıllık ortalama artışlar: üretimde %3,6 ithalatta %8,5 ihracatta %8,7 yurtiçi satışlarda %3,1 olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında 2022 yılına kıyasla değer bazında üretim %0,3 ithalat %5,7 yurtiçi satışlar %3,9 artarken, ihracat %7,7 azalmıştır.
2023 yılında plastik ambalaj üretimi 14 milyar 967 milyon dolar, ithalat 2 milyar 520 milyon dolar, ihracat 4 milyar 14 milyon dolar ve yurtiçi talep 13 milyar 473 milyon dolar olarak gerçekleşmiştir. Sektör 2023 yılında 1 milyar 494 milyon dolar dış ticaret fazlası vermiştir. Plastik ambalaj malzemelerinde 2023 yılında ve değer bazında; toplam üretimin %27’si ihraç edilmiş, yurtiçi tüketimin %19’u ithalatla karşılanmıştır.
2023 yılında plastik ambalaj ithalatının miktar bazında %79,2’si değer bazında %75,7’si 10 ülkeden gerçekleşmiştir. Çin, Almanya, İtalya, Güney Kore ve Mısır en çok plastik ambalaj ithalatı yapılan ülkeleri oluşturmuştur.
2023 yılında plastik ambalaj ihracatının miktar bazında %50,6’sı değer bazında %47,9’u 10 ülkeye yönelik olarak gerçekleşmiştir. İngiltere, Irak, Almanya, İsrail ve İtalya en çok plastik ambalaj ihracatı yapılan ülkeleri oluşturmuştur.
Plastik ambalaj sektöründe ihracatta katma değerin arttırılması için Türkiye’nin inovatif ürünler üreten küresel mükemmeliyet merkezi olması gerekmektedir. Bu amaçla yapılabilecek başlıca eylemler; Tasarım ürünleri üretmek, faydalı modele sahip ürünler üretmek, teknolojik ürünler üretmek, plastik ambalaj sektöründe AR-GE yatırımları konusunda öncelikleri belirlemek, Ar– Ge ve Ür –Ge politikalarını oluşturmak, dünyada Ar– Ge ile öne çıkmış, ambalaj sanayinde lider ülke ve kurumların en iyi uygulamalarını model olarak almak, uluslararası rekabet gücünün arttırılması için şirket birleşmeleri ve satın almalarını özendirecek mekanizmaları geliştirmek, üniversite – sanayi işbirliğini arttırmak, üniversitelerde yürütülen bilimsel çalışmaların plastik ambalaj sektörünün ihtiyaç duyduğu Ar–Ge ve inovasyon faaliyetlerine yönelik olması ve bu bilincin gerek sanayi gerekse üniversitelerde yerleştirilmesini sağlamak olarak düşünülmelidir.