Raylı Ulaşım Araçlarında Yabancı Markalar Yerine, (Yerli) Kendi Markalarımızı Desteklemeliyiz
Türkiye son yıllarda kent içi ulaşıma verdiği hızlı yatırım projeleri ile başta İstanbul olmak üzere, Ankara, İzmir, Bursa, Eskişehir, Adana, Kayseri, Konya, Antalya, Samsun ve Gaziantep dahil toplam 11 ilde Metro, Hafif Raylı Araçlar (LRT) ve Tramvaylar olmak üzere farklı ülkelerin markalarından oluşan 2036 adet araç ile maalesef yabancı Raylı Ulaşım Araçlarının cennetine dönüşmüş bulunmaktadır. Aşağıda İllerimizde raylı araçların menşei, marka ve say
Şehir ve Set Adedi :
İstanbul- LRT, Metro, Tramvay : 1045
Ankara- LRT, Metro : 528
İzmir- LRT, Metro : 154
Bursa- LRT : 100
Eskişehir- Tramvay : 24
Adana- LRT : 36
Kayseri- LRT : 38
Konya- Tramvay : 60
Antalya- Tramvay : 14
Samsun- Tramvay : 21
Gaziantep- Tramvay : 16
Toplam : 2036 adet Raylı Ulaşım Aracı
Bu araçların hangi ülkelerden satın alındığı ve markalarına bakacak olursak;
İstanbul M1 hattında 103 adet ABB/ İsviçre, T1 hattında 55 adet Bombardier/Kanada ve 37 adet Alstom/ Fransa araçları, M2 hattında 32 adet Alstom/ Fransa ve 92 adet Hyundai Rotem / G.Kore araçları, M3 Hattında 80 adet Alstom/Fransa, M4 hattında 144 adet
CAF/ İspanya, T4 hattında 2 adet ABB, 32 adet KTA/ İsveç, 34 adet Hyundai Rotem, F1 hattında 4 adet Garaventa/Avusturya ,
Nostalji Tramvay Duewag/ Almanya 13 adet, Gotha Waggonbau
( Bombardier) /Almanya 3 adet, Marmaray hattında 424 adet Hyundai Rotem/G.Kore, Ankara’da Sincan-Kayaş hattında 96 adet Hyundai Rotem/ G.Kore, M1 hattında 108 adet Bombardier/Kanada, 324 adet CSR/Çin, 33 adet Breda/İtalya, Bursa’da ; 48 adet Siemens / Almanya, 30 adet Bombardier, ilk defa T1 hattında yerli ve milli üretim 6 adet ipekböceği/Durmazlar,Adana , 36 adet Hyundai Rotem/G.Kore, Eskişehir’de; 24 adet Bombardier/Kanada,
İzmir’de ; Hatay-Evka hattında 45 adet ABB/İsviçre, 32 adet CSR/Çin, Aliağa-Menderes hattında 77 adet LRT aracı CAF/İspanya,
Kayseri’de ; 38 adet Ansaldo Breda Tramvayı / İtalya,
Konya’da ; 90 adet Alman 2. El tarmvay ve 60 adet yeni Scoda tramvayı / Çek Cumhuriyeti, Samsun’da ; 16 adet Ansaldo Breda/ İtalya ve 5 adet CNR/ Çin, Antalya’da ; 14 adet alman meşeili 2 el araç....
Ortalama araç fiyatlarının 3 milyon Euro düzeyinde olduğu dikkate alınırsa, 2036 araç için yaklaşık 6.1 milyar Euro ödenmiş olup bir o kadar da yedek parça ve stok maliyeti için harcanması beklenmektedir.
2013-2025 yılları arasında ihtiyaç duyulan şehir içi raylı sistem araç sayısının da 7000 adedi bulması beklendiği göz önüne alınırsa eğer yerli üretime geçemez isek Türkiye’nin bir yabancı araç hurdalığına döneceğini bunun yanı sıra her bir farklı markanın yedek parça ve stok maliyeti de düşünüldüğünde korkunç bir harcama israf kalemi oluşacağı kesindir. 2013-2025 yılları arasında şehir içi raylı sistem araçlarına toplam 20 ile 22 milyar Euro arasında kaynak harcanması, bunun yanı sıra yedek parça, stok ve bakım maliyetinin de yaklaşık 10 milyar Euro’yu bulacağı beklenmektedir.
