Barbaros Demirci
Plastik Ev Gereçleri (Sofra ve Mutfak Eşyaları) Sektör Analizi
Türkiye’de plastik ev gereçlerini ( Sofra ve Mutfak Eşyaları ) fabrikasyon düzeyinde imal eden 650 civarında firma mevcuttur. Bu firmaların dışında çok sayıda küçük işletmenin de söz konusu mamulleri ürettiği bilinmektedir. Sektörde üretim kapasitesinin 2022 yılı itibariyle 430 bin ton civarında olduğu tahmin edilmektedir. Plastik Ev Gereçleri imal eden firmaların % 72’si İstanbul’da faaliyet göstermektedir.
2018 yılında 400 bin ton ve 1 milyar 881 milyon dolar olan Plastik Ev Gereçleri üretiminin 2022 yılında 430 bin ton ve 2 milyar 170 milyon dolara çıktığı tahmin edilmektedir.
2018 yılında 4,3 bin ton ve 28,4 milyon dolar olan plastik ev gereçleri ithalatı 2022 yılında 3,4 bin ton ve 24,3 milyon dolara gerilemiştir. Türkiye Plastik Ev Gereçleri toplam ithalatının değer bazında % 86’sı 10 ülkeden gerçekleştirmektedir. Çin, İtalya, Portekiz, Almanya ve Tayvan 2022 yılında Türkiye’nin en çok ithalat yaptığı ülkeleri oluşturmuştur. 2022 yılında toplam ithalatın %50’si Çin’den yapılmıştır.
Plastik ev gereçlerinde yerli üretim artışına paralel olarak ihracat da artış göstermektedir. 2018 yılında 108,2 bin ton ve 302,8 milyon dolar olan ihracat, 2022 yılında 139,4 bin ton ve 462,3 milyon dolara çıkmıştır. Türkiye Plastik Ev Gereçleri toplam ihracatının değer bazında %61’i 10 ülkeye yönelik gerçekleştirmektedir. İsrail, ABD, İtalya, İngiltere ve Almanya 2022 yılında Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı ülkeleri oluşturmuştur. 2022 yılında toplam ihracatın %20’si İsrail’e yapılmıştır. Türkiye Plastik Ev Gereçleri dış ticaretinde fazla veren net ihracatçı bir ülkedir. Sektör 2022 yılında 136,5 bin ton ve 440,9 milyon dolar dış ticaret fazlası vermiştir.
2018 yılında 296,1 bin ton ve 1 milyar 606 milyon dolar olan plastik ev gereçleri iç pazar tüketimi 2022 yılında 304 bin ton ve 1 milyar 912 milyon dolara çıkmıştır.
2022 yılında, Plastik Ev Gereçleri toplam üretiminin miktar bazında %31,6’sı değer bazında da %19,6’sı ihraç edilmiştir. Söz konusu yıl içinde iç pazar tüketiminin miktar bazında %1’i değer bazında % 1,1’i ithalatla karşılanmıştır.