Hiçbir gelişmiş ülkede böylesine bir plansız israf yapılmamaktadır. Her ülkenin kendi markaları vardır ve bu üretimleri o firmalar yapar. Örneğin Almanya’da Siemens, Fransa’da Alstom, G.Kore’de Hyundai Rotem, Çin’de CSR ve CNR, Kanada’da Bombardier, İsveç ve İsviçre’de ABB, Çek Cumhuriyeti’nde Skoda, İspanya’da CAF, İtalya’da Ansaldo Breda tek başına kendi ülkesinin raylı ulaşım araçlarını ve yedek parçalarını üretirken bizde ise tüm bu ülkelerin karışımından oluşan markaların hepsi bizim şehirlerimizde, bizim ülkemizde adeta bir cennet hayatı yaşamakta ve ülkemizde bir uçtan bir uca cirit atmaktadır.
Vatandaşlarımızın vergileri ile toplanan alın teri, göz emeği tüm paralar maalesef bu ülkelere aktarıldı. Artık tüm bu israf ve yabancı marka hayranlığına bir son vermenin zamanı gelmiş ve geçmektedir.
Son zamanlarda ARUS ( Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri ) küme üyesi sanayicilerimizin büyük gayretleri ile kendi markalarımız çıkmaya başladı.
İşte örneği İpekböceği Tramvayı: Bursa’da Durmazlar firması ve Bursa Büyükşehir Belediye Başkanımız Sn. Recep Altepe’nin büyük destekleri ile üretildi ve şimdi Bursa meydanlarında hizmet vermektedir.
İşte diğer bir örnek; RTE ve İstanbul Tramvayı : İstanbul’da Belediye Başkanımız Sn. Kadir Topbaş ve İstanbul Ulaşım Genel Müdürü Sn. Ömer Yıldız’ın büyük destekleri ile üretildi ve İstanbul’da hizmet vermeye başladı.
Diğer bir Örnek; Bozankaya TCV Trambüsü : Malatya’da Malatya Belediyesi Başkanımız Sn. Ahmet Çakır’ın büyük destekleri ile Malatya için üretilen 10 adet TCV Trambüsler önümüzdeki ay hizmet vermeye başlayacaklar.
Ayrıca Bozankaya Kayseri Belediyesinin yaptığı 30 tramvay ihalesini kazandı ve üretime başlıyor.
Durmazlar firması İzmir Belediyesinin 38 araçlık Tramvay ihalesini almak için büyük gayret sarf ediyor.
Belediyelerimiz artık ihalelerde yerli katkı şartını koymaya ve sanayicilerimize destek olmaya başladılar.
Devletimiz Kamu ihale kanununda yerli katkıya önem vermeye başladı.
Sonuç olarak devletimizin, belediyelerimizin tüm ihalelerde kendi sanayicilerimize ve kendi markalarımıza destek olması, lüzumsuz yabancı hayranlığı, plansız olarak seçimlere yetiştir politikaları ve tüm bu israflardan kurtulmamızın zamanı gelmiş ve geçmektedir.
İşte İpekböceği markası, İşte TCV Trambüs ve Tramvay markası, işte RTE ve İstanbul Tramvayı, Kayseri’de ve İzmir’de üretilecek tramvaylar.
Kendi markalarımıza destek verip onları tüm yurt sathına yaymamız gerekmektedir ki kendi sanayicilerimiz, işçilerimiz, mühendislerimiz yerli üretimin içinde olsun. Yeni teknoloji transferleri sağlansın ve benim ülkem, benim sanayicim kalkınsın, cari açık kapansın, işsizlik önlensin ve yeni istihdam alanları sağlansın.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
04.09.2